5764928481 סירה שתצא לים בפברואר הקרוב מסמנת עידן חדש וירוק יותר | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

סירה שתצא לים בפברואר הקרוב מסמנת עידן חדש וירוק יותר

לאחר הצלחת המטוס הסולארי, יוזמה חדשה להקפת כדור הארץ בסירת קטמרן שמשתמשת באנרגיות מתחדשות בלבד נמצאת בשלביה הסופיים. האם בדרך יצליחו הספנים הירוקים לשכנע את הציבור שהעתיד נמצא בתא דלק מימני?

הדמיה של האנרג'י אובזרבר – האם תצליח לשוט סביב העולם בעזרת אנרגיות מתחדשות בלבד?

הדמיה של האנרג'י אובזרבר – האם תצליח לשוט סביב העולם בעזרת אנרגיות מתחדשות בלבד?

מאת אסף בן נריה

הרבה לפני שהאדם התחיל לזקק נפט במיליוני גלונים ולשרוף כמויות עצומות של דלקים כדי להניע את גלגלי הציוויליזציה, הוא ידע להשתמש במגוון של אנרגיות ירוקות ומתחדשות שהטבע מציע: הרוח, המים הזורמים בנהרות וכו'. היום נדמה שאנו משקיעים המון זמן, כסף ומאמץ רק כדי לפתח טכנולוגיות חדשות שינתקו אותנו מהתלות הכובלת בדלקים ולחזור ולנצל את אנרגיות שקיימות "חופשי" בטבע.

זה בדיוק מה שמבקשת לעשות ה"אנרג'י אובזרבר". הסירה, שזכתה לשם "סולאר-אימפולס של הים" על שם המטוס שהשלים לאחרונה את הקפת העולם בעזרת אנרגיית השמש, שטה באמצעות אנרגיות מתחדשות בלבד והיא אמורה להקיף את העולם ללא שימוש בדלק.

המסע הימי להקפת העולם, אותו יובילו היזמים והסקיפרים השותפים ויקטוריאן ארוסאר וז'רום דלאפוס, מתוכנן לקחת לא פחות משש שנים, ועלותו מוערכת בכ-30 מיליון דולר, מתוכם 4.7 מיליון לכיסוי עלויות הבנייה והפיתוח ולא פחות מ 4.4 מיליון הוצאות מסע מדי שנה. יוזמי המסע מקווים שהטכנולוגיות שבהן הם ישתמשו כדי לשוט יגבירו את המודעות לאנרגיות מתחדשות בקרב 50 המדינות שבהן צפויה הסירה לעבור, אך בעיקר הם היו רוצים לשכנע את מקבלי ההחלטות שלא מדובר בגימיק בלבד, אלא בחלופה הגיונית מבחינה סביבתית וכלכלית.

שמש, רוח ומימן

אורכה של האנרג'י אובזרבר הוא 30 מטר ורוחבה כ-13 מטר. מדובר בסירה מסוג קטמרן, שניצחה בעבר בתחרות ז'ול ורן להקפת העולם בפרק זמן של 75 יום, שעוברת כעת שורה של שדרוגים שיהפכו אותה לסירה הראשונה בעולם שתקיף את כדור הארץ בעזרת אנרגיה חשמלית ושחתימת הפחמן שלה שווה לאפס.

השדרוגים כוללים התקנה של פאנלים סולאריים על פני שטח של 130 מטרים רבועים, הצבה של שתי טורבינות רוח אנכיות והחלפת מערכת ההנעה לחשמלית.

החידוש המעניין ביותר בסירה הירוקה הוא מערכת להפקת מימן ממים. המערכת החדשנית תשתמש בעודפי החשמל ממערכות האנרגיה המתחדשות כדי להפיק מימן ממי הים. כך, טכנולוגיית תא הדלק המימני תספק חשמל לסירה בשעות בהן השמש והרוחות לא יאפשרו ייצור חשמל.

שורה של תאי דלק מימניים יספקו חשמל למנועי הסירה, שתוצר הפליטה היחיד שלהם יהיה מים. בצורה זו, המימן משמש למעשה כמעין סוללה גדולה שבה ניתן לאגור אנרגיה זמינה שתיוצר בעיקר מכוח קרני השמש בשעות היום ושבה ייעשה שימוש בשעות הלילה.

ארוסאר ודלאפוס במספנה שבה מיכינים את האנרג'י אובזרבר. תצלום: אתר המיזם

ארוסאר ודלאפוס במספנה שבה מרכיבים את האנרג'י אובזרבר. תצלום: אתר המיזם

אמצעי ההנעה של העתיד?

תא דלק מימני עובד במידה רבה כמו סוללה רגילה, עם הבדל מרכזי אחד: הוא אינו זקוק לטעינה. כל עוד נמשכת אספקת המימן לתא נמשך ייצור האנרגיה. התא מופעל על ידי הזרמת גז המימן (מולקולת המימן מורכבת משני מימנים וסימונה H2) דרך זרז שבו הוא מתפרק ליונים חיוביים ושליליים. תחילה, נמצאים כל יוני המימן בצד שמכונה אנודה, הצד השלילי, ורק אלה הטעונים במטען חיובי מסוגלים לעבור לצד החיובי, שמכונה קטודה. מעבר המטענים החיוביים, הפרוטונים, מתרחש דרך ממברנה שמאפשרת מעבר של פרוטונים בלבד. כך נוצר מתח חשמלי בין הצדדים השונים והאלקטרונים מצד האנודה מופנים למעגל חשמלי חיצוני, מה שיוצר את הזרם החשמלי שמניע את המנוע. בצד הקטודה מתחברים יוני המימן לחמצן ונוצרות מולקולות מים.

לכאורה, מדובר בתהליך ירוק לחלוטין וישים מבחינה הנדסית. אם כך, למה אנחנו לא רואים מכוניות עם תאי דלק מימניים נוהרות על הכבישים? הסיבה העיקרית לכך היא שהמימן לא נמצא באופן חופשי בטבע והוא תמיד יהיה קשור לחומר אחר, כמו במולקולות מים (H2O), בתרכובות אורגניות כגון דלקים מאובנים, גז ופחם. תהליך הפרדת המימן הוא יקר מבחינה אנרגטית ובמרבית המקרים הפקתו נעשית על ידי שימוש בדלקים מאובנים. לכך יש להוסיף את הבעיות הבטיחותיות שבאחסון מימן במכלי לחץ גבוה בתוך כלי הרכב בסמיכות לתא הנוסעים.

חידושים טכנולוגיים להפקת מימן שלא באמצעות דלקים מאובנים נמצאים בפיתוח וקיימות שיטות להפקתו באמצעות אנרגיית השמש וכן בשיטות ייחודיות יותר כמו למשל על ידי שימוש בווירוסים ובאצות. האפשרות של אחסון מימן בפאזה נוזלית תאפשר אחסון כמויות גדולות יותר במכלים קטנים יותר. לכן, לא מפתיע שחברות הרכב המובילות נכנסו לתחום זה ומדי פעם אנו שומעים על רכב פיילוט שמונע בעזרת תא דלק, כמו למשל הטויוטה Mirai שמונעת בעזרת טכנולוגיית תא דלק מימן. שיווקה החל בסוף שנת 2015 והיא מגיעה עם הצהרת טווח של 502 קילומטר ותג מחיר של 57.5 אלף דולר (המכונית לא משווקת בישראל).

רק 3% מתחדשים

הסירה הירוקה מתקרבת לרגע שבו תרים עוגן (ככל הנראה בפברואר 2017), אך בישראל נראה שהדרך להגיע ליעד של 10 אחוז ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, יעד שהגדירה הממשלה לשנת 2020, עוד ארוכה. אחוז ייצור האנרגיות המתחדשות ב-2016 עומד על קצת יותר משלושה אחוזים ואמור לעלות לחמישה אחוזים ב-2017, זאת על פי דו"ח מצב משק החשמל לשנת 2015.

מעט יותר אופטימיות ניתן למצוא בהודעת רשות החשמל על הכוונה לפתיחתן של מכסות נוספות לייצור חשמל במתקנים סולאריים בהיקף של 1,000 מגה וואט. לשם השוואה, בתחנת אורות שבחדרה מייצרים כ 2,600 מגה וואט כשמקור האנרגיה לכך הוא פחם. עוד יותר רחוק הוא יעד הפחתת פליטות גזי החממה – 25 אחוז עד 2030. היעדים הם חלק מהחלטת ממשלה שהתקבלה לקראת ועידת פריז שהתקיימה בשנה שעברה, ובה אימצו המעצמות הסכם אקלים עולמי חדש.

האם מיזמים מסוג המטוס הסולארי וסירה האנרגיה המתחדשת יכולים להשפיע גם על עתידו של משק החשמל והאנרגיה בישראל? כנראה שעוד הרבה מים עוד יזרמו בים לפני שנוכל לדעת.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר זווית.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "סירה שתצא לים בפברואר הקרוב מסמנת עידן חדש וירוק יותר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אריה
Guest

מדינת ישראל לא רוצה להיות ירוקה… אחרת הייתה מאפשרת לכל אדם פרטי שמעוניין בכך לשים פאנלים סולארים על הגג שלו… במקום זה הבירוקרטייה חוגגת והחשבון חשמל מתנפח, מונופול של חברת החשמל…

נפיץ
Guest

כתבה מעניינת, לדעתי צריך לרדת מהטכנולוגיה הזו, בצורה הפרטית בכול אופן.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: