על עיוורון יזמים וכיצד להתגבר עליו

בזמן שאתם עובדים על המוצר שלכם אתם מפתחים עיוורון כלפיו ומתקשים לראות אותו באופן שהמשתמשים חווים אותו. כיצד תוכלו לחזור לראות?

(תמונה: flickr, cc-by, justgrimes)

(תמונה: flickr, cc-by, justgrimes)

הפוסט נכתב על ידי איתן לויט.

כמה פעמים יצא לכם להשתמש באפליקציה ולא להבין איך היא עובדת? או יותר גרוע – להרגיש שאתם לא מספיק "טכנולוגיים"? להרגיש שאתם לא מספיק טובים?

המטרה שלי היא שהאפליקציה שפיתחתי, יובי, תהיה מוצר שיגרום לכם להרגיש ש"זה פשוט וגאוני", שתרגישו טוב עם עצמכם כי אתם מסוגלים לעשות תוך שניה ועם הבוהן דברים שפעם לקח לכם המון זמן.

וזה לא פשוט.

זה לא פשוט כי האמת היא שאני עיוור.

אני מבין מה יובי עושה, כי אני בניתי אותה.
אני מבין את הממשק של יובי, כי אני בניתי אותו.
אני מבין מה בדיוק קרה אחרי העלאת התמונות, כי אני כתבתי את הקוד שעושה את זה.

אבל הידע הזה.. הידע הזה גורם לי להיות עיוור לחלוטין.

כמו שאדם וחווה שאחרי שטעמו מפרי עץ הדעת לא יכלו יותר שלא לדעת, והיו חייבים לשים על עצמם בגדים, כך גם הידע שלי לא מאפשר לי לא לדעת איך יובי עובדת.

לא מאפשר לי להיות במקום שבו רוב המשתמשים שלי נמצאים ביחס ליובי. חוסר היכרות מוחלט עם מה שהיא עושה, עם הממשק שלה, עם כל כולה.

אני בעצם.. עיוור.

תפתחו את העיניים

העיוורון הזה, שאני קורא לו עיוורון יזמים, הוא הפרדוקס הכי גדול ביזמות וביצירה בכלל.

כדי ליצור משהו (מוצר, מוזיקה, ציור), אתה חייב לתכנן ולהבין הכל לעומק אבל ככל שאתה מבין יותר במוצר שלך אתה מבין פחות איך המשתמשים שלו חושבים. אתה מתרחק מהמקום בו הם נמצאים, מקום של חוסר היכרות והבנה במוצר.

זאת הסיבה שבגללה יש בעולם מוצרים גרועים, מוזיקה גרועה, ציורים גרועים, פסלים גרועים. כי הם כולם נוצרו על ידי עיוורים מלאי תשוקה ששכחו שהם עיוורים.

ויש לזה פתרון. והוא כלכך פשוט, וזול שהוא גאוני.

אתמול נפגשתי בדיאדה עם 7 אמהות, קניתי להן 6 כוסות קפה ואייס לימונענע אחד ונתתי להן טלפון עם עותק חדש של יובי.
הסברתי שיובי זה כמו וואטסאפ של תמונות, וביקשתי מהן שיתחילו להשתמש בה, ובזמן שהן עושות כן שיחשבו בקול רם.

בכל הזמן הזה, שהן משתמשות ביובי וחושבות בקול רם, אני ישבתי מאחוריהן, בלי לדבר, בלי לעזור, בלי לענות על שאלות שקשורות ליובי. רק מתבונן. רק מקשיב.

רואה איך האמהות המדהימות האלה משתמשות ביובי כאילו לא שפכתי אליה את כל האהבה שלי, את כל הזמן שלי, את החודשים בלי משכורת, את הלילות, את כאבי הגב מהישיבה הממושכת. משתמשות בה כאילו היא עוד אפליקציה. משתמשות בה בדיוק כמו משתמש רגיל. עם אפס סבלנות ואפס זמן.

ובעודן עושות זאת, הבטן שלי מתהפכת. היא מתהפכת כי כמו עיוור שפתאום רואה, ככה אני פתאום מוצף באור של הבנה. בלמידות. דרכן אני רואה את המציאות ואת האמת, ותודה להן על כך.

וזאת השיטה חברים. ככה היזם העיוור יכול לראות שוב. פשוט להשתמש בעיניים של המשתמשים שלו.

לא צריך מעבדות מתוחכמות, או ללכת למיליון קורסים. פשוט לתת להם להשתמש במוצר שלך, ולשבת מאחור. בדממה. להתבונן.

הפוסט נכתב על ידי איתן לויט, יזם, בלוגר, אבא ל-2 ילדים חמודים והמנכ"ל של Yoovi, "וואטסאפ לאלבומי תמונות", אפליקצייה שעוזרת להורים לשתף ולפתח את התמונות המשפחתיות שלהם ישירות מהסמארטפון. (האפליקציה קרויה על שם יובלי "יובי", ביתו הקטנה של איתן).

הישארו מעודכנים עם גיקטיים!
Sign in with

*לחיצה על 'הרשמה' מאשרת לנו את תנאי השימוש.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

תגיות לכתבה:

  • עמית

    Excellent article
    a real cornerstone of awesome products
    looking forward to using Yoovi

  • יזם אחר

    קוראים לזה Usability testing. אין פה שום דבר חדש. עושים את זה כבר שנים וזה א'-ב' בניהול מוצר. צר לי על "יזמים" שלא עושים את זה.

  • ערן

    ממש גאון- גילית את אמריקה…
    בכל חברה משתמשים בקבוצות מיקוד- במקרה הזה זה בשביל לראות איך אנשים ששייכים לקהל היעד שלך מבינים את האפליקציה ואת השימוש בה.
    אם אתה יזם ולא עשית את זה לפני זה, אז אתה לא ממש יזם טוב.

  • אלון

    למגיבים עם הגישה המתנשאת:
    אני מפתח אפליקציות עצמאי, ולי היה מעניין לקרוא את הכתבה.
    אם לא מעניין אותכם – אל תקראו.

  • יוסקה

    Cool

  • עוז

    חברה, קצת צניעות. כתיבה יפה וישירה. אחלה כותרת שגרמה לי לקרוא.
    אני במיזם הרביעי, ועשינו קבוצות מיקוד כמו שלמדתי בתור מנהל שיווק וב- MBA… והן לא היו שוות את המייל שהוצאנו כדי לארגן אותן!
    קבוצות מיקוד לא עובדת כך – מכינים שאלות ותרחישים ושאלונים ומגיעים למקום שלך ומקליטים ומתמללים… שווה לת-ת (סליחה). למה?
    כי קבוצות מיקוד עושות חברות עם תקציב ואולי שוכרות חברה שמתמחה בזה.
    כי הן מאורגנות וכותב הקוד או המומחה UX לא רואה בעיניים שלו את הבעיות.
    במה שהכותב תיאר יש קשר ישיר ובלתי אמצעי עם המשתמשות. הן בסביבה הטבעית שלהן, לא צריכות "לצאת טוב" מול הסביבה…
    יפה מאוד ותודה!

  • http://www.uservod.com צחי

    רציתי לשתף את המוצר שהחברה שלי מפתחת, הוא מאפשר לבצע בדיקות usability מרחוק לאפליקציות mobile.

    המוצר מאפשר להקליט מרחוק את כל פעולות המשתמש ולצפות בהן online –
    http://www.uservod.com

  • http://twitter.com/ntsafrir ניסן

    כתבת יפה ובהצלחה במיזם!

    הנה עוד שיטה שווה להכיר ברוח ה Agile שמתאימה לכל שלב בפיתוח:
    RITE = Rapid Iterative Testing and Evaluation

    גרג נודלמן מלמד את זה בסדנאות שלו (כמו זו היתה פה בישראל):
    http://www.designcaffeine.com/articles/why-we-dont-do-mobile-usability-tests

    וגם:
    http://uxmag.com/articles/the-rite-way-to-prototype

הרשם לאתר

רק גיקים יכולים ליצור דיון חדש! כדי להפוך לגיק מדופלם, הרשם לאתר.