גישה למידע דיגיטלי לאחר המוות [מדריך]

מה קורה לחשבון משתמש ברשתות החברתיות לאחר שאדם נפטר? מי רשאי לגשת למידע ואילו חברות מנהלות מדיניות ברורה במקרים כאלה?

הפוסט נכתב על ידי ורד שביט (38), שיצאה למסע בן שישה וחצי חודשים בתאילנד בעקבות אחיה שנהרג והחלה לכתוב בלוג העוסק במוות בעידן הדיגיטלי וחיים ברשת אחרי המוות.

תמונה: flickr, cc-by, mondi

כשניגשים למשימה הלא פשוטה של גישה לאתרים ולחשבונות המקוונים השונים, ההתמודדות מתחלקת לשניים: כשיש סיסמה וכשאין סיסמה.

אם יש לכם סיסמה – תוכלו להיכנס.

אם אין לכם סיסמה אבל יש לכם גישה לחשבון המייל – ברוב האתרים שתרצו או תצטרכו להיכנס אליהם תוכלו ללחוץ על "שכחתי סיסמה" ומייל יישלח לתיבה עם לינק לקביעת סיסמה חדשה. ברגע שקבעתם סיסמה חדשה, יש לכם גישה לאתר / חשבון.

אם אין לכם סיסמה ואין לכם גישה למייל – זו כבר התמודדות אחרת, כי היא מצריכה פנייה לספקים. חלק מספקי השירותים האינטרנטיים כבר נערכו לטיפול במקרי מוות של לקוחותיהם ומציגים מדיניות מוגדרת והנחיות ברורות בנושא, אבל חלקם עדיין נערכים לכך או השלימו את היערכותם רק לאחרונה: טוויטר, למשל, פרסמה את המדיניות שלה בנושא רק באוגוסט 2010.

בבלוג של האתר Entrustet אפשר היה למצוא "ערכת כלים לניהול העיזבון הדיגיטלי" מצוינת, אבל מאז שהחברה נרכשה באפריל 2012 על ידי securesafe, הבלוג ירד מהאוויר, וחבל. מקווה שיעלה שוב, כי ניתן היה למצוא בו ריכוז מידע שימושי: כיצד לסגור חשבונות מקוונים ולמחוק נכסים דיגיטליים לאחר מות המשתמש, בכ-30 אתרים נפוצים. לנוחיותכם, תרגמתי עבורכם חלק ממה שפורסם בו כשעוד היה באוויר:

טוויטר

המדיניות של טוויטר במקרה של מות משתמש היא להסיר את החשבון שלו או לסייע לבני משפחתו בשמירת גיבוי של הציוצים שפורסמו על ידו, אבל לא לאפשר גישה לחשבון עצמו ולא למסור מידע שלא פורסם על ידו בציבור. על מנת לדווח על מוות צריך למסור מספר פרטים: שם, פרטי יצירת קשר והקירבה לנפטר, שם המשתמש בטוויטר או לינק לדף הפרופיל שלו בטוויטר ולינק להספד או ידיעה חדשותית. את המידע ניתן לשלוח במייל, בדואר או בפקס.

Gmail

בתמיכה המקוונת של ג'ימייל אפשר למצוא התייחסות מפורטת לנושא:

"אם מישהו הלך לעולמו ואתה זקוק לגישה לתכנים שבחשבון הג'ימייל שלו או שלה, במקרים נדירים אולי נוכל להעביר את תכולת החשבון לנציג מאושר מטעם המשתמש. אנחנו שולחים את תנחומינו ומעריכים את סבלנותך והבנתך במהלך התהליך. בגוגל, אנחנו מודעים היטב לאמון שהמשתמשים נותנים בנו ולוקחים את האחריות לשמירת הפרטיות של המשתמשים בשירותי גוגל ברצינות רבה. כל החלטה לספק את תוכן המייל של משתמש שנפטר תתבצע רק לאחר בחינה מדוקדקת והתהליך לקבלת התוכן הינו ממושך. לפני שתתחילו, קחו בחשבון שגוגל עשויה שלא לספק את תוכן החשבון ושעצם שליחת הבקשה ומילוי המסמכים אינו ערובה לכך שנוכל לעזור לך".

כדי לפנות, יש לשלוח בדואר או בפקס את הפרטים הבאים: שם מלא, כתובת דואר, כתובת מייל, צילום תעודת זהות או רישיון נהיגה, כתובת הג'ימייל של המשתמש שנפטר, תעודת הפטירה – ואם היא לא באנגלית, אז תרגום לאנגלית מאושר על ידי נוטריון.

עם קבלת הפרטים, גוגל תבחן את הבקשה ותודיע לך במייל האם יוכלו להמשיך לשלב הבא של הטיפול בבקשתך. אם כן, ישלחו לך הנחיות נוספות לתהליך המשפטי, הכולל צו מבית משפט בארה"ב ומשלוח חומרים נוספים.

בגוגל ממליצים לא לפצוח עצמאית בשלב השני, אלא לחכות למענה מהם לגבי השלב הראשון. מתוך התחשבותם בפרטיות המשתמש, לדבריהם, אם יחליטו שאינם יכולים לספק את תכולת הג'ימייל, לא יוכלו למסור לך פרטים נוספים או לדון בהחלטתם.

Youtube

כיוון שגם ג'ימייל וגם יוטיוב הם בבעלות גוגל, גם בתמיכה המקוונת של יוטיוב אפשר היה למצוא הנחיות ברורות: "אם אתה זקוק לגישה לתכנים שנמצאים בחשבון היוטיוב של מישהו שהלך לעולמו, יש לשלוח בפקס או באימייל את הפרטים הבאים: שמך המלא ופרטי יצירת קשר איתך כולל כתובת אימייל, שם החשבון ביוטיוב של האדם שנפטר, העתק מתעודת הפטירה, העתק מסמך ייפוי כח – או אם אתה הורה של בעל חשבון שנפטר והוא מתחת לגיל 18, יש לשלוח העתק מתעודת הלידה שלו ואז אין צורך בייפוי כח".

אחרי קבלת המסמכים יעברו כ-30 יום בהם יוטיוב יעבדו ויאמתו אותם. אם תזדקק לגישה לחשבון בתוך פחות זמן מזה, המדיניות של יוטיוב היא לספק מידע לצד שלישי רק בצו בית משפט או תהליך חוקי אחר, מתוך תיאום עם החוקים הפדרליים והחוקים של המדינה.

מה שמעניין הוא שמאז שהכנתי את הפוסט הזה ועד שפרסמתי אותו יוטיוב הסירה את ההנחיות האלו מהאתר שלה. נכון לעכשיו לא מצאתי הנחיות שמתייחסות לנושא. עדכונים נוספים בהמשך.

Hotmail

למיקרוספוט יש מדיניות מסודרת כיצד להודיע על מות לקוח. ובינתיים היא המקיפה, המספקת, הנוחה והידידותית ביותר לקרובי הנפטר מהמדינויות בהן נתקלתי עד כה.

תחת הכותרת "איך לבקש נתונים מחשבון משתמש שנפטר" מיקרוסופט מביעה תחילה את תנחומיה על האובדן.

עם קבלת פנייתך הראשונית בנושא (למייל שכתובתו msrecord@microsoft.com), מיקרוסופט שומרת את כל המידע הזמין מחשבון דואר זה למשך שישה חודשים. אם לא תתקבל ממך תגובה נוספת בתוך חצי שנה זו, המידע יימחק מהמערכות. לפני שימסרו מידע על חשבון המשתמש של הנפטר, יש לשלוח מסמכים כדי לאמת שהחשבון שאתה פונה בגינו הוא אכן החשבון הנכון. לאחר שהמידע יתקבל ויאושר, מיקרוסופט תשלח לך עותק של כל הודעות המייל המאוחסנות בחשבון, יחד עם רשימת אנשי הקשר (אם קיימת), כדי לאפשר לך לתקשר עם אותם האנשים עימם המנוח התכתב.

תהליך זה אמנם יאפשר לך לקבל את תכולת החשבון, אבל סיסמתו של הנפטר לא תימסר לך ולא יתאפשר לך לקבוע סיסמה חדשה. התהליך גם לא יאפשר לך לקבל בעלות על החשבון. הוא כן יאפשר לך, אם תרצה, להנחות את מייקרוסופט לסגור את החשבון.

כדי להתחיל את התהליך יש לשלוח בפקס או בדואר את המסמכים הבאים, באנגלית בלבד (למסמך שבמקורו הוא בשפה אחרת, כמו עברית, יש לצרף מקור ותרגום מאושר): כתובת המייל שלך, כתובת הדואר שלך (שאינה תיבת דואר), מסמך המאשר כי הנך המוטב או מנהל העיזבון של הנפטר או קרוב משפחה מדרגה ראשונה, צילום רשיון נהיגה שלך או תעודה רשמית אחרת (שהונפקה על ידי הממשלה), צילום תעודת הפטירה, שם החשבון בהוטמייל, שם פרטי ומשפחה של בעל החשבון, תאריך הלידה שלו, כתובתו המלאה כולל מיקוד, זמן יצירת החשבון (משוער), זמן כניסה אחרון לחשבון (משוער).

iTunes / Apple

לאפל אין כרגע מדיניות מוסדרת להודעה על מות לקוח, מעדכנים אנשי אנטרסטט בבלוג שלהם. ההתייחסות היחידה שמצאו עד כה היתה לגבי iTunes: יש אפשרות למחוק לחלוטין חשבון משתמש ב-iTunes, אבל אפל לא ממליצה עליה: החשבון ב-iTunes מחובר למספר אפליקציות נוספות ומחיקת החשבון תגרום לכך שלא ניתן יהיה להוריד מחדש אפליקציות, לעדכן אפליקציות שנרכשו או לאשר למחשבים חדשים להריץ תוכן שכבר נרכש בעבר. היא מזהירה מפני ההשלכות של מחיקת החשבון ומציעה אלטרנטיבות שמאפשרות גישה מלאה לפריטים שנרכשו מצד אחד ומונעת רכישת פריטים נוספים מצד שני.

האפשרות הראשונה היא להסיר את פרטי החיוב מהחשבון, כך שלא יהיה ניתן לעשות בו שימוש לרכישות נוספות. כך אפשר לאשר למחשבים להריץ את הפריטים שנרכשו מחשבון זה והחשבון יישאר פתוח למקרה שתרצה לעשות בו שימוש בעתיד.

נכנסים ל-iTunes > חנות > חשבון, ובוחרים "עריכת פרטי תשלום". כמובן, על מנת להיכנס יש צורך בידיעת שם המשתמש באפל.
האפשרות השנייה היא להפוך את החשבון ל"לא זמין", מה שימנע רכישות נוספות. עדיין יהיה אפשר להריץ את הפריטים שנרכשו באמצעות החשבון, אך לא ניתן יהיה להוריד מחדש קבצים או לעדכן אפליקציות שנרכשו בעבר.

האפשרות השלישית היא למחוק את החשבון, אבל iTunes מזהירה שבמקרה זה לא רק שתאבד את היכולת להריץ פריטים שנרכשו ואת היכולת להוריד מחדש ולעדכן, אלא זו פעולה בלתי הפיכה ולא ניתן יהיה בעתיד להפעיל מחדש את החשבון שנמחק.

שם המשתמש בחשבון iTunes הוא גם שם המשתמש באפל, ולכן מחיקת החשבון ב- iTunes תשנה את הרישום לכל מוצר אפל אחר שנעשה שימוש בשם משתמש זה בעת ההרשמה אליו. כלומר, לא תתאפשר כניסה לאתרי אפל שבהם יש צורך בזיהוי שם משתמש וסיסמה. כדי להפוך חשבון ללא זמין או למחוק אותו יש לשלוח אימייל לכתובת iTunesStoreSupport@apple.com הכולל בקשה זו ואת הכתובת לחיוב, כפי שמופיעה בחשבון אייטיונס זה, ארבע הספרות האחרונות של כרטיס האשראי בו נעשה שימוש בחשבון או מספר ההזמנה של הרכישה האחרונה, או שם של מוצר שנרכש מחשבון זה. אפל תוודא כי המידע נכון ותטפל בבקשה, ותשלח מייל אישור על הביצוע.

LinkedIn

ברשת החברתית המקצועית לינקדאין קיים טופס להורדה לדיווח על מוות והנחיות מדויקות כיצד יש לפעול: מורידים את הטופס, ממלאים אותו, ומעלים בחזרה או שולחים בפקס, בצירוף תעודת הפטירה.

מילוי הטופס מצריך את ידיעת כתובת המייל עמה נרשם לרשת מי שהלך לעולמו. אם היא לא ידועה לנשארים אחריו, לינקדאין לא יטפלו בבקשה.

עם קבלת הטופס, יימחק הפרופיל. הרשת אינה מציעה אפשרויות נוספות מלבד מחיקה.

Myspace

גם במייספייס מתחילים את הטיפול בנושא בכמה מילים אישיות: אנחנו מצטערים על אובדנך. אם אתה קרוב מדרגה ראשונה של הנפטר, הם מציעים למחוק או לשמר את הפרופיל שלך עבורו.

כדי לשמור על ביטחון ופרטיות לקוחותיהם, הם מבקשים שתשלח מהמייל האישי שלך הוכחת מוות, כגון הספד שפורסם או תעודת פטירה, ותפרט את הקירבה שלך לנפטר. על המייל לכלול את הזיהוי שלו במייספייס ואת בקשותיך הספציפיות מה לעשות בקבצים: למחוק, לשמור, או להסיר תוכן מסוים.

גם מייספייס לא יאפשרו לך גישה לפרופיל עצמו ולא יאפשרו לך לערוך או למחוק בתוך הפרופיל בעצמך, אבל הם מבטיחים לעבור עליו ולהסיר כל תוכן כפי שתבקש. הם מציינים שאם יש לך גישה לכתובת המייל המקושרת לחשבון שלו, תוכל לשחזר את הסיסמה ולהיכנס לפרופיל בעצמך, ואז כמובן תוכל למחוק, לערוך וכו', כרצונך.

Facebook

על המדיניות של פייסבוק בנושא שימור פרופילים של משתמשים פורסמה בוויינט כתבה, ולכן אין צורך שאחזור כאן על הדברים.

מאז שאחי טל נהרג הוא אכן ממשיך להופיע בפייסבוק, למשל בהצעות חברות שפייסבוק מציעה ביוזמתו (ותודה לאופנוענית ע' ששלחה לבקשתי את צילום המסך שלה):

אני (וזה כמובן אישי) חושבת ומרגישה שעדיף להמשיך ולפגוש את טל ברחבי פייסבוק כאילו שהוא עדיין חי, מאשר שהפרופיל שלו יוכרז כפרופיל של מישהו שמת ותכנים מסויימים מהפרופיל שלו ייעלמו, מבלי שתהיה לאיש שליטה על מה נשאר ומה לא, על פי מדיניות פייסבוק.

מאז שנהרג, טל קיבל מאות הצעות חברות, להערכתי כולן מאנשים שיודעים שהוא מת. לא ברור לי: האם זה ביוזמתם או בתגובה להצעה שקיבלו מפייסבוק, כמו שקיבלה ע'? האם זו הדרך שלהם להביע לו כבוד? להביע את תחושת ההחמצה על שלא הספיקו להציע לו חברות כשעוד היה בחיים? האם הם מצפים שהחברות תאושר? האם יש בזה יצר מציצנות: לראות לאילו תכנים ייחשפו, שחסומים בפניהם כל עוד אינם חברים שלו? איך ירגישו אם יקבלו הודעה שהוא אישר את בקשת החברות שלהם, כשברור להם שזה לא הוא אלא מישהו מבני המשפחה?

כיוון שאישור חברות מאפשר חשיפה לתכנים מסוימים שרק לחברים יש גישה אליהם, בעיני (וגם זה אישי כמובן) לאף אחד אין את הסמכות או הזכות לאשר חברות מלבד למת עצמו.

מה שמתסכל בצורך בתהליכים הארוכים והסבוכים האלו מול הספקים השונים (שלכל אחד מהם מדיניות שונה, הכולל גם עוגמת נפש ותחושת חוסר אונים) זה שהוא היה נחסך כליל מקרוביו של הנפטר אם פשוט היו מצויים בידיהם שם המשתמש והסיסמה שלו. הם היו יכולים להיכנס לחשבון שלו לאחר מותו והספקית כלל לא היתה מודעת לכך שנפטר.

הערה: לאור השינויים התכופים בתחום, הפוסט המקורי מתעדכן באופן קבוע ומומלץ לפקוד אותו על מנת לזכות בתמונת המצב העדכנית.

הפוסט נכתב על ידי ורד שביט (38), שיצאה למסע בן שישה וחצי חודשים בתאילנד בעקבות אחיה שנהרג והחלה לכתוב בלוג העוסק במוות בעידן הדיגיטלי וחיים ברשת אחרי המוות, שם פורסם הפוסט במקור.

 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: