משרה חדשה נולדה: הכירו את תפקיד מנהל הקהילות

הנאמנות שמגלים לקוחות למותג שעימו יש להם מערכת יחסים יצרה מקצוע חדש – ניהול קהילות. מהו בדיוק התפקיד הזה, מה ההבדל בינו ובין ניהול מדיה חברתית ואיך הוא תורם ליצירת קהילות בעולם האמיתי?

Thomas Barwick/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Thomas Barwick/ Getty Images Israel

מאת ירדן סלע, מנהלת תוכן Elevation Academy 

בשנים האחרונות הפך השיווק הדיגיטלי לאחד הכלים המהותיים באסטרטגיה השיווקית למותגים ועסקים. בניית נוכחות אינטרנטית יכולה להיעשות בפשטות ובמהירות באמצעות אחת הפלטפורמות הקיימות בשוק, החל מוויקס, וורדפרס לבניית אתרים, דרך רשתות חברתיות וניהול עמודי פייסבוק ואינסטגרם ועד כתיבת תכנים בבלוגים ושיווק ישיר במייל – הפנייה אל קהלי יעד רלוונטיים מעולם לא הייתה קלה יותר, ובמחירים נוחים באופן יחסי לכל כיס.

יצירת קשר בלתי אמצעי עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים מעניקה ערך מוסף לשני הצדדים, עם זאת לקוחות נוטים להעדיף מותגים שיש להם מערכת יחסים עימם, דבר המייצר נאמנות למותג. ניהול מותג הוא חשוב והכרחי, אך הוא אינו מספיק כדי לייצר שיח והשפעה אמיתית סביב נושא מסוים. מתוך הצורך לפתח יכולות לניהול אינטראקציה משמעותית ורב כיוונית המחברת בין אנשים, נולד לו תפקיד חדש הנקרא ניהול קהילות.

ניהול קהילות בקונטקסט של עולם האונליין הוא למעשה היכולת לנהל קהילת משתמשים סביב נושא מסוים. בניגוד למנהל מדיה חברתית שחי, נושם ומדבר את המותג באמצעות הפלטפורמות שאותן הוא מנהל, ניהול קהילות הוא ביטוי של יצירת שיח בין אנשים, ולא משנה אם הם מחוברים ישירות לתכנים הרשמיים של המותג בדמות עמוד פייסבוק או אתר, או אם הם נמצאים בקבוצת פייסבוק חיצונית, פורומים וכדומה.

הבדל מהותי נוסף הוא אופי השיח המתנהל: בעוד שהשיח בו עוסק מנהל המדיה החברתית הוא לרוב מהמותג כלפי הצרכנים או ההיפך, ניהול קהילה משמעו יצירת רב שיח מרובה משתתפים – בין המותג למשתמשים ובין המשתמשים לבין עצמם. המחשבה היא שיצירת אקוסיסטם חי ובועט מכניסה משתמשים בודדים לתוך קהילה המעניקה ערך מוסף לחבריה, בדמות תחושת שייכות וחיוניות; חברי קהילה הם משתמשים פעילים שלוקחים חלק בדיון המתנהל ברשת, בעוד אוהדי מותג אינם תמיד כאלו.

הקהילה מגיעה גם למרחב הפיזי

יש אומרים כי המציאות של רשתות חברתיות גורמת לניתוק חברתי וליצירת אינטראקציה דיגיטלית ריקה מתוכן על חשבון אינטראקציה פיזית בעולם האמיתי. מנגד נאמר כי דווקא בזכות פלטפורמות אלה, ניתן לקיים קשרים על פני מרחב גיאוגרפי רב, ולגשר על מגבלות פיזיות שלא היו ניתנות לפתרון בעבר. ניהול קהילות טומן בחובו את האפשרות לפרוץ את הגבולות שבין העולם הפיזי לדיגיטלי. לא פעם קהילת משתמשים בעולם האונליין שנוצרה סביב נושא מסוים המעצים ומפרה את משתמשיה, תניב רצון קולקטיבי למפגשים בעולם הממשי. היכולת להעביר תחושות כה עמוקות ויצירת קשר המעניק ערך מוסף לאנשים היא המרכיב הסודי בתפקיד ניהול קהילות, שנע על קו התפר שבין העולם הפיזי לדיגיטלי. ייזום אירועי קהילה דיגיטליים במרחב הפיזי מעניקים תחושת שייכות וקרבה, התורמות לחיזוק הקשר בין החברים בה.

בארץ ובעולם קיימות חברות רבות מבוססות קהילות: מקהילות גלובליות כמו WeWork המאגדת בתוכה חברי קהילה פיזית ואינטרנטית, Gett וקהילת הנהגים שלה, Github המאפשרת סביבה לניהול קוד למפתחים; דרך Colu לבעלי עסקים ולקוחותיהם, eatwith לאניני טעם ובעלי עניין קולינרי; וכלה בהעצמה נשית בדמות קבוצת סופרגירלס המקומית. כל אלו הן קהילות מעצימות ומפרות, שמהן ניתן ללמוד על אופי אחד התפקידים החדשניים והנחשקים בשוק העבודה של המאה ה-21.

הכתבה בחסות Elevation Academy

קורס מנהלי קהילות של אלבישיין אקדמי מזמין אתכם ללמוד מבכירי התעשייה, בשיעורים פרונטליים ובמפגשים אישיים, באמצעות מקרי בוחן אמיתיים של יצירת והובלת קהילות, ולימוד עקרונות וטכניקות על קהילה אמיתית. הקורס מיועד למנהלי קהילות ובעלי עסקים המעוניינים להגדיל את כמות הלקוחות שלהם על ידי בנית קהילה סביב המוצר או השירות שהם מציעים. נשמע מעניין? לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן!

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "משרה חדשה נולדה: הכירו את תפקיד מנהל הקהילות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
בועז
Guest

כתבה מעולה! מה השכר הממוצע של מנהלי קהילות?

אלון
Guest

כתבה מצוינת :) אנחנו מחפשים מנהלת קהילה למיזם שלנו בתחום התיירות. אם מכירים תותך/ תותחית נשמח להכיר. 052-5166767

wpDiscuz

תגיות לכתבה: