מי באמת עוקב אחריכם בטוויטר – אדם או מכונה?

מנתונים שגילה סטאטראפ בריטי עולה כי מעל ל-30 אחוז מהעוקבים של ידוענים שונים הם חשבונות מזויפים. אובמה וליידי גאגא פחות פופולאריים משחשבנו. יש לציין כי יש מי שחושב שקניית עוקבים הנה אופציה שיווקית לגיטימית.

לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יש כמעט 19 מליון עוקבים בטוויטר, לליידי גאגא, להבדיל, יש כמעט 30 מיליון. השאלה הפשוטה היא כמה מהעוקבים של הנשיא האמריקני אכן יצביעו לו בקלפי, או כמה ממעריצי הגאגא אכן קונים את הדיסקים שלה ומגיעים להופעות, אך השאלה אותה באמת ראוי לשאול היא כמה מאותם עוקבים בכלל אמיתיים?

עיבוד תמונה

חברת סטארטאפ בריטית, Status People שמה, השיקה תוכנת אונליין חדשה שכל מטרתה לבדוק כמה עוקבים מזויפים ישנם בקרב מספרי העתק להם טוענים ידוענים, פוליטיקאים ועוד. כך למשל גילתה התוכנה, המחלקת את העוקבים למזויפים, בלתי פעילים וטובים, כי כ-44 אחוזים מאלה העוקבים אחרי פייסבוק דרך טוויטר הם מזויפים. לא מדובר רק במכה בישבן של המתחרה. טוויטר עצמה סובלת מאותה בעיה – כשליש מהעוקבים אחריה ברשת שלה עצמה הינם מזויפים.

חשבון מזויף: לא רק ספאם

ההתמקדות של החברה דווקא בטוויטר עלתה בשל התפישה לפיה מספר חברים בפייסבוק אומנם נחשב לכלי למדידת ערך ברשת החברתית, אך הכוח האמתי נמצא בטוויטר. מספר העוקבים של חשבון הטוויטר נחשב למדד השפעה אותו ניתן לתרגם לערך כספי באמצעות חברות שיווק ופרסום.

רוב וולר, בכיר בחברה, הסביר לגרדיאן הבריטי כי "חשבונות מזויפים נוצרים בדרך כלל כדי לעקוב אחר אנשים או לשלוח ספאם. בדרך כלל אין להם עוקבים, אבל הם עוקבים אחר מספר גדול של אנשים. חשבון בלתי פעיל הוא כזה בו לא הייתה שום פעילות במשך זמן. הוא יכול להיות שייך לאדם אמתי, אבל ניתן לקטלג אותו כצרכן של אינפורמציה ולא כמציף של אחת".

נכון לעכשיו הכלי יכול לנתח את 100,000 העוקבים האחרונים, אך בחברה מקווים לשפר את יכולות הדיוק שלו. אם זאת, הוא כבר כעת גילה כי לליידי גאגא, לדוגמה, יש רק 29 אחוזים של עוקבים "טובים". פוליטיקאים, ידוענים וחברות ענק שנבדקו לא הראו תוצאות טובות יותר. שיעור העוקבים הטובים שלהם נע בין 30 ל-39 אחוזים.

טוויטר לא נחשב רק לכלי עבודה יעיל יותר מפייסבוק במקרים מסוימים, הוא נחשב גם לפרוץ יותר. זאת, מכיוון שלכל משתמש  יש עוקבים מזויפים. הסיבה היא כי שלא כמו בפייסבוק, בטוויטר המשתמש לא מאשר את אלה העוקבים אחריו, וכך טווח העוקבים של כל אחד מאתנו יכול לנוע בין חברים טובים לרובוט מוחשב שמציף ספאם על ויאגרה. זו גם הסיבה לפריחתן של חברות למכירת מאגרי עוקבים, שמסוגלות לייצר עבורכם לעתים מספרים עצומים של מאות אלפים.

מי עוקב אחריכם? אדם או מכונה?

איך ניתן לזהות את כל המזויפים הללו, חברת ברקודה האמריקנית חקרה בנושא וגילתה כמה דרכים לפיהן ניתן לדעת שמדובר במכונה ולא באדם פעיל. כך למשל גילתה החברה כי 61 אחוזים מהחשבונות המזויפים הנם חשבונות חדשים – בני לא יותר משלושה חודשים. עוד הסתבר כי חשבון מזויף עוקב אחר ממוצע של 1,800 חשבונות.

יש לציין כי לא כל העוקבים המזויפים הם ספאם המטריד את משתמשי טוויטר התמימים. פעמים רבות המשתמשים הם אלה הפונים לחברות ייעודיות וקונים עוקבים.

למעשה מדובר בשתי שיטות. האחת, "נקייה" יותר, באמצעותה המשתמש עוקב אחר אחרים בעלי תחומי עניין דומים ומקווה כי הם יעקבו אחריו בחזרה, והשנייה בה מיוצרים חשבונות מזויפים לגמרי המתחילים לעקוב ולעקוב. את טוויטר עצמה זה מעצבן. בחודש אפריל האחרון הגישה החברה תביעה נגד חמש חברות ספאם היוצרות עוקבים מזויפים, והמשפט אמור להיפתח בקרוב.

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג'אדג'טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: