אז מה יהיה עם טוויטר?

לקראת ביקורו הקרב של ביז סטון בישראל, דביר רזניק מהרהר בקול בעבר, הווה ועתיד של השירות עידכונים ששינה את חיינו, ושולח 4 שאלות למייסד טוויטר.

Biz Stone

Biz Stone

אני חושב שכולם כבר יודעים (בטח עשרות האלפים שרשומים בטוויטר) שביז סטון, אחד משני המייסדים של טוויטר (השני הוא ג'ק דורסי), מגיע לישראל לביקור קצר של 24 שעות, לטובת כנס NET Working – כנס הבוגרים של המסלול האקדמי המכללה למנהל. המכללה, ביחד עם דה-מרקר, הזמינו את הגולשים לשלוח שאלות (דרך טוויטר כמובן) לביז סטון – כאשר על חלקן הוא יענה בכנס.

את טוויטר הכרתי לפני שנתיים בערך, כשחיפשתי כלי פשוט לעדכן את הסטטוס בפייסבוק (אירוני משהו, להשתמש בטוויטר כדי לעדכן סטטוסים בפייסבוק). על טוויטר שמעתי כמובן מארה"ב, שם כתבו הרבה על שירות המיקרו-בלוגינג שמאפשר לכל אחד לעדכן את המיקום הפיזי שלו, לאנשים שעוקבים אחריו. באחת ההרצאות שלי אפילו אמרתי "אני לא מבין מי יירצה לדעת מה אני עושה בכל דקה של היום". מסתבר שטעיתי. אמנם השאלה לא הייתה מנוסחת נכון, אבל עדיין – 1,300 איש "עוקבים" אחרי, פחות במובן הגיאוגרפי ויותר במובן הנושאי – אנחנו חולקים תחומי עניין זהים, אוהבים לבדוק טכנולוגיות חדשניות ומשתמשים בטוויטר (בזמן האחרון, לא מהתחלה) כדי לסנן ולקבל ידיעות מהעולם, שלא היינו מגיעים אליהן בדרך אחרת.

אז אחרי שהבאז והעניין קצת ירדו, וגם קצב הגידול המדהים הצטמצם מעט, טוויטר הגיע לצומת דרכים חשובה – מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה? גוגל של ריל-טיים? טלויזיה של העידן המקוון? פייסבוק מצומצם? המפרסם הגדול בעולם? שירות GPS עולמי? לחבור לאפל ולנצח את גוגל/מיקרוסופט? אני ועוד 1,200 איש יהיו ביום שלישי בהאנגר 11 בת"א, מצפים לשמוע מה יש לביז להגיד והאם הוא יסיר מעט ממעטה הערפל ששורר סביב העתיד של שירות הווב 2.0 הכי יעיל שהעולם המציא בתקופה האחרונה.

TwitterVerse by Brian Solis

TwitterVerse by Brian Solis

ולסיום, הנה השאלות שלי:

פרטיות. רבות דובר ברשת על שאלת הקניין הרוחני של העידכונים, למי מותר להשתמש בהם, למי אסור ובאילו תנאים. האם אתם שומרים את כל העידכונים של המשתמשים? גם ההודעות האישיות? לאיזו תקופה? יש לכם תוכניות לעשות ניתוחים מורכבים על המידע, ברמה של BI?

מודל עסקי. פעם דיברו על כמות – "קודם תביא את הגולשים, אח"כ תדאג לכסף". היום המודל הזה השתנה משמעותית, אבל טוויטר הוא עוף חריג בסביבה, עם לפחות 45 מיליון משתמשים – בלי מודל עסקי ברור לעשיית כסף. קראתי שאתם עומדים להשיק מודל פרסום ייחודי, שלא יהיו מהסוג הטקסטואלי (והנפוץ כ"כ) של גוגל, שיפנה יותר לחברות ועסקים מאשר לצרכנים פרטיים. מצד שני, אתם רוצים להיות "הדופק של העולם" – שזה ממקם אתכם בשכונה של גוגל, שרוצה "למפות/לסרוק/לחפש את העולם". אז מה המודל שלכם אומר?

היתרון הגדול למפתחים היה הAPI, שנתן במה אדירה לקהילה שלכם ועזר להקים אקו-סיסטם (eco-system) עצום של שירותים משלימים סביב שירות העידכונים הבסיסי. בדומה למנוע החיפוש (שהתחיל כשירות משלים) האם יש לכם תוכניות לרכוש שירותים משלימים נוספים (במקום פיתוח עצמי)? האם רכישות הן חלק מהאסטרטגיה של טוויטר?

המהפיכה שטוויטר הביאה לענף החדשות היא אולי המוכרת ביותר, ועזרה לטוויטר להגיע למיינסטרים (גם אופרה, אשטון ו-CNN עזרו, לאו דווקא בצורה חיובית). מה לדעתך התרומה המשמעותית ביותר של טוויטר לעולם?

דביר רזניק

מנהל שיווק, בלוגר, בעל חיבה עזה לשיווק דיגיטלי, מדיה חברתית וכלים לשיתוף וניהול ידע. מאמין שהמובייל משנה את העולם. דירקטור שיווק בסטארט-אפ Onavo. בוגר תואר שני במנע"ס, בן 32 מקרית אונו.

הגב

2 Comments on "אז מה יהיה עם טוויטר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אוהד
Guest

מצטער, אבל אני לא רואה עתיד לשירות.
אנשים בכל העולם ובעיקר מובילי דעה נוטשים את טוויטר.

הם היו צריכים למכור שיכלו, זה שפייסבוק מחזיק זמן רב
מדובר בעילוי! רשתות חברתיות בעלות אורך חיים ממוצע
של שנתיים (לפי מחקרים, לא מדמיוני).

trackback

[…] אל הפוסט מה יהיה עם טוויטר? […]

wpDiscuz

תגיות לכתבה: