דרוש מודל עסקי לרשת חברתית: האם 7$ לסטטוס יצילו את פייסבוק?

פייסבוק תתמקד בפרסומות, ובניצול כמות המידע העצומה שצברה. זה יעבוד גם באתר וגם במובייל, כך שהמקום השקט היחיד יהיו האפליקציות, פשוט כי כרגע יש להן פחות משתמשים

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

ההודעה של פייסבוק לאנשי הפרסום ברחבי העולם הייתה מאוד ברורה: אנחנו יודעים איך להעביר את המסרים שלכם לאנשים אמיתיים, ומדובר ביותר ממליארד אנשים. והסיבה שאנחנו יודעים לעשות את זה היא כי אנחנו יודעים מי הם ובמי הם בוטחים.

את המסר הזה העבירה שריל סנדברג, מנהלת התפעול בחברה, בשיחה שניהלה עם אנשי שיווק בניו יורק. המשמעות שלה היא לא רק שפייסבוק משתמשת בכל התותחים הכבדים כדי להעלות רווחים, אלא גם ובעיקר שכל החששות שלנו היו מוצדקים – המטרה של ענקית הרשת החברתית היא להתמקד יותר ויותר באפשרויות הפרסום בפלטפורמה אותה היא מציעה.

לדברי סנדברג, "במקום לדבר עם קבוצות גדולות של אנשים אלמוניים, פייסבוק יכולה לאפשר לעסקים לפנות היישר לצרכנים ולבנות עמם מערכת יחסים מתמשכת. ולא רק זה, אלא שלאותו צרכן יש בממוצע 130 חברים, אז כשאתם יוצרים איתו מערכת יחסים, אתם למעשה מקושרים גם לחברים שלו".

סנדברג מציגה תמונת עולם ורודה, בה פייסבוק נמצאת במצב אופטימלי, אך התמונה הזו רחוקה מהמציאות לה עדים אנשי וול-סטריט. בהנפקה הראשונית שביצעה במאי איבדה החברה כמעט מחצית מערכה, וביום שלישי האחרון צנח מחיר המניה, שהוצע ב-28 דולרים, ל-22 דולרים בלבד.

הסלולר כמקרה מבחן

נכון לעכשיו, הבעיה הכלכלית של פייסבוק מתרכזת בשני מוקדים. ראשית, בעוד רוב המשתמשים שלה פועלים בסלולר ולא מהמחשבים הנייחים והניידים, היא עוד לא השכילה לפתח מודל עסקי ראוי שיתאים לפלטפורמות הללו. שנית, עיקר הגידול שלה הוא במדינות שאינן מערביות, או בפשטות – במקומות בהם ממילא אין כסף, כך שלמפרסמים אין בהם עניין.

מבחינת סנדברג, מה שפייסבוק עושה כעת מוביל לפתרון בעיה זו ממש. היא טוענת כי הלקוחות הגדולים של החברה קרובים למיצוי השוק האמריקני או האירופאי מבחינת הפרסום, וכי האפשרות הכמעט יחידה שלהם להתרחב הלאה היא באמצעות פנייה לשווקים חדשים, במדינות מפותחות פחות, שהולכים וגדלים. עבור אותו משתמש פייסבוק באפריקה, שלא יודע להפעיל מחשב, אבל מחזיק בסמארטפון, פרסומות בפייסבוק יהיו אולי הראשונות שראה בחייו, וההשפעה שלהן בוודאי תהיה עצומה.

האפשרות של פייסבוק לקשר את עצמה לכל דבר כמעט מובילה לכך שהיא יכולה לקשר בין המשתמשים שלה לבין הקניות אותן הם עושים ברשת. המשמעות היא שפייסבוק יכולה לדעת למשל שאתם מתעניינים בנעלים של ג'ימי צ'ו, ולכן כאשר תיכנסו שוב לרשת החברתית, תוכלו לראות פרסומת לאותן נעליים ממש. ואם זה לא מספיק, החברה גם שילבה כוחות עם Datalogix, חברה העוסקת במעקב אחר קניות המתבצעות מחוץ לרשת, במטרה לעקוב אף יותר אחר הרגלי הצרכנות של משתמשיה.

במדינות בהן הצרכנות ממילא מתבצעת אופליין ברובה, המשמעות של החיבור הזה עצומה. פייסבוק תוכל לדעת איזה סוג גבינה אתם קונים ולפרסם בהתאם. רמת המיקרו אליה יכולה הרשת החברתית לרדת היא מדוייקת להפליא, ובשווקים קטנים יותר, היא יכולה להביא את הכסף הגדול.

שיפורים חדשים לניהול דפים

עוד במסגרת ההשקעה בצד הצרכני והשיווקי, הכניסה פייסבוק שיפורים חדשים לאפליקציית ניהול הדפים ל-iOS. במסגרת שיפורים אלו נכללים גם קישורים ל-Facebook Offers והאפשרות לכתוב עדכוני סטטוס ארוכים יותר. משתמשי האייפד ישמחו לשמוע גם שכעת הם יוכלו לעשות שימוש באפליקציה לרוחב (landscape).

המקום בו היא לא טורחת להשקיע ולפתח את המודל העסקי הוא האפליקציות הרגילות ל-iOS ולאנדרואיד. הסיבה, כפי שאמר מייסד החברה מרק צוקרברג בעצמו, היא שמרבית משתמשי הסלולר גולשים בפייסבוק דרך האתר הסלולרי של החברה ולא באמצעות האפליקציות הייעודיות. לכן, מבחינת החברה, ההשקעה באתר חשובה יותר מאשר באפליקציות.

לדברי צוקרברג, יש יותר משתמשים באפליקציות האנדרואיד מאשר בזו של ה-iOS (כנראה מהסיבה הפשוטה שישנם יותר משתמשי אנדרואיד ככלל), אך משתמשי המובייל עולים על מספרם של משתמשי האפליקציות בשתי הפלטפורמות גם יחד.

אם כך, סביר להניח שהאפליקציות יישארו נקיות מהפצצה שיווקית לפחות בזמן הקרוב, אך מרבית המשתמשים, שכבר התרגלו לאתר המובייל, יהיו חשופים אליהן לא רק מביתם אלא בכל מקום אשר אליו ילכו.

מזכיר לכם משהו?

אם נוסיף לתמהיל הזה גם את תוכנית קידום הפוסטים בתשלום, אותה השיקה פייסבוק בהשקה רכה בחודש שעבר ושהפכה השבוע זמינה לכלל המשתמשים, התמונה שמתקבלת היא עגומה: לא משנה מה אתם עושים, למי אתם כותבים או למי אתם מקושרים, האפשרות שמישהו יעשה עסקים באמצעותכם תמיד שם, והוא לעולם יהיה קשור לכמות החברים שתוכלו, במודע או שלא במודע, לרתום למשימה.

אם הרעיון פתאום נשמע לכם מוכר עד זרא, ובמעמקי מוחכם אתם מדמיינים סיכה עליה כתוב "הפחת משקל עכשיו שאל אותי כיצד", אתם לא רחוקים מהמציאות. נראה שמודל הרשת החברתית של פייסבוק, שנועד פעם לקשר בין חברים, הופך יותר ויותר למודל עסקי שמזכיר את תוכניות הפירמידה הזכורות לרע: נצלו את הקשרים האישיים של המשתמשים למטרות עסקיות וכך תרוויחו יותר על חשבון המוניטין של אותם משתמשים.

האם כל זה יעזור לפייסבוק? את זה נדע לקראת סוף השנה, אז אמורה החברה לפרסם את שווייה כמו גם את שאר הנתונים הפיננסיים הרלוונטיים. נחכה ונראה.

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג'אדג'טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

3 Comments on "דרוש מודל עסקי לרשת חברתית: האם 7$ לסטטוס יצילו את פייסבוק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Benny Daon
Guest

app.net יעשו את זה טוב יותר

אליהו
Guest

עד עכשיו צוקרברג שיחק מעכשיו הוא חייב לייצר מזומנים – כל היצירתיות וכל האנרגיה תופנה לעשות כסף. זה הזמן לקנות את המניה עד סוף השנה תשואה של 100 אחוז על הכסף

לילי
Guest

צוקרברג חזק בעולם הוירטואלי ולא בעולם העסקי. כל עוד יישאר במקום בו הוא טוב הוא יצליח. אם ימשיך בכיוון החדש ויהפוך את ההמצאה הענקית שלו לדרך לעשות כסף – הוא לא יחזיק לאורך זמן.

כלכלת העולם קורסת. סביר שהבורסות ברחבי העולם יקרסו בקרוב.

שימשיך בקו הקודם של פייסבוק. נראה לי שהוא חי מזה מספיק טוב. לא חייבים להיות גרידיים כי לפעמים מה שקורה בסוף זה "תפסת מרובה לא תפסת…"
העתיד הוא במחשבים, באינטרנט, בהיי-טק אבל לא בביזנס גרידא.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: