השיגור של הפאלקון 9 הצליח, הנחיתה נכשלה, אבל לפחות קיבלנו וידאו דרמטי מהפיצוץ

שוב כשלון לפרויקט הטילים הממוחזרים של SpaceX ואילון מאסק; הטיל המשגר הצליח להציב את הלוויין בחלל אבל הנחיתה על אסדה בלב ים הסתיימה בפיצוץ. מאסק לא מתייאש

שניות לפני הפיצוץ. מקור: חשבון הטוויטר של אילון מאסק

שניות לפני הפיצוץ. מקור: חשבון הטוויטר של אילון מאסק

אחרי שני כשלונות קודמים, שוב נכשלת SpaceX בניסיונתיה להנחית טיל משגר ממוחזר על גבי אסדה בלב ים. הכל הלך הפעם על פי התוכניות: השיגור הוכתר בהצלחה וגם לוויין התקשורת הוצב במסלולו, אבל הנחיתה – אולי החלק המאתגר ביותר – שוב נכשלה והסתיימה בפיצוץ של הטיל על אסדה בלב ים.

קצת הצלחה, הרבה כשלון

למרות התוצאות הקשות, SpaceX הצליחה חלקית במשימתה. ראשית, בניגוד לכישלון ביוני 2015, הטיל המשגר אכן הצליח להמריא ולא להתפוצץ במהלך השיגור. שנית, הטיל המשגר הגיע לגובה של 100 ק"מ שם שחרר בהצלחה את לוויין Jason-3 של נאסא, שנועד לעקוב אחר גובה פני האוקיינוסים. הבעיה היתה בנחיתה.

כידוע, לאחר שהטיל המשגר מתנתק מקפסולת המשא שנושאת את הלוויין, הוא צריך לחזור חזרה לכדור הארץ מגובה של 200 ק"מ, ולנחות בצורה אנכית, תוך כדי האטה ממהירות של 8 קילומטר לשנייה, או פי 8 ממהירות של קליע. לצורך המחשה, נסו לדמיין שאתם עומדים על המדרכה ליד האמפייר-סטייט בילדינג ומשגרים ממנה עיפרון, שנוסק למעלה, עובר מעל גורד השחקים, ואחר-כך נוחת בשלמותו בצורה אנכית על הצד של המחק.

טיל ה-Falcon 9 אכן הצליח להאט ולנחות בדיוק במרכז אסדת הנחיתה, אבל אז ברגע שנגע בה, אחת מהרגליים המייצבות שלו קרסה, מה שגרם לכל הטיל לנטות על צידו ולבסוף ליפול על גבי האסדה, להתפוצץ ולעלות בלהבות.

וידאו: קאבום! הלכו 60 מיליון דולר

A video posted by Elon Musk (@elonmusk) on

אז מהם הטילים הממוחזרים בכלל?

מאז שנטשה נאסא את מעבורות החלל ב-2011, פועלות מספר חברות פרטיות על פיתוח טילים שיוכלו לשאת ציוד ואנשים אל החלל. אחת הטכנולוגיות הכי בולטות בתחום היא 'הטילים הממוחזרים', שאותה מפתחים במקביל מהנדסים ב-SpaceX של אילון מאסק ו-Blue Origin של ג'ף בזוס. כיום, כל טיל שמשוגר לחלל כולל קפסולה או תא שיכול להכיל מטען או נוסעים ומשגר, חלק שתפקידו להוציא את הטיל מחוץ לאטמוספירה ואז להתנתק ממנו. הבעיה היא שהמשגר, שניתק מהקפסולה, נשרף עם החזרה לאטמוספירה ולכן הוא למעשה חד-פעמי, מה שאומר זמן ייצור ארוך לכל משגר ובעיקר עלויות כספיות אדירות. כמה אדירות? כל טיל עולה כ-60 מיליון דולר. 'הטילים הממוחזרים' כוללים משגרים, שלאחר השיגור נוחתים בחזרה על כדור הארץ ולכן גם ניתנים לשימוש חוזר במשימות עתידיות, כשהעלות העיקרית למשימה היא הדלק הרקטי שעלותו מוערכת ב-200 אלף דולר בלבד. כלומר, קיצוץ דרמטי בעלויות השיגור ובעיקר הנגשה של החלל להרבה יותר חברות וארגונים.

בדצמבר השנה הצליחה SpaceX להשלים משימה מוצלחת של שיגור, הצבת 11 לוויינים ונחיתה חלקה של הטיל המשגר על גבי כן הנחיתה. ההבדל הוא שהנחיתה בוצעה על גבי יבשה ו-SpaceX רוצה להנחית את הטיל על גבי אסדה באוקיינוס בגלל כמה סיבות: ראשית, נחיתה על האדמה דורשת יותר מקום לדלק, מה שלא מתאים לכל המשימות; שנית, אסדת הנחיתה שעל הים היא אוטונומית ויכולה לשייט ולהמתין לו במקום הנחיתה המשוער שלו; ולבסוף, נחיתה על הקרקע דורשת הרבה יותר אישורים של מנהל התעופה האמריקאי, בשל הסכנה הפוטנציאלית לתושבים שגרים בסמוך.

למרות זאת, יש לא מעט סיבות לאופטימיות. הטיל אכן הצליח לנחות במדוייק במרכז האסדה ואלמלא הכשל המכני הקטן אך המעצבן הזה, היתה מוכתרת המשימה הזו גם היא בהצלחה. אילון מאסק בכל מקרה אינו נשבר. מאסק צייץ הלילה עם לא מעט ציניות ואופטימיות "טוב, לפחות הפעם החלקים גדולים יותר! זה לא יהיה המקרה האחרון של RUD ("פירוק מהיר ולא מתוכנן של הטיל", י.א.) אבל אני אופטימי לגבי הנחיתות הבאות על הים".

יניב אביטל

חי ונושם טכנולוגיה עוד מימי ה-ZX Spectrum היפים. חולה על כל סוגי הגאדג'טים - אלו שמתחברים ל-USB, ואלו שקוראים לו "אבא".

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: