פייסבוק משתדרגת: תשיק בורסת פרסום ופרסום מותאם אישית

פייסבוק עוקבת אחריכם ברחבי הרשת ומאפשרת למפרסמים להתחרות על מקום בקיר שלכם, בזמן אמת, דרך ה-FBX

מקור: תמונת מסך מאתר החברה, עיבוד תמונה

במסגרת השינויים שעושה פייסבוק במודל מערכת הפרסום שלה, צפויה להשיק החברה שירות חדש בשם Facebook Exchange (או בקיצור FBX אם אתם עובדי פייסבוק), המאפשר למפרסמים להגיש הצעות במכירה פומבית על פרסומות בזמן אמת, כשאתם מתחברים לפייסבוק לאחר שביקרתם באתרים שלהם. כך, למשל, אחרי שתבקרו באתר של שופרסל ותכנסו לפייסבוק, שופרסל תוכל להגיש הצעה לפייסבוק שתאפשר לה לשים פרסומת ממוענת אישית אליכם עם הצעה אטרקטיבית המבוססת על ההתנהלות שלכם באתר שופרסל.

עוגיות מרחבי הרשת

השירות החדש של פייסבוק יעבוד באופן הבא; אתם גולשים ברחבי הרשת, ותוך כדי הגלישה מתעניינים ברכישה של מוצרים מסוימים במספר אתרים. את רכישת הפריטים אתם בשלב זה לא משלימים, אבל כן קיבלתם מידע לגבי המחירים שלהם. בשלב הזה, פלאגאין מיוחד של פייסבוק הפועל באותם אתרים שולח למחשב שלכם קובץ Cookie הכולל מידע מזהה ייחודי דוגמת Anonymous User-ID.

בשלב מאוחר יותר בתהליך הגלישה שלכם אתם מגיעים לפייסבוק, ומתחברים לרשת החברתית. כאן מתבצעים שני תהליכים במקביל. הראשון, פייסבוק ממירה את ה-Anonymous User-ID, ומזהה מאיזה אתרים קיבלתם אותם. ברגע שזיהתה אותם, אם הם מפרסמים פוטנציאליים או מפרסמים בפועל אצלה, היא יכולה לאפשר לאותם מפרסמים לרכוש שטח פרסום בזמן אמת אצלכם בדף הפרופיל.

מי מבין המפרסמים שיגיש את ההצעה הגבוהה ביותר, יקבל את הזכות לפנות אליכם עם פרסומת מותאמת אישית, המתבססת על הגלישה שלכם באתר שלו מלפני כמה דקות או שעות, ותאפשר לו לנסות בכל זאת להשלים את הליך המכירה.

נקודה נוספת שחשוב לציין היא כי בשלב הזה , פייסבוק לא מתכננת לפתוח את בורסת הפרסום שלה לשימוש באתרים חיצוניים (כמו שעושה גוגל עם Adsense), אך זהו בהחלט מהלך שרבים צופים שהחברה תנקוט בו בשנה הקרובה.

פרסומות ממוקדות

הפרסומות הממוקדות של השירות החדש אינן ייחודיות לפייסבוק, אך פייסבוק היא החברה בעלת פוטנציאל ה-disruption הגדולה בתעשיית הפרסום המקוון. עם מעל 901 מיליון משתמשים פעילים בחודש, פייסבוק יכולה כעת להרשות למפרסמים לשלוח את המסרים שלהם גם מעבר לגבולות האתר הספציפי שלהם, ולפנות אל גולשים גם בתוך פייסבוק, באמצעות השימוש בפרסומות שבצד הקיר שלכם בפייסבוק.

כדי שהפרסומות הללו יהיו יעילות, המפרסם יצטרך לא רק להכין את הגרפיקה מראש, אלא גם להחליט מראש איזו הצעה כלכלית הוא רוצה להציע לכם. למשל, אם ביקרתם באתר של רשת מטיילים גדולה והתעניינתם בנעלי שורש, לא קניתם אבל כן גלשתם אחר-כך לפייסבוק, אותה רשת תוכל לשים לכם פרסומת בדף הפרופיל שתציע לכם הנחה נוספת על המחיר של אותם סנדלים, במטרה לשכנע אתכם להשלים את המכירה.

עבור פייסבוק, מדובר בכלי נוסף שיאפשר לה לבחון את היעילות של מערכת הפרסום שלה. אם תצליח נחהאנ לגרום למשתמשים לבצע רכישות בפועל באתרים שונים בעקבות פרסומות שראו בתוך פייסבוק, יהיה בכך אישור למודל העסקי של הפרסומות, שפייסבוק טענה כל הזמן שהוא עובד נפלא, אבל חלק מהמפרסמים (כמו חברת General Motors) חשבו אחרת.

פייסבוק לא מסירה אתכם

למי שמעוניין להסיר את עצמו מהמנגנון הזה, פייסבוק כנראה תציע אפשרות לפנות לאותם צדדים שלישיים ולבקש מהם חסימה. מודל זה, אם אכן יישאר ללא שינוי, הוא מודל מגושם, שכן הוא מחייב את המשתמש לרוץ אחרי כל אחד מהמפרסמים אחד אחרי השני, במקום שפייסבוק תאפשר לו לחסום את כל המנגנון מתוך פייסבוק בפעם אחת.

כל עוד המגנון מתבסס על שימוש בעוגיות, עשויה אפשרות אחרת להיות יעילה אם אתם מעוניינים שלא לקחת חלק בשירות הפרסומות החדש, והיא למחוק את כל העוגיות של הדפדפן רגע לפני שאתם מתחברים לפייסבוק, או להשתמש בדפדפן אחד לגלישה רגילה ודפדפן אחר להתחברות לפייסבוק.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

2 Comments on "פייסבוק משתדרגת: תשיק בורסת פרסום ופרסום מותאם אישית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מגיב
Guest

הפיד של פייסבוק הפף להיות יותר מדי מבולגן וממוסחר

טימי
Guest
סוף סוף!!!! אוי כמה שמחה – רק3 שיכנסו כבר לתחום של ADSENSE כדי שהשמחה שלי תושלם. אני לא יודע מה איתכם אבל לי נמאס מגוגל, הם הפכו להיות השליט הבלתי מעורער של האינטרנט, אומנם יש שיאמרו שפייסבוק קיימת כבר כמה שנים אבל עדין גוגל היא אימפריה אם זה וידאו, פרסומות, חיפוש ועוד … והאמת שנמאס יותר מידי כוח ביד של חברה אחת יכול רק ליצור בעיות. והרבה שתן שעולה לראש. אם זה ל PUBLISHERS שגוגל עד היום מתנהגת אליהם כמו לכלבים שלה , משהו קטן שעשית או שקרה ואין עם מי לדבר. או מקדמי אתרים ובוני אתרים שממניתים בחרדה לכל… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: