חיה חדשה בנוף: פול-סטאק יואיקסר

מיהו בדיוק ה-Full Stack UXer? הילה יונתן, יואיקסרית בעצמה חושפת חיה נדירה בנוף

01

כל מי שנכנס ללוח משרות הייטק בשנים האחרונות ודאי נתקל במונח "full stack developer" פה ושם – ומי שמכיר כאלה, יודע שהטובים בהם מרוויחים משמעותית יותר מחבריהם. הגדרת המונח מצביעה למעשה על ההבדל בין מפתח פול סטאק לעמיתו (שאינו פול סטאק): מפתח שמכיר את כל השכבות של תהליך הפיתוח, ברמה מספיק גבוהה כדי לתת מענה בכל אחת מהן.

כלומר, בעל הבנה מספקת בתשתית, בפיתוח עצמו, באספקטים של עיצוב ותכנון הממשק ואף בתהליכים העסקיים שקשורים למוצר. אדם שידע לייצא נכסים נדרשים מפוטושופ, וגם לעיתים להיות מסוגל לנהל elevator pitch בלי לגמגם.

תחום תכנון ועיצוב חוויית המשתמש – UX – נמצא בסביבה מספיק זמן כדי שגם בתוכו יתחילו להתבלט לאיטם אנשי פול-סטאק, שיודעים לתת מענה מקצועי מקיף למגוון תחומים שונים הקשורים לחוויית השימוש במוצר.

אז נשאלת השאלה – מיהו בדיוק ה-Full Stack UXer? ומה הוא עושה שהופך אותו לכזה?

ויותר חשוב – תוהים לגבי עצמכם?

בסוף כל נושא תמצאו אות, כך שאם אתם מזדהים או מוצאים את עצמכם עושים פעולות דומות – האות שלכם. כשתגיעו לסוף, זה יתן לכם מדד אישי לגבי עד כמה אתם "פול סטאק יואיקסר".

הצורך בפול סטאק יואיקסר

תפקידם הפורמלי של אנשי ה-UX עובר, וימשיך לעבור שדרוגים. פעם היינו יכולים לתאר ולייעץ באמצעות תרשימים או פרוטוטייפ, ואילו היום נדרשת עבודת hands-on על מנת להביא למצב שהמוצר אכן מוצלח.

חוויית השימוש במוצרים טכנולוגיים היום לא מתחילה ומסתיימת במוצר עצמו. החשיפה למוצר מתחילה בנוכחות ברשת, בתכנים אליהם המשתמש הפוטנציאלי נחשף – ומסתיימת הרבה לאחר הורדת האפליקציה או רכישת המוצר.

עד לא מזמן (אפשר להגיד – אפילו עד השנה האחרונה), ליואיקסר בארגון היה תפקיד ברור מאוד. עיצוב חוויית משתמש דרשה מהעוסק בה להגיש מסמך הנחיות ושרטוטים שמגדירים כיצד האפליקציה (לצורך העניין) תתפקד ואיזה מענה היא תיתן למשתמש.

היום, מנסיוני האישי ומשיחות עם קולגות – זה לא תמיד מספיק. אנשי UX רבים מוצאים היום את עצמם עוסקים בתחומים שחורגים ממה שהם היו רגילים להגדיר כ"חוויה": מחקר ופלואו בלבד. במקום זה, הם מציעים מענה במכלול שלם של פעולות בתחומים משיקים. את אלו שעושים זאת בהצלחה, אפשר לראות כ-Full Stack UXer. לכן, כמו שמפתח טוב היום נדרש להבין במעט יותר מקוד בלבד – כך גם בתחום חוויית המשתמש. רואים את זה בעיקר בסטארטאפים, בהם העבודה מתחילה מאפס: מאיפיון המערכת, דרך עבודה על עיצוב וויזואלי, עד תפקיד שכמעט מתפרש כ-ניהול מוצר (פתאום אני לא רק מאפיינת, אלא גם מייצרת את הטקסט הנכון בעבודה עם הקופי, עובדת עם איש סאונד לפי הוויב והוויז'ן שאמור לעבור למשתמש, נמצאת על סט צילומים כדי לחזור עם מוצר מקורי, ועובדת עם מתכנת נוסף על אתר וובי לאותו מוצר עם אותו תוכן ואותן תמונות – בקיצור, פול סטאק חוויה).

עיצוב הממשק, בדגש על עיצוב

כמובן, איש UX טוב יחזיק ברקע או לפחות הבנה מספקת בעיצוב ממשק המשתמש – ה-UI.
יש צורך הכרחי לדעת מה העיצוב יכול לבצע, היכן נעוצות המגבלות, ואיך נכון להציג את ממשק המשתמש של האפליקציה/האתר/המערכת. ידע בעיצוב חשוב ביותר, ויכול להביא תוצר שניראותו הסופית משלימה את החוויה בדרך הטובה והנכונה ביותר שאפשר.

לכן רואים מקרים רבים שבהם יש שילוב בין עיצוב הממשק (UI) לאפיון החוויה (UX), ברמה שיש בעלי עסקים שלא לחלוטין יודעים להצביע על ההבדל בין השניים. המונחים UX ו-UI נשמעים דומה, אבל מדובר בתחומים שונים לחלוטין. קל לטעות, כי לרוב יש השקה ביניהם, ושניהם נהיו פופולאריים בערך באותו הזמן.

חוויית משתמש (UX) עוסקת בנוחות של המשתמש ובתכנון של תהליכים. האם השימוש באפליקציה שלכם שקוף למשתמש? כמה שלבים הוא יעבור כדי להגיע ליעד שלו? האם האונבורדינג שלכם delightful? כאן, עוסקים ברגש, תחום מופשט בפני עצמו, אך גם פסיכולוגיה נחשבה לתחביב לפני עשורים בודדים בלבד. תכנון UX בוחן כל שלב וכל פעולה דרך פילטר של תחושות, על סמך ידע, ארכיטקטורת מידע מאורגנת, מחקרים ותשאול, הכל מתוך מטרה להגיע להבנה של אנשים ודרך הפעולה שלהם כקהל יעד.

עיצוב ממשקי משתמש (UI) מתעסק יותר בפן הניראותי. כיצד האתר ייראה? איך הכפתורים ייראו באפליקציה? ובאילו צבעים וגדלים נכון להשתמש? קל להבין איך התחומים האלו קשורים, וגם על עיצוב מומלץ לבצע טסטים. ההחלטה היכן להציב כפתור משפיעה הן על הניראות והן על ההרגשה. עם זאת, יו-איקסר לא בהכרח צריך לדעת לעצב, ומעצב ממשק לא מחוייב להבין בתהליכים. עבור מעסיקים, קל לבקש את שתי ההגדרות מעובד אחד, ובסטארטאפים בכלל ינסו להרוג כמה שיותר ציפורים במכה. למרות שאם רוצים להפריד – הקשר בין שני התחומים דומה במידה לקשר בין מעצב ומפתח.

עבור עצמכם, מאפיינים ואנשי עיצוב, הייתי מציעה להדגיש את הצד החזק יותר. אני מכירה את נושא ה-Full Stack בתכנות ואת החיפוש המתמיד אחר הטאלנט הבא, אך כדאי להיות מודעים לנושאים בהם אתם פחות שולטים, ולשמור על טובת הפרויקט בראש סדר העדיפויות. מפתה לציין שאתם שולטים בשני הנושאים, אבל במידה ולא, אני מאמינה שתוכלו להנות מערך מוסף גבוה יותר, אם תעבדו לצד מישהו ששולט בנושא.

אישית, אני רואה את שני התחומים כשלם. חווית שימוש מורכבת הן מהפוקציונאליות והן מהניראות (בכל מוצר המשקל של כל אחד מאלו משתנה בהתאם) אבל, אפילו כשמדובר בשני תחומים שיש ביניהם נקודות השקה כלליות בלבד – אין ספק שבפועל, אחד מסתמך על השני. אדם שיכול להמחיש את החוויה שתיכנן באופן ויזואלי – בהחלט זוכה לתואר קונג פו בתחום.

אם אתם גם מתכננים את החוויה וגם יודעים לעצב את הממשק – התחלתם מעולה, אותיות: UNI.

02

גיימיפיקציה

גיימיפיקציה (משחוק) היא תחום שצובר תאוצה משמעותית בשנים האחרונות. תקציר זריז: מדובר ברעיון לפיו ניתן להוסיף אלמנטים משחקיים למערכת על מנת להגביר את רצון המשתמשים לחזור ולבצע פעולות. אלמנטים דוגמת – פרסים, דירוג, היחשפות לשלבים חדשים, מרחב פעולה גדול יותר, יכולות משודרגות וכן הלאה.

המשחוק צריך להיות חלק מהדיאנאיי של המוצר, משהו שמשולב בו בצורה כמעט בלתי ניתנת להפרדה, ומהווה את עיקר המוטיבציה לבחור במוצר שלכם ולא בזה של המתחרה. אני לא רואה את זה כ"פאטצ'" שמדביקים על כל מערכת – זה אמור להיות חלק מהמהות והמניע של המשתמש, ולא יכול להסתכם ב-"קיבלתי נקודה", כי במציאות זה פשוט לא יעבוד.

ברור שגיימיפיקציה משפיעה ומושפעת ישירות מהחוויה, ולכן ה-Full Stack UXer הוא מישהו שידע לחשוב במונחי גיימיפיקציה במידה סבירה לכל הפחות. רעיון שיכול להיות מוצלח לחברה אחת, יכול להוביל לזלזול בקרב משתמשי מוצר של חברה אחרת. אני מאמינה שהתחום הזה חשוב מכדי להתעלם ממנו, וממליצה בחום על סמך ניסיון עבר לשמוע את דעתו של היואיקסר, זה שמבין, גם בנושא המשחוק.
ביצעתם משחוק למוצר של הארגון, ליוויתם את התהליך לאורכו? האות: C.

03

ליווי תהליך הפיתוח

אני ניגשת לנושא הזה בזהירות, כי אני צופה שחלק מאלו שקוראים כאן ירימו גבה ברגע זה. "מעצב לא צריך לדעת לתכנת" היא קביעה שאני נוטה להסכים איתה (כל אחד צריך להיות מודע לתפקידו בארגון, אליו הגיע בזכות ידע ויכולת), אבל ידע בסיסי או לכל הפחות היכרות עם capabilities יקלו משמעותית על החיים של כולם.

למשל – ידוע שבמקום לנסות לתאר תנועה במונחים של "קודם ככה" "ואז ככה", היה יותר קל לרשום שהתנועה של האלמנט צריכה להיות slideInDown עם אפקט easing בשם easeInOutElastic. שפה משותפת, בסיסית ככל שתהיה, תייצר בהכרח מוצר טוב יותר, שנולד מתוך הבנה והכרת היכולת.
אז אם אתם רגילים לדבר עם אנשי הפיתוח בשפתם הטבעית – הוסיפו את O למאגר שלכם.

04

קביעת טון המוצר

נושא חדש יחסית בתחום הוא קביעת אופי המוצר. ה-full stack UXer ידע לתת מענה בהעברת הבשורה כלפי חוץ, ואסביר. היות וחלק מההגדרה של חוויה היא גם במסרים ובאופן הגשתם – הפול סטאק ימצא את עצמו מלווה תהליכים בנושאי מיתוג, כמו קופירייטינג ודרך היצוג ברשת או בחנות האפליקציות. יואיקסרים מסויימים ידעו לעבוד בשיתוף פעולה לא רק עם אנשי העיצוב והפיתוח, אלא גם אנשי התוכן, הקופי וניהול המוצר (אם יש כזה בחברה). בחברות גדולות שיכולות להרשות לעצמן – לא הייתי מוותרת על אנשי המקצוע, אבל כדאי לכל הפחות להיעזר באיש הUX שלכם כדי שיבדוק שהטון אחיד ותואם את המוצר, בלי פערים שיוצרים בלבול ועלולים לגרום להרגשה של חוסר מקצועיות.

היתה לכם אמירה בכל הקשור לטון המוצר? זה שווה את האות R בקלות…

הובלת תהליך מול בעלי מקצוע

לפעמים בפרויקט יש צורך להתנהל מול אנשי מקצוע חיצוניים ולקבל שירות ממגוון רחב של מקורות. גם כאן, אני מאמינה שלאיש הפול סטאק UX יהיה החזון הנדרש,  לבקש שאייטמים שונים הקשורים למוצר, יותאמו לאופיו ולגישתו (למשל: סאונד/צילום/PR וכדומה).

מכאן, כדי שמעצב חוויה יוכל להגדיר את עצמו "פול סטאק", עליו להיות בעל כישורים ללמוד מידע בסיסי בתחום משיק – בפרק זמן קצר. כיוון שהוא ימצא את עצמו מעביר רעיונות למעגל נוסף של גופים, העובדים על אספקטים של המוצר, והמטרה היא שזה יהיה בדרך הקצרה והקולעת ביותר. כך העיצוב: יקלע למטרה, המאייר: ידע בדיוק מה מצופה ממנו, מנהל הקמפיינים: יוכל לבצע את תפקידו בצורה הטובה ביותר – בזמן שכל האלמנטים מבטאים את אותו חזון באופן אידאלי, תוך שמירה על חוויה אחידה ובסטנדרט גבוה.

יצא לכם להוביל בעלי מקצוע חיצוניים לארגון במסגרת תפקידכם כמאפייני UX? האות: N.

הדרך להפוך לאיש חוויית משתמש נדיר

איך שאני רואה את זה, איש חוויית המשתמש האולטימטיבי, חד-הקרן, הוא אותו אחד שיודע ולא מפחד לחשוב בעוד מישורים.

נכון ש"לחשוב מחוץ לקופסא" היא אחת הקלישאות הנדושות ביותר של התחום – לכן אני בוחרת להגיד את זה בצורה שונה. אל תתאמצו לצאת מגדרכם כדי לייצר משהו כל כך חדש שהמשתמש יצטרך לפענח, אבל בהחלט אל תשכחו לעשות משהו חדש שאתם לא ניסיתם. לרוב – תגלו משהו חכם וטוב. ואם לא – עדיין תצאו חכמים יותר.

לכן – אם מאפיין ה-UX שלכם הוא גם המעצב בפועל (כלומר, איש ה-UI), שיודע לתת מענה בתחום הגיימיפיקציה, ויכול להעביר את החוויה דרך האתר התדמיתי של החברה, חשוב לו שהטון הכללי של המוצר יתאים לתהליכים בו, הוא לא חושש להבין תהליכי פיתוח ומדבר עם המתכנתים בשפתם, זכיתם. יש לכם חד קרן בארגון! הוא יכול לייצר מצב של חוויה אחידה ומהודקת, כי ידע איך להביא את המותג לסטייט האופטימלי שלו. ברכות :)

ברור לי שלא כל מילה כאן קל ליישם, אבל אני יודעת שאנשי הפול סטאק מזהים את עצמם בין המשפטים.

אם ניתן מבט נוסף על המצב הקיים, אנשי ה-UX של הארגון הם עדיין דמות מפתח בעבודה על מוצר חדש. תמיד יש צורך לבצע מחקרים, ומקלה מאד נוכחות של מנהל מוצר שיודע לקשר ולתווך בין כל הגורמים השונים – ובינינו, לא כל ארגון מאפשר\דורש איש פול-סטאק בעמדת ה-UX. אם בכל זאת אתם יואיקסרים ומוצאים את עצמכם עושים ומלווים את רוב התהליכים שציינתי – אתם כנראה שייכים לזן הנדיר הזה.

אשמח לקרוא את הטיפים האישיים שלכם שהפכו אתכם לאנשי UX טובים יותר.

לאלו מכם שזכרו לאסוף אותיות – אם הרכבתם את המילה unicorn, אתם בהחלט יכולים להגיד שאתם אנשי פול-סטאק חוויה! חיה נדירה בנוף.

 

הילה יונתן

חובבת גאדג'טים וטכנולוגיות מעניינות! נהנית במיוחד לבדוק אפליקציות חדשות, ולקבל השראה מהמקומות הפחות צפויים (מומלץ עם אייסקפה ליד). ביום-יום הילה יונתן היא חוקרת חווית משתמש (או: יואיקסרית!). הפלייליסט שלה בזמן עבודה - משנה אווירה :)

הגב

19 Comments on "חיה חדשה בנוף: פול-סטאק יואיקסר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
full stack messiah
Guest

ההגדרה חדשה, ההייפ דנדש, אבל בעצם ה'מקצוע' הזה קיים כבר שנים, וכפולסטאקר בעצמי, מסתבר שאני עונה גם לזה. לדעתי יהיה קשה למכור את זה למעסיקים היום, כבר התעייפו ורמות הציניות שלהם לגבי העניין יהיו גבוהות פי 100 משלי.
עדיין, זה עדיף על ,מהנדל,.

Hila Yonatan
Guest

תודה על התגובה, אני חצי-מסכימה :) המקצוע אכן קיים, אבל רק בזמן האחרון אפשר להרגיש שהוא קיים מספיק זמן כך שמי שעוסק בו מכיר מספיק מה"מסביב".

לגבי המעסיקים (כאדם שמעריך ציניות בעצמו) אני מרשה לעצמי לקוות שהשוק מעט פחות ציני ממה שאתה מתאר, וזו התחושה שלי לפחות, מהאנשים איתם יוצא לי לעבוד.

דניאל
Guest

היה ממש כיף לקרוא!
אני חושב שחלק בלתי נפרד מהתפקיד הוא גם להבין קאנימציה. אי אפשר לאפיין מוצר באופן מיטבי בלי יכולת להמחיש ולייצר תנועה. מסכים סטטיים כבר לא מספקים.

Hila Yonatan
Guest

נכון, כיוון שמסכים סטאטים רחוקים במידה משמעותית מהתוצר בסופו של דבר, ומאד קשה לתכנן ככה יותר מדי רחוק. אפשר לשאול באילו כלים יוצא לך להשתמש? :)

דניאל
Guest

לאפיון ועיצוב אני משתמש בsketch ולאנימציה בprinciple.
מדהימות.
לפלואו מלא אני משתמש בדרך כלל בinvision, אבל מחכה בכליון עיניים לsilver.

Hila Yonatan
Guest

מגוון! מכירה את רובם, סילבר – אתה מתכוון לכלי עבור sketch?

דניאל
Guest

סילבר לסקאץ׳, כן. ואם כבר תוספים, אז אני משתמש גם בcraft- כלי מדהים לעבודה עם נתונים אמיתיים על גבי הקנבס. ואם כבר גיוון, אני משתמש גם בגראג׳ בנד לסאונדים קטנים, במידת הצורך ובקינוט לפרזנטציה (שזו, אגב, עוד יכולת הכרחית לדעתי- הצגת העיצוב חשובה בערך כמו התכנון עצמו)

Hila Yonatan
Guest

רושמת לי לנסות חלק :)

חייבת להגיד שמעניין שאתה גם משתמש בקינוט. מאד נכון שדרך ההצגה ממש חשובה, אבל מצגות זה משהו שאיכשהו אני פחות אוהבת לעשות – ולא מוצאת את עצמי עושה הרבה.

נשמע מעולה ויותר מגוון מכמה אנשים שאני מכירה – כיף לדעת.

בינתיים, שיהיה אחלה ערב!

דניאל
Guest

מצגת בקינוט מאפשרת לי להסביר את העיצוב על רכיביו, במקום להציג את כולו בבת אחת. לכל רכיב יש מטרות משלו, מיקום משלו, סיבות שונות לבנייתו ולאופן הבניה שלו. כדי שהקהל (מנכ״ל, מנהל מוצר, לקוח) יבין את העיצוב לעומק, אני מסביר איך כל איזור עושה את שלו. במובן מסויים, גם הפרזנטציה היא מוצר בפני עצמו, שצריך לדעת לעצב את החוויה של ההיחשפות אליו. להציג את המוצר בבת אחת במלואו, לצורך העניין, עשוי להעמיס על הצופה מבחינה קוגנטיבית ולגרום לו להתבלבל. אני צריך לדעת להגיש עיצוב ללקוח כמו שאני צריך לדעת להגיש תוכנה למשתמש.

ערב נפלא גם לך (=

UXXXyer
Guest

די כבר לחשוב שההשכלה שלכם מHACKER4U זה מקצוע,
בשביל להיות איש UX אתה צריך לדעת לתכנת מוצר ולדעת לעצב מוצר ולדעת לאפיין מוצר וכל החילוק הזה לתתי קטגוריות זה רק בגלל אנשים שהם טיפשים מידי מכדי להתמודד עם עיצוב.

Hila Yonatan
Guest

אז מה האמירה פה?

סתיו
Guest

איפה למדת? :)

גולי
Guest

יפה שקיבלת על עצמך עוד תחומי אחריות, אבל למה קבעת שאוסף המשימות הספציפי שלך הוא הוא המודל אליו כולנו צריכים לשאוף?

Hila Yonatan
Guest

האמת, זו לא הגדרה אישית בלבד. אנשים איתם אני עובדת וגם קולגות למקצוע מדברים בממוצע על אותם דברים, ומהמקום הזה כתבתי לכם. נכון, קיים כאן הטון האישי שלי לדברים, אבל מבוסס על מספר פרוייקטים ועבודות שונות. מכאן התוקף :)

דניאל
Guest
הנקודות שציינה הילה (ואף מספר נוספות)- כולן משפיעות על חוויית המשתמש. אנחנו מדברים על מאפייני חוויית משתמש- הגדרת התפקיד הנוכחית כוללת, ברוב המקרים (על קצה המזלג) ידע בפסיכולוגיה קוגניטיבית, מחקר, שימוש באקשור. למעשה, התוצר הסופי (wireframes, תוצאות מחקרים, פרוטוטייפ באקשר) הוא, למעשה, רק חלק מחוויית המשתמש. התוצר החווייתי הסופי כולל רכיבים נוספים כמו אנימציה, סאונד וכמובן UI. אם את מורידה את האחרונים, ובכן, את לא ממש מאפיינת את חוויית המשתמש, אלא מתכננת את הflow הכללי של המוצר. מבלי להמעיט אפילו טיפה מהחשיבות של השלב הזה- הוא לא מספיק. גם אם אין למאפיין חוויה ידע טכני בתפעול התוכנות השונות, אני מאמין… Read more »
Hila Yonatan
Guest

אגב, לרגע לא אמרתי שזה המודל אליו כולם צריכים לשאוף, אלא המטרה כאן היא לתת קצת אור על הנושא ועל גבולות גזרה מאד מטושטשים.

אפילו להיפך, לא אומרת לשאוף לזה, אומרת להיות מודעים לזה. בעיניי, אולי דווקא הבחירה של חלק מהקוראים היא לא להיות פול-סטאק, אלא נטו תרשימים/פרוטוטייפ, וכן קל יותר להבדיל ככה.

הכל טוב בהקשר הזה :)

גם מבחינת מעסיקים – אותו הדבר רק מהזווית של צורך + יכולת כלכלית של החברה.

דודי
Guest

בתור איש ux/ui שעובד עם סטארטאפים כבר זמן מה, אני יכול בהחלט להזדהות עם הכתבה,
השאלה, כיצד אני מוכר את עצמי ככזה? (ברמת הקו״ח) בלי לחפור יותר מדי…

Hila Yonatan
Guest

היי דודי,

אם אתה שואל אותי – צריך שתהיה מעט יותר מודעות של מעסיקים. למרות שבעקבות המאמר יוצא לי לשמוע ממנהלי סטאראפים שמאד מזדהים עם המושג. אז אולי יפתיע אותך כמה יבינו את המושג גם בלי הרבה הסברים. אני כן מאמינה שאפשר לנסות – הרי בכל זאת קיימות הגדרות תפקיד ברגע שאתה מתחיל פרויקט או עבודה חדשה, שמישהו בסוף צריך להסביר מה הן.

אם הגעת לעבוד במקום כלשהו שבו אתה פול-סטאק, אני בטוחה שיהיה יותר קל עבור אנשים כמוך להעביר את המסר.

בהצלחה :)

Hila Yonatan
Guest

היי דודי,

אם אתה שואל אותי – צריך שתהיה מעט יותר מודעות של מעסיקים. למרות שבעקבות המאמר יוצא לי לשמוע ממנהלי סטאראפים שמאד מזדהים עם המושג. אז אולי יפתיע אותך כמה יבינו גם בלי הרבה הסברים. אני כן מאמינה שאפשר לנסות – הרי בכל זאת קיימות הגדרות תפקיד ברגע שאתה מתחיל פרויקט או עבודה חדשה, שמישהו בסוף צריך לתאר מה הן.

אם הגעת לעבוד במקום שבו אתה פול-סטאק, אני בטוחה שיהיה יותר קל דווקא עבור אנשים כמוך להעביר את המסר.

בהצלחה :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: