לנצל את השמש: צרפת תתקין כבישים סולאריים באורך 1,000 קילומטר

צרפת פותחת בפרויקט שאפתני, בו היא תרצף בפאנלים סולאריים כבישים באורך כולל של אלף קילומטר, במשך חמש השנים הבאות. לפי חברת התשתיות שתבצע את הפרויקט, הכבישים החדשים יהיו מסוגלים לספק חשמל ל-8% מהאוכלוסייה במדינה

colas

מקור: Colas

מאת פדריקו גוריני

ב-2014, הולנד בנתה את מסלול האופניים הסולארי הראשון בעולם, שנמתח לאורכם של 30 מטרים ונקרא SolaRoad. הביצוע של הרעיון היה טוב יותר מהצפוי, מאחר תוך ושישה חודשים הפרויקט הפיק מספיק חשמל כדי להאיר משק בית קטן במשך שנה. הפרויקט אמנם מצליח ומדהים, אבל הוא מאוד מוגבל בהיקף שלו בהשוואה לזה שנבנה בימים אלו בצרפת; הממשלה הצרפתית הודיעה שהיא רוצה לרצף 1,000 קילומטר של כבישים עם פאנלים סולאריים במשך חמש השנים הבאות. ההודעה נמסרה במסיבת עיתונאים על ידי שרת איכות הסביבה והאנרגיה, סגולן רויאל. המבחנים הראשונים יהיו באביב.

לפי חברת התשתיות הצרפתית Colas, שפיתחה את משטח הכביש הפוטו-וולטאי (שנקרא "Wattway") בו השתמשו בניסיונות, חלק באורך קילומטר אחד של הכביש יהיה מסוגל להאיר תאורת רחוב של עיר בת 5,000 תושבים. המשמעות היא שברגע שהפרויקט יושלם, הכבישים החדשים יהיו מסוגלים לספק חשמל ל-5 מיליון אנשים, שהם 8% מהאוכלוסייה הצרפתית.

לא נדרשת התאמה אישית

הטכנולוגיה של Colas היא חדשנית, בהשוואה לפתרונות פוטו-וולטאיים אחרים, מאחר ולא נדרש להחליף בה את תשתית הכביש הקיימת, או לבצע איזו שהיא עבודת הנדסה. הפאנלים מסוג Wattway מורכבים מתאים שהוכנסו לשכבות תואמות, בתוך שכבה דקה של סיליקון פוליקריסטלין שאפשר לשים אותו ישירות על הכביש. התאים אטומים בתוך מצע של שרף, כדי למנוע מהם להירטב בגשמים, וכל החומרים יחד הם בעובי של 7 מ"מ בלבד, כך שבעת התרחבות של הכביש מחום הם יוכלו גם להתרחב בהתאמה.

לא ידוע כעת איזה כביש יכוסה ב-Wattway או כמה בדיוק יעלה הפרויקט. "המחיר של Wattway למטר מרובע יתגלה בעלות הייצור של החשמל", מסביר אתר Wattway, "תאים פוטו-וולטאים נאמדים ברמת השיא של צריכת חשמל, שלוקחת בחשבון תנאי אור שמש. כיום, בהתחשב בטכנולוגיה שמשתמשים בה ובדרך בה הפאנלים מותקנים, המחירים נעים בין 2-8 יורו לרמת השיא של צריכת חשמל. העלות של Wattway מוערכת ב-6 יורו לרמת השיא של צריכת חשמל".

פקטור נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא שהיעילות של הפאנלים הסולאריים מסוג Wattway נראית פחותה יותר מפתרונות פוטו-וולטאים קונבנציונלים – שיעור תפוקת אנרגיה של 15% ב-Wattway, בהשוואה ל-18-19% באחרות. כמו כן, זמני הייצור ארוכים למדי, מאחר והפאנלים מותקנים בידיים אנושיות, דבר שהופך את התהליך כולו למורכב למדי. אבל ב-2016 זה ישתפר, מאחר ויצרן תעשייתי תוכנן להשקה והמהנדסים של Colas יוצרים תהליך מכאני שיקצר את הזמנים. תמיכה פיננסית תוכל להגיע מהממשלה. רויאל הציעה להעלות את המסים על דלק כדי לתמוך במימון שדרוגה של התשתית התחבורתית של צרפת, כדי להפנות חלק מהסכום בכבישים סולאריים.

הכתבה פורסמה לראשונה בפורבס ישראל.

לקריאה נוספת

ישירות לכף היד: מגמות השיווק של 2016 בתחום המובייל והאפליקציות

גבוה יותר, מהר יותר: הכירו את כלי-הטיס שיגיע לגובה 90,000 רגל בלי מנוע

פורבס ישראל

הגב

3 Comments on "לנצל את השמש: צרפת תתקין כבישים סולאריים באורך 1,000 קילומטר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
arik100
Guest

ואיך מוליכים את החשמל מהכביש לרשת ההולכה?
ומה קורה כאשר רכבים חוסמים את הקרניים מהקולטים?
כתבה ממש לא אינפורמטיבית

תומר
Guest

רעיון טיפשי ובזבוז משאבים וכסף. תראו את הבחור האוסטרלי הזה שמבין דבר או שניים בחשמל:

Roey
Guest

תומר, 1000 ק"מ זה ממש לא הרבה במדינה כמו צרפת. זה סוג של פיילוט, אם לא יהיה טוב לא ימשיכו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: