גיק-על-אחד: ז'אק בנקוסקי, שותף בחברת ההון סיכון USVP

ז'אק בנקוסקי, שותף בחברות ההון סיכון USVP, חולק איתנו את דעותיו על סצנת הסטארטאפים בישראל, מהן הטעויות הנפוצות אצל היזמים וכיצד הוא עצמו הגיע לתחום

USVP, או בשמה המלא U.S Venture Partners היא חברת הון סיכון הממוקמת בסיליקון וואלי. החברה מתמקדת בהשקעות במגוון מגזרים שונים בשוק, ביניהם SaaS, תקשורת, אחסון, רשתות, Cleantech, חברות רפואיות ועוד.

ז'אק בנקוסקי (Jacques Benkoski) הצטרף ל-USVP ב-2005 ומתמקד בטיפוח עמדתה כמשקיעה פעילה בשוק הישראלי. כמו כן, ז'אק מכהן כיום כיושב ראש האגודה האמריקאית של הטכניון ונמצא בדירקטוריון של לשכת הסחר ישראל קליפורניה (CICC).

בראיון עמו, הסביר ז'אק מהם ההבדלים העיקריים בין חברות סטארטאפ אמריקאיות לישראליות, מהן הטעויות הגדולות ביותר שחברות נוהגות לעשות כשפונות למשקיעים, מהי דעתו על סצנת הסטארטאפים הישראלית ועוד מגוון תובנות בתחומים שונים.

למי שאינו מכיר, נשמח אם תוכל לספר לנו אודות USVP.

US Venture Partners היא אחד מעמודי התווך בעולם הון הסיכון בסיליקון וואלי, עם וותק של למעלה מ-30 שנים, השקעות ביותר מ-400 חברות והשתתפות בלמעלה מ-100 הנפקות. אנו בדרך כלל המוסד הכספי הראשון ואנו מחפשים להשקיע ביזמים שמעוניינים לבנות עסקים וחברות בעלות משמעות. בישראל הייתה לנו את ההזדמנות להשתתף בהצלחתה של צ'ק פוינט, סנדיסק, מלנוקס, Imperva ועוד חברות גדולות ומשמעותיות.

כיצד הגעת אל עולם הסטארטאפים?

רוב מה שעשיתי בחיי היה באמצעות האנשים איתם עבדתי בעבר. עבדתי בחברה גדולה והצלחתי בעבודתי – ואחד מחברי מבית הספר התקשר אליי ושאל אותי: "האם אתה רוצה לכייף בעת בניית סטארטאפ?", כמעט מיידית אמרתי לו כן והחברה שהקמנו הונפקה ב-1994.

מהם ההבדלים העיקריים והבולטים בין חברת סטארטאפ ישראלית לבין חברת סטארטאפ אמריקאית?

היזם הישראלי הוא עקשן והחלטי יותר, ולעיתים נהנה גם מהבנה טכנית עמוקה יותר וחדשנות. היזם האמריקאי הרבה יותר מיומן בהבנת השוק, כיצד הוא פועל וכיצד לשמור על לקוחותיו – ובצורה טבעית יותר מודע אל הטרנדים החמים בשוק אליו הם פונים. בצורה לא מפתיעה, חברות ישראליות היוו תרומה אדירה בתחומי האבטחה, אחסון, טלקום ועוד תחומים מסוג זה.

מהי הטעות הגדולה ביותר שסטארטאפים ישראלים מבצעים בעת פנייה לשוק האמריקאי לדעתך?

הטעות הגדולה ביותר היא לחשוב שבמידה ויש לכם מוצר טוב – השוק ירצה אותו. השוק אינו 'רוצה' שתצליחו, אלא עליכם להרוויח את מקומכם בכך שתתפקסו ותבינו מה בדיוק עליכם לעשות, עבור מי אתם עושים זאת, מדוע זה משנה ומה מייחד אתכם מכל השאר. אם תוכלו להגדיר פרמטרים אלה, אז הצעד הבא שלכם הוא להעסיק את האנשים הטובים ביותר – שימצאו את הלקוחות עבורם תפתרו בעיות. מדובר על שיקולים ומחשבות שעליכם לקחת בחשבון ברגע יצירת החברה ולא שלושה חודשים לפני הפצת המוצר.

מנסיונך, האם כדאי לחברה ישראלית להתחיל את פעולתיה בארץ, או שעדיף מההתחלה לעבור לארצות הברית? מהן ההשפעות העיקריות עבור כל אחד מצעדים אלה?

מנקודת ראייה חוקית, יש לי העדפה עבור יישות אמריקאיות בראש החברה, גם אם כל שאר העובדים ממוקמים בישראל. כך מתאפשרת גישה למאגר כמעט אינסופי של אנשים מוסמכים ואנשים שיודעים להתמודד עם כל מצב. אנחנו יכולים ואנחנו אכן משקיעים ביישויות ישראליות, רק כשזה מוסיף רמה נוספת של סיבוכיות.

בכל הנוגע למיקום הצוות, הפורמולה הקלאסית של צוות טכני בישראל וצוות עסקי בארצות הברית הוכחה כעובדת בצורה הטובה ביותר, אך חשוב להבהיר כי היא לא עובדת בכל מצב ועבור כל חברה. אם קהל היעד שלכם הוא הצרכן האמריקאי, אתם בהחלט רוצים וצריכים שרוב הצוות יישב מעבר לים מאשר אם קהל היעד שלכם הוא חברה גדולה. עסקים מסויימים יכולים להתנהל לחלוטין דרך ישראל, לדוגמה במידה וקהל הלקוחות שלכם הוא אירופאי או ממוקם באסיה.

מהי דעתך על סצנת הסטארטאפים בארץ, על עתידה, על השינויים שהיא עוברת בשנים האחרונות?

סצנת הסטארטאפים בישראל תוססת וממשיכה להתפתח בכיוונים חיוביים. חשוב שישראל לא תאבד את היתרון המשמעותי שלה בתחומי ה-IT השונים כגון אבטחת מידע, אחסון וטלקום, שכן מדובר בתחומים המשתנים בצורה מהירה כל הזמן ובהתחשב בעובדה שישראל הוא שוק צר, עלינו להיות בטוחים שיש לנו בסיס חזק.

למרות זאת, ההתקדמות של היכולות המקומיות לבנות חברות Consumer הוא בלתי רגיל. אנחנו מקווים כי גם בתחום ה-Life Science ישראל תצליח להתבלט בשוק כפי שעשתה עם שוק ה-IT לפני כעשרים שנים ואנו נותנים את תשומת ליבנו המלאה להזדמנות מסוג זה.

מנסיונך, כיצד סטארטאפ צעיר יכול לשפר את סיכויו במציאת מימון?

היו ספציפיים מאוד לגבי הבעיה אותה אתם מנסים לפתור, מדוע למשתמשים איכפת ממנה וכיצד אתם מתכננים לגשת לשוק. עליכם לבצע ניתוח תחרותי קפדני בשווקים המתקדמים בצורה מהירה, הכוללים חברות שעדיין נמצאות בשלבים הראשוניים שלהן או כאלה שידועות רק בזכות השמועות המתרוצצות בסיליקון וואלי.

מהם שלושת הטיפים החשובים ביותר שהיית נותן ליזמים בלתי מנוסים?

  1. חפשו עצה מאנשים בעלי רקע רלוונטי וניסיון רב, לא רק מהאנשים הנגישים איתם קל ליצור קשר. מצאו מי הם האנשים שיכולים לעזור לכם הכי הרבה ועשו ככל שביכולתכם על מנת ליצור עמם קשר.
  2. העסיקו רק את הטובים ביותר וגייסו כסף רק מקרנות וחברות הון סיכון הנחשבות ביותר. כך תגלו מה בדיוק צריך על מנת לשכנע אותם להצטרף אליכם וזהו רק הפתיח לכמה קשה יהיה לשכנע את השוק והלקוחות עצמם להשתמש במוצר שלכם.
  3. קחו את הזמן לחשוב כיצד בדיוק תרצו שתראה החברה כשתצליח ואז בצעו 'הנדסה לאחור' כדי להבין מה בדיוק עליכם לעשות על מנת להגשים את החזון. עשו זאת בכל רבעון מחדש ותגלו שבכל פעם יתווסף לכם מידע רלוונטי וחשוב שעליכם לקחת בחשבון.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: