הפרסום בפייסבוק תחת ביקורת: "80 אחוז מהקליקים שייכים לבוטים"

חברת "לימיטד ראן" טוענת שלא רק ש-80% מהקליקים על מודעותיה שייכים לרובוטים, אלא שפייסבוק אף דרשה סכומי פרסום עצומים בתמורה לשינוי שם דף החברה. פייסבוק: אנחנו בודקים

בקרב יצורי הרשת מסתובבים לא מעט אנשים שיטענו שפייסבוק במובן העסקי זה לא יותר מרמאות, שאי-אפשר באמת למדוד שום דבר לפי כמות הלייקים לעמוד, הקליקים למודעות וכיוצא בזה. חברת הסטארט-אפ המוזיקלי "לימיטד ראן" לקחה את זה כמה צעדים קדימה כאשר הכריזה אמש (ב') כי בכוונתה לסגור את עמוד הפייסבוק שלה לאלתר, "כי ממילא מדובר ברובוטים".

תמונה: מתוך הטוויטר של Limited Run, פרידה מתוקשרת מפייסבוק

קליקים מדומים, הצעות שערורייתיות

בפוסט שפירסמה, איך לא, בפייסבוק, טענה החברה כי היא עוזבת את הרשת החברתית הפופולארית מכיוון שכ-80 אחוזים מהקליקים שקיבלה על מודעותיה היו מרובוטים – תוכנות המריצות משימות שונות ללא מגע יד אדם.

יש להסביר כי לא מדובר רק באכזבה מכך שהמקליקים אינם בני אדם בשר ודם, שעשויים להתעניין בשירותי החברה, אלא בעניין כלכלי נטו. פייסבוק מחייבת את המפרסמים עבור כל קליק שהם מקבלים, ואם מרבית הקליקים האלה אינם רלוונטים, שהרי החברות משלמות לשווא במקרה הטוב, או נפלו קורבן להונאה במקרה הרע.

או במילים המדוייקות אותן פרסמו אנשי החברה: "80% מהקליקים עליהם שילמנו הגיעו מרובוטים. זה מדוייק. רובוטים העלו דפים ובכך העלו את עלויות הפרסום שלנו. אז ניסינו ליצור קשר עם פייסבוק בנוגע לכך. למרבה הצער, הם לא ענו. האם אנו יודעים למי הרובוטים שייכים? לא. האם אנחנו מאשימים את פייסבוק בשימוש ברובוטים על-מנת להגביר את הרווח? לא. האם זה מוזר? כן".

מצד שני, כאשר התבקשה החברה לחשוף תמונת מסך מממשק הניהול, המוכיח את הנתונים, טענו אנשיה כי אינם רוצים לחשוף את תקציב הפרסום שלהם, בשל חשש ממתחרים. כל מה שאמרו אנשיה היה כי "חודש שלם בדקנו את הנושא, ואין לנו משאבים לבזבז כדי לבדוק משהו במשך חודש". אם זה לא מספיק, החברה טוענת גם כי כאשר פנתה לפייסבוק בניסיון לשנות את שם העמוד המסחרי שלה מ"לימיטד פרסינג" ל"לימיטד ראן", בעקבות מיתוג מחדש, נענתה על-ידי הנציג כי תוכל לעשות זאת רק אם תתחייב לחבילת פרסום בשווי של 2,000 דולרים לחודש.

בהודעה המקורית זה נראה כך: "הם אמרו שהם ירשו לנו לשנות את השם. נחמד! אבל רק אם נסכים לבזבז 2,000 דולרים בחודש על פרסום. זה מדוייק. פייסבוק מחזיקים אותנו בני ערובה… בגלל זה אנחנו צריכים לסגור את העמוד שלנו ולעזוב את פייסבוק. הם חלאות ואין לנו סבלנות לחלאות".

פייסבוק: הטענות נבדקות

ענקית הרשת מיהרה להגיב ומסרה ל"לוס אנג'לס טיימס" כי היא בודקת את טענות החברה. עם זאת, מייסד "לימיטד ראן", טום מנגו, מסר כי איש מאנשי הרשת החברתית לא יצר עמו קשר, מלבד אימייל שנשלח המציע לשנות את שם הדף, הפעם ללא התחייבות לתשלום.

יש לציין כי רק בשבוע שעבר הבהיר סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיוויד אברסמן, כי החברה פועלת ללא לאות על-מנת להבטיח כי הרשת מאוכלסת אך ורק בבני אדם, ולא על ידי רובוטים. במהלך דיווח על רווחי הרבעון השני של 2012 הסביר כי "שיפרנו ושכללנו את המתודלוגיה לזיהוי מה שלו אנו קוראים חשבונות כפולים או מזויפים… מכיוון שזהות אותנטית כל כך חשובה לחוויית פייסבוק, נמשיך לנסות ולשפר את טכניקות ניהול המשתמשים, במטרה להבטיח שכל חשבון פייסבוק מייצג אינדיבידואל ייחודי ואותנטי".

"לימיטד ראן" נוסדה ב-2009 ומספקת שירות יצירת חנויות רשת לאמנים, מעצבים, וכל מי שמוכר מוצרים ייחודיים ישירות לצרכן. מייסד החברה הבהיר כי בכל מקרה בכוונתו למחוק את הדף בשבועות הקרובים, על-אף שהפרשה החדשה הניבה לו אלפי לייקים חדשים, הפעם יש להניח כי אכן מדובר בקוראים אמיתיים. בינתיים, אם בכוונתכם ליצור קשר עם החברה, חפשו אותם בטוויטר.

נועה זהבי רז

נועה רז, בת 30. חיה באינטרנט מאז 1999, חובבת ג'אדג'טים אך לא יודעת מה עושים איתם, וכותבת, בעיקר על כלום.

הגב

3 Comments on "הפרסום בפייסבוק תחת ביקורת: "80 אחוז מהקליקים שייכים לבוטים""

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
shai
Guest

"יש לציין כי רק בשבוע שעבר הבהיר מנכ"ל פייסבוק, דיוויד אברסמן,"
מישהו הדיח את מארק צוקורברג מתפקיד המנכ"ל? אחרת נראה לי יש לכם תיקון קטן לעשות

ביו לוגי
Guest

יש לי 4 חשבונות בפייס (לא למטרות בוטים או פעילות לא לגיטימית, אלא לבדיקות ונסיונות). המהלכים של פייס, בבירור, לא שווים הרבה..

סטוארט בן
Guest
תודה רבה על הפוסט. זו הפעם הראשונה שאני נחשף לסוגייה הזו של "בוטים שלוחצים על הפרסומות". לצערי הבעיה בפרסום בפייסבוק עמוקה עוד יותר. אני פשוט בדעה שכרגע, היא פחות יעילה כשמטרת הפרסום היא מכירתית (השגת לידים או הזזת מוצר מסוים). כלומר, גם אם 20% מהמליקים שאת משלם עבורם הם אמיתיים, כדאי מאד שתהיה סגור על מטרת הפרסום. פייסבוק רבה יותר יעיל בקטע של חשיפה וקהל חדש שיעקוב אחרי, אבל קצת פחות מכירתי. ישנם המון מאמרים וכתבות שמפורסמות לאחרונה בגנות הפרסום בפייסבוק לעומת גוגל בטענה שלטווח הארוך, חברות מפיקות הרבה פחות תועלת ממנה. אני בדעה, שהמטרה הראשונית של המטרה שלך צריכה… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: