טלפונים חכמים בארגון – הטוב, הרע והמכוער

היתרון של הגישה למידע בכל מקום מכל מכשיר כבר הוכחה ממזמן כגורם המגביר את הפרודקטיביות בארגון ומעלה את תפוקה העובדים בעשרות אחוזים, אך יחד עם כל היתרונות הרבים שמביאה איתה ההתקדמות הטכנולוגית, מגיע גם הצורך לשמור על המידע הארגוני ולנהל את המכשירים שנמצאים בארגון עקב הסיכום שמידע יאבד או ייפול לידיים הלא נכונות.

mdmאין ספק שנכון להיום, טלפונים חכמים הפכו כבר לנחלת הכלל. הירידה הגדולה במחירים וחבילות ה-Data הבלתי מוגבלת שמספקות חברות הסלולר הפכו את הטלפונים החכמים לחלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים, ביניהם גם כאלו העובדים בחברות גדולות ומשתמשים במכשירים הללו לצורך ביצוע העבודה היומיומית שלהם. כאשר החלו הטלפונים הניידים להיכנס לשימוש בארגונים, הפונקציונאליות העיקרית שלהם הייתה מורכבת מסנכרון אנשי קשר, יומן ומיילים מול השרת הארגוני ותקשורת בסיסית בעיקר בדואר אלקטרוני. הדרישה הארגונית מהעובדים להיות זמינים בכל מקום יחד עם ההתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות איפשרו לטלפונים החכמים להפוך לכלי בלתי נפרד מחיי הארגון כאשר כיום אנו כבר מוצאים מספר גדול של חברות בארץ ובחול המשתמשים במכשירים הסלולריים לביצוע שירותים באתר הלקוח (דוגמת טכנאי HOT המשתמשים בפורטל WAP פנימי של החברה לצורך ביצוע הגדרות פתיחה וחסימה של ממירים ומודמים באתר הלקוח), ניהול לקוחות באמצעות תוכנות CRM וגישה לניהול מלא של תהליכים ארגוניים באמצעות אפליקציות ERP שרצות על-גבי המכשיר הסלולרי החכם.

היתרון של הגישה למידע בכל מקום מכל מכשיר כבר הוכחה ממזמן כגורם המגביר את הפרודקטיביות בארגון ומעלה את תפוקה העובדים בעשרות אחוזים, אך יחד עם כל היתרונות הרבים שמביאה איתה ההתקדמות הטכנולוגית, מגיע גם הצורך לשמור על המידע הארגוני ולנהל את כל המכשירים שנמצאים בארגון שכן הם מחזיקים עליהם מידע שעלול לסכן את הארגון במידה ואבד או ייפול לידיים הלא נכונות. ה-TCO של מכשיר סלולרי חכם המחובר לרשת הארגונית יכול להגיע בין 3000$ ל-4000$ בשנה ואף גבוה יותר (לפי נתונים שנאספו על-ידי גרנטר בשנת 2008), עלות גבוה יותר משמעותית ממחשבים ניידים או נייחים מאחר ואלו אינם כוללים עלות של חשבון טלפון בפנים והמכשירים הסלולריים קטנים יותר ונגנבים, נאבדים ונפגעים בקלות רבה יותר. אי לכך ובהתאם לזאת, הצורך במערכת אשר תנהל את המכשירים החכמים הנמצאים בשימוש הארגון הוא מוכח והכרחי על-מנת ליצור תהליך הטמעה ושימוש נכון של פתרונות ניידים בכל ארגון שהוא.

נושא ניהול הטלפונים החכמים בארגון (Mobile Device Managment או MDM) הוא נושא שעלה לדיון בעת תהליכי הכניסה של המכשירים החכמים לארגונים כבר לפני כמה שנים וכל אחת מהחברות שהייתה מעוניינת להכניס את המכשירים שלה לשוק הארגוני, דאגה להוציא פתרון שיאפשר לארגון לנהל את תצורת המכשירים החכמים ממקום מרוכז אחד. בין התחומים השונים עליהם נתבקשו לתת היצרניות את הדין היו נושא ניהול המלאי של המכשירים כולל היכולת לצפות ולנהל את כל המכשירים הקשורים לארגון ממקום מרכזי אחד כולל הוצאת דיווחים על דגמים, מספרים סידוריים וקטגוריות שונות. כמו כן, נדרשה מערכת הניהול לאפשר יכולות של ניהול והפצת תוכנה וניהול קונפיגורציה בצורה מרכזית על-מנת לאפשר לארגון ליצור קו בסיסי אחיד בין כלל המכשירים בארגון מבחינת האפליקציות המותרות לשימוש ומבחינת מדיניות אבטחת המידע.

כל הדבר הללו ועוד, היו פשוטים יחסית כאשר כל המכשירים בארגון עבדו תחת אותה מערכת הפעלה, דוגמת Blackbarry (אשר סיפקה את ה-Blackbarry Server) או Windows Mobile (אשר סיפקה יכולות ניהול באמצעות חבילת הרחבה ל-Exchange או באמצעות System Center Mobile Device Manager שיצא מוקדם יותר השנה) כל אחת מהחברות סיפקה פתרון שנתן מענה פשוט ויעיל לניהול כלל המכשירים בעלי אותה מערכת הפעלה. אז הכל היה טוב ויפה, כאשר הארגון שלט בדגמי מכשירי הטלפון שנמצאים אצל העובדים, אבל מה קורה בארגונים שבהם חלק לא קטן מהעובדים הוא הבעלים של המכשיר והוא זה שבוחר את המכשיר הנייד שלו ואת המערכת הפעלה שתרוץ עליו בהתאם?

במצב כזה, אנו נדרשים לאפשר יכולת ניהול למספר פלטפורמות שונות, כאשר לכל אחת מהן יש יכולות שונות ולחלקן אין אפילו יכולת ניהול מרכזית שמשהו שהוגדר על-ידי היצרן. כתוצאה מכך, הולך ומתחמם בשנה אחרונה שוק אפליקציות ניהול המכשירים החכמים הארגוני אשר מיועד לספק את הפתרון המדובר בצורה נוחה ואינטגרטיבית עבור כל הפלטפורמות. בין האפליקציות שסקרתי עבור הפוסט הזה, היו CloudSync, Zenprise Mobile Manager ו-Active Care של Innopath. היכולות והתכונות של רוב האפליקציות היו יחסית זהות, אך הן עדיין הוסיפו רובד משמעותי מעל תוכנות השליטה של היצרנים. בחלקן ניתן היה לראות אפשרויות שונות של השתלטות מרחוק על המכשיר הנייד ושליטה מלאה בממשק מתוך סימולטור על מחשב מרוחק וברובן ניתן היה גם למצוא אפשרויות להוריד מחדש סטים של הגדרות למכשיר (בדומה לפעולות המבוצעות על-ידי נציגי התמיכה הטכנית של המפעילות הסלולריות) עבור כל סוגי ההגדרות הקיימים במכשיר החל מצלצולים, טפטים והגדרות תצוגה, דרך הגדרות סנכרון לחשבונות דואר אלקטרוני ועד להגדרות עבור חשבונות גישה לאינטרנט. חשוב לציין כי חלק מהיישומים הללו נמצאים גם בשימוש של מפעילים סלולריים ולא בהכרח מיועדים רק לשוק הארגוני, אך היכולות שמספקות תוכנות הניהול הללו, גבוהות יותר משמעותית ממה שרוב אנשי ה-IT בארגון מכירים עד היום משימוש בתוכנות הניהול של היצרניות. השוני המשמעותי שמצאתי בין תוכנות הניהול השונות הייתה התמיכה שלהם בפלטפורמות. אחסוך מכם את הפירוט המלאה של כל אחת מהתוכנות שנבדקו (מוזמנים לבדוק אותן בעצמכן), אך רצוי לציין כי תוכנת הניהול היחידה שמצאתי שתומכת בכלל מערכות ההפעלה הנפוצות היום במכשירים הסלולרים החכמים (אייפון של אפל, סימביאן של נוקיה, WebOS של פאלם, Windows Mobile של מיקרוסופט ואנדרואיד של אפל) הייתה Active Care של Inno Path.

לסיכום, השימוש בטלפונים חכמים במערך הארגוני הופך כיום לכלי הכרחי לצורך שמירה על היכולות הארגוניות בשווקים תחרותיים בהם כל שנייה קובעת וכל עובד שאין לו גישה למידע שלו בזמן המתאים בצורה נוחה, עלול להפסיד את הלקוח. אך יחד עם היתרונות והשיפור בתפוקה, מגיע גם הצורך בשמירה על המידע בארגון וניהול מסודר של מערך המכשירים הניידים שכן פעולה אחת לא נכונה, אובדן של מכשיר עם רשימת לקוחות או גניבת מכשיר וגישה למערך הדואר האלקטרוני של עובד במשרה רגישה בארגון עלולים לגרום נזק שיעלה על כך תועלת שיכולה לבוא מהשימוש בטלפונים חכמים בכלל.

לפוסטים נוספים:

גם סמסונג מצטרפת לטירוף האפליקציות
סמסונג גלקסי – הדקו חגורות, אנחנו ממריאים
נוקיה N97 – קרוב, אבל לא

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

2 Comments on "טלפונים חכמים בארגון – הטוב, הרע והמכוער"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
granov
Guest

אחלה פוסט
אבל אם העובד קונה את המכשיר והוא שלו למה לו לקרוא ולשלם על פס?

yanivf
Guest
הדוגמה שלי היא הפשוטה ביותר, אני מקבל טלפון חכם מהארגון שמאפשר לי קבלת מיילים וגלישה באינטרנט ובעוד כמה אפליקציות, אך אני רכשתי לעצמי אייפון כי אני מעדיף אותו. אף על פי כן, אני מסנכרן מיילים ומידע מהרשת הארגונית ואלו דברים שהם רכוש הארגון. לפיכך, על-מנת לחבר את המכשיר שלי לרשת הארגונית, המכשיר שלי צריך לעמוד במדיניות סף ויש צורך במערכת מרכזית שתאכוף את המדיניות הזאת על-מנת למנוע אובדן מידע וחומר במקרה שמשהו קורה למכשיר. כאשר אני עוזב את החברה ולא צריך יותר לסנכרן את המידע מהרשת הארגונית, אני יכול פשוט לבטל את המדיניות, אך חשוב לציין שברגע שאני עושה זאת,… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: