גיק על אחד: יגאל ינקו – דירקטור, אחראי תכנון אסטרטגי באינטל

מדוע החליטה אינטל להכנס לתחום המחשוב התפיסתי, ומה בדיוק זה אומר? יגאל ינקו, אחראי תכנון אסטרטגי בקבוצת המחשוב התפיסתי באינטל מסביר לנו על הרציונל שמאחורי ההחלטה.

מקור: Shutterstok

מקור: Shutterstok

בתקופה האחרונה החליטה אינטל להכנס לתחום המחשוב התפיסתי (Perceptual Computing). התחום כולל יכולות מתקדמות בתחום הראייה הממוחשבת וההבנה של המשתמש, כאשר אינטל הוציאה לשוק מצלמה תלת מימדית ראשונית, לצד SDK המיועד לאפשר למשתמשים לפתח ולהתאים את המערכת על פי הדרישות האישיות שלהם. המטרה העיקרית של החברה היא הפחתת מחסומי השימוש באלגוריתמים מתקדמים והסטת הפוקוס של מפתחי היישומים מקידוד פרטי האלגוריתמים, ולאפשר למפתחים לעצב את חווית המשתמש הבאה.

על מנת להבין את המטרה מאחורי פעולה זאת, תפסנו לשיחה את יגאל ינקו, דירקטור, אחראי תכנון אסטרטגי בקבוצת המחשוב התפיסתי באינטל. בשיחה עמו הוא מסביר מדוע אינטל החליטה לצאת מאזור הנוחות שלה, מה הרעיון מאחורי הקבוצה החדשה וכמובן – כיצד היא עתידה להשתלט על שוק זה.

מדוע החליטה אינטל להכנס לתחום המחשוב התפיסתי?

נתחיל מההתחלה. אני מנהל תחום שנקרא תכנון אסטרטגי, ובכל החטיבות המובילות של אינטל תמיד יש קבוצה קטנה של תכנון אסטרטגי, שהתפקיד שלה הוא להגדיר למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, לצד הגדרת מפת הדרכים שתעזור לנו להבין כיצד תהיה לנו תמונה של מוצרים מנצחים בעתיד.

אנו לוקחים מגוון רחב של מידע, הכולל פיתוח הטכנולוגיה, חוויות, שימושיות, כיוונים עסקיים וכמובן מה המתחרים שלנו עושים – ושמים את הכל בתוך "בלנדר" המכיל עובדים חכמים עם נסיון של מוצר ושל העסק. כך למעשה נוצרת התכנית, שמשתנה תוך כדי עיצוב ועבודה, במטרה להיות כמה שיותר גמישה ולהציג את המוצר האידיאלי עבור לקוחות הקצה.

אינטל הסטנדרטית מתעסקת במשך 4-5 שנים עם צ'יפ אחד, אך מהבחינה החדשה עובדת במוד של סטארטאפ ועושה כלים הרבה יותר קצרים עם זמן פיתוח העומד על שנה ואף פחות. כך לדוגמה, ה-SDK של מחשוב תפיסתי מעודכן בערך פעם בחודש, ומדובר בשינוי דרמטי עבור חברה כמו אינטל.

בקבוצת התכנון האסטרטגי של הצ'יפים של 2015, שהחלה לעבוד כבר ב-2008, התחלנו לבצע אנליזה בכל הנוגע למה יהיה הדבר החדש הבא, ומדוע המשתמשים ימשיכו לרכוש מחשבים. הגענו למסקנה שהנושא של Man Machine Interface חייב להשתנות, והשאלה הגדולה הייתה מה אנחנו יכולים לעשות בתחום על מנת לדאוג שהמכשירים המכילים בתוכם את מוצרי אינטל ימשיכו להמכר – והתחלנו להסתכל ולחזור בחזרה לתחום החושי של המשתמש.

מחשוב תפיסתי מוגדר באנגלית כ-Natural Intuitive ו-Immersive ואנו מעוניינים להחזיר בחזרה את המצב שבו המכונה מתאימה את עצמה לאדם ולא ההפך. במידה ולא ידעתם, מקלדת QWERTY נועדה להאט את קצב התקתוק ולא להאיץ אותו, Ctrl Alt Delete נועד לגרום למשתמש להפעיל את שתי ידיו על מנת לוודא שאכן רוצה לאתחל מחדש את המחשב. הורגלנו לפעול בצורה מאוד לא אינטואיטיבית, ולהתאים את עצמנו למכונות.

אפל הייתה בין החלוצות שהביאו את מסכי המגע לצד שאר אלמנטים שהיו סוף סוף אינטואיטיבית למשתמשים, וכעת אנחנו באינטל מעוניינים לקחת את זה שלב אחד קדימה. פרסנו מניפה יחסית רחבה והקמנו קבוצה שחלקה הגדול מכיל עובדים חדשים באינטל, שהגיעו מדיספלינות אחרות ומהליך מחשבתי שונה – מישראל וארצות הברית. מטרת הקבוצה היא להסתכל על האדם ויכולותיו על מנת לראות כיצד יכולים להציע מפת מוצרים שתתאים למחשוב התפיסתי.

יגאל ינקו. מקור: יח"צ אינטל

יגאל ינקו. מקור: יח"צ אינטל

מהי האג'נדה של אינטל בתחום זה?

האם אינטל תרוויח מנושא זה פחות רלוונטי. המטרה שלנו היא לדאוג שה-Refresh Cycle של תעשיית המחשוב, המכילים בתוכם קומפוננטות של אינטל, יוכלו להמשיך ולככב בשוק. אם פעם היה מחשב אחד לכיתה או למפעל, כיום כל משתמש אוחז בשניים או שלושה מכשירים – ואנו רוצים שהטרנד ימשיך ויביא איתו מכשירים מתקדמים, שיתאימו לכל סוגי המשתמשים השונים.

כיום, ישראל היא בין המובילות בעולם – לא אינטל, אלא ישראל כמדינה. כל נושא זיהוי התמונה התפתח בצורה משמעותית במהלך השנים האחרונות, כאשר חברות כגון iOnRoad, פריים סנס ואחרות הצליחו ליצור מוצרים מרשימים ומרהיבים בתחום פענוח התמונה. זה הופך להיות תחום חזק במדינתנו הקטנה, ואין ספק שזה מחמם את הלב.

כיום, אינטל מציעה מצלמה תלת מימדית בשיתוף עם קריאייטיב, אותה המשתמשים יכולים לחבר למחשב האישי באמצעות USB ולקבל מימד של עומק. המצלמה מגיעה עם ערכת פיתוח המאפשרת לכל מי שרק רוצה לפתח יישומים ותוכנות, הכוללים זיהוי פנים, מחוות, עצמים וכדומה. אנו מקווים שבאמצעות הצגת היכולת, ראשונית ככל שתהיה, המפתחים ימצאו בה עניין וימשיכו לפתח אותה ולהגדיר את האקסיסטם כולו. כבר עכשיו ניתן לראות ניצנים ראשונים בדמות סרטוני יוטיוב, האקתונים אותם אנו מארגנים ואפילו תחרויות נושאות פרסים לפיתוח המעניין ביותר.

ומה בנועד לתחרות? ישנן מתחרות רבות בשוק זה, כגון הקינקט. מה הייחוד של אינטל?

אין ספק שיש תחרות בשוק ואני מאמין שמדובר בתחרות מבורכת. בזכות הלחצה הדדית השוק יכול להתפתח ולגדול במהירות. בנוסף, מדובר על תחום מאוד מסובך שמצליח להוציא את אינטל מאיזור הנוחות שלה – מדובר פה על אופטיקה, פיזיקה, תוכנה, חווית משתמש – משהו שלא ברור כיצד המשתמשים יתפסו אותו.

יש עוד כמה טכנולוגיות שצריכות להשתפר, כגון מסכים, הולוגרפיות, תצוגה וכדומה והעולם הטכנולוגי זז לכיוון ובמיוחד לכיוון התלת מימדי – ואנו מקווים להיות בין הראשונים אם לא הראשונים שיאמצו זאת ויציעו פתרונות בתחום. אנו מסתכלים על תחומים אלה יותר ברמה של הזדמנויות עסקיות ונכון להיום איננו לוקחים חלק או עוסקים בפיתוח אקטיבי של מסכים חכמים או שאר התחומים המדוברים.

לקינקט אמנם יש שוק רחב יותר, אך רק לפני שנה הם הגיעו למערכת ההפעלה. ההתמקדות שלנו היא על Close Proximity, כלומר זיהוי פני המשתמש ולא כל גופו. בעוד שקינקט בשלים יותר כמוצר, אנו מציעים סט כלים מעט שונה בזכות ההתמקדות הספציפית שלנו.

אנחנו מאמינים כי אנחנו במסלול הנכון להוביל את הדברים למנהיגות שונה. החלטנו לפנות לשוק עם המצלמה הראשונית ולהראות לכולם שגם אנחנו בתחום, ואני מאמין שבשנה הבאה אינטל תציג פייט רציני מול כל המתחרות בשוק. החלטנו לצאת כבר עכשיו במטרה לבנות את סביבת העבודה, הפיתוח והסביבה העסקית סביב המחשוב התפיסתי.

בשורה התחתונה, לא משנה מי יציג את התחום ואיזה יצרנית תפתח אותו – אינטל תהיה חלק מההצעה הכוללת שיעניק עולם המחשוב. אנו רואים שחסרה היום פלטפורמה עם הסביבה המתאימה על מנת לאפשר למפתחים להכנס ולהתחיל לעבוד, ואינטל יודעת לקדם ולדחוף את האקו סיסטם על מנת לבנות את העולם הזה.

איך אתם מתכננים לגרום לתעשיה להבין שזהו הדבר הגדול הבא?

מהר מאוד הגענו למסקנה שזמן הוא הדבר החשוב אם לא החשוב ביותר. ברגע שיכלנו להציג משהו לשוק בתחום המחשוב התפיסתי, גם אם מדובר על מצלמה תלת מימדית לא יציבה, התחלנו לעבוד עם שותפים עסקיים ולהפוך אפשרות זאת לזמינה לקהל הרחב. בקומפיוטקס האחרון הוכרזה המצלמה המדוברת, ואינטל כעת עובדת עם משווקים בכל רחבי העולם שעתידים למכור אותה, ביחד עם מספר אפליקציות וה-SDK.

אנחנו הולכים על שלושה מוקדים עיקריים: משחקים, כמובן, Face-Login והנושא של "הפחתת רקע". המוקד השלישי יאפשר למשתמשים לבצע סגמנטציה של פניהם בעת שיחות ועידה, וכך להוציא אותם "החוצה" ולהחליף את הרקע. במקום לראות את החלון הריבועי והמכוער אליו התרגלנו באפליקציות השיחה השונות, כגון סקייפ, נוכל לראות רק את פניו של המשתמש, ואף למקם אותו בחדר בצורה נוחה וחביבה יותר. אנו מחפשים את השימושים הנכונים בצד שלנו, בזמן שהמשתמשים מחפשים את השימושים שיתאימו להם – כגון שליטה במערכת ההפעלה, שליטה בעצמים ומכונות שונות, וכדומה.

ומתי אפשרויות אלה יגיעו אל מערכות ההפעלה?

אנו עובדים בכיוון, אבל אנחנו עדיין לא שם. סביר להניח כי במהלך השנה הבאה נראה יותר אלמנטים הקשורים ישירות למערכת ההפעלה, אך יש חור גדול שנקרא שימושיות וחווית משתמש עליו אנו צריכים לעבוד ולהבין איך המשתמש רוצה שהמוצר יגיב, כמה מדוייק המערכת צריכה להיות וכדומה. חלק מההשקעה העיקרית שלנו היא למידת התחומים הללו, ואנו בודקים שבעתיים לפני שאנו יוצאים לשוק עם מוצר שאמור להקל על החוויה של המשתמש. לכן, אנו מעדיפים להמתין ולעשות זאת כמו שצריך, במקום להוציא מוצר מתסכל ולא גמור לשוק.

מה אנו צפויים לראות בעתיד מכיוונה של אינטל בתחום זה?

בעתיד המצלמות המדוברת יהיו קטנות יותר ומוטמעות יותר במערכות. בדיוק כמו שכיום מצלמת הרשת שלנו היא חלק ממסך המחשב, כך יראו המצלמות העתידיות ויאפשרו גם את מימד העומק. בלי חוטים, בלי תוספות ובלי הרכבה מסורבלת, אלא ישירות בתוך המחשב. מדובר על הליך ארוך ובעייתי, כך שלא ברור מתי יגיע למשתמשים. לצד השיפור בחומרה, אנו מתכננים לשפר את ה-SDK, להוסיף פיצ'רים, דיוקים ושיפורים גם למוצרים הקיימים כיום, עם הגדלת השקיפות עבור המשתמש.

אינטל רואה במחשוב התפיסתי היום את מה שהיא ראתה במוביליטי לפני כ-7-8 שנים, וכמובן שהיא רוצה להיות חלק מהמהפכה הבאה. כל הסיבה שהחלטנו להוציא את ה-SDK זה מתוך ההבנה שאנחנו רק מגרדים את פני השטח בכל הנוגע למה אפשר לעשות עם המוצרים הללו. החידוש יגיע מהעולם ומהמשתמשים ולא רק מאינטל, ולכן הגישה של הצגת ה-SDK נועד להעניק למפתחים אפשרות קלה לפיתוח, ובזמן זה ללמוד מהם מה אפשר לעשות עם המוצרים שלנו.

במידה ואתם מפתחים ומעוניינים להכנס אל תחום המחשוב התפיסתי, ב-17-18 ביולי יתקיים האקאתון (Hackathon) במרכז הפיתוח בחיפה. האירוע מיועד למפתחי תוכנה מתחילים ומנוסים, חדשניים ומקוריים, אשר יוכלו להציע רעיונות ולפתח אפליקציות המשתמשות ב-Perceptual Computing SDK ובמצלמות התלת ממדיות של החברה.

וידאו: Perceptual computing יוצא לדרך, אתם מוזמנים

מקור תמונה: Shutterstock.

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: