האם האתר שלך עלול לקבל עונש מגוגל?

כיצד השינויים האחרונים שביצעה גוגל משפיעים על דירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש והאם אתם עלולים להענש על ידי ענקית האינטרנט?

shutterstock

הפוסט נכתב על ידי רועי סקיף, בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן, כותב בנושא קידום אתרים ושיווק במספר אתרים בתחום ומנהל מחלקת ה-SEO בחברת אופרד.

בשנים האחרונות, כל התחום של ה-(SEO (Search Engine Optimization התחיל לתפוס תאוצה בארץ והפך להיות תו תקן להצלחה של אתרים. המשוואה פשוטה – ככל שהתחרות אגרסיבית יותר, כך עבודת הקידום לאתר חיונית יותר כדי ליישר קו עם המתחרים בשוק. קחו לדוגמה את אחד התחומים התחרותיים ביותר בארץ – צימרים. האם מישהו עדיין מאמין שהוא יכול להתחרות בנישה כל כך אגרסיבית בלי סיוע של אנשי מקצוע במשרה מלאה?

הדבר דומה לענף הפסיכומטרי – בתקופה שבה לא היו מכוני הכנה לפסיכומטרי, לא היה צורך בהכנה מעבר לקריאה בספרים. היום, ברור לכולם (חוץ ממקרים יוצאי דופן) שבלי קורס הכנה לפסיכומטרי הסיכויים להצלחה נמוכים מאוד. אחרי הכל אנחנו נמדדים תמיד ביחס לאחרים.

נחזור לעולם הקידום, דווקא בגלל העליה האדירה בשנים האחרונות בביקוש לקידום אתרים נוצרת תופעה בעייתית בשוק שבה צצים כל מיני "מומחי SEO". פתאום כל חברת בניית אתרים או מעצבים גרפיים גם מעניקה שירותי קידום אתרים "על הדרך". מאחר שלפחות כרגע מדובר בשוק פרוץ, אין פלא שנוצר לענף הקידום האורגני שם רע וחבל – כי חברת קידום מקצועית יכולה לתת המון ערך מוסף לכל אתר ולהגדיל את התנועה האורגנית בטווח הקצר והארוך (תנועה שמגיעה ממנועי החיפוש בכלל ומגוגל בפרט).

בעקבות השינויים שעורכת מידי פעם גוגל, ייתכן שעד לפני שנה או שנתיים קצרתם את הפירות, הופעתם בכל המקומות הראשונים בגוגל ולא הפסקתם לספור את הכסף. ואז, יום אחד קמתם בבוקר וראיתם את הגרף הבא בגוגל אנליטיקס:

גוגל אנליטיקס

מה קרה?!

נעים להכיר – פינגווין

ב-24 באפריל 2012 גוגל הוציאו לראשונה את אלגוריתם הפינגווין. עיקר מהותו של האלגוריתם הוא להפחית מהכוח של קישורים שגוגל רואה אותם בתור קישורי ספאם. מהם קישורי ספאם? זוהי הגדרה מאד רחבה שנעמוד על הדקויות שלה בהמשך.

הפינגווין השפיע על 3.1% מהתוצאות בשפה באנגלית בגוגל. אם זה לא נשמע לכם הרבה – תחשבו על עשרות אלפי אתרים שאיבדו 80-100% מהטראפיק שלהם בין לילה. גוגל לא עושה הבחנה – זה לא משנה אם אתם עסק קטן באלבמה או תאגיד ענק של אלפי עובדים – אם האתר שלכם לא עמד בסטנדרטים החדשים, אתם צפויים להיפרד לשלום מהמיקומים שלכם.

ראשית, חשוב להבהיר כי גם היום קישורים נכנסים לאתר נחשבים עדיין לאחר הפקטורים החזקים ביותר להצלחת האתר בגוגל. המגמה שגוגל הכניסה בשנים האחרונות היא שלא תמיד הכמות היא החשובה אלא האיכות, הרלוונטיות והטבעיות של הקישורים.

עדכון פינגווין הגיע לישראל באיחור (כמו כל דבר). קשה לדעת בדיוק מתי, אבל כל מי שפעיל בפורומים השונים ברשת או בפייסבוק בהחלט מודע להשפעות של הפינגווין גם בישראל.

לכן חשוב לי להדגיש שוב – האלגוריתם של גוגל הוא דינמי ומשתנה מאות פעמים בשנה. לכן, בהחלט ייתכן שגם אם בעבר הייתם מעל לקו הירוק בעוד חצי שנה תמצאו את עצמכם מתחת לקו האדום. למה הדבר דומה? לכביש בין עירוני שנסעתם בו אתמול ומהירות הנסיעה המותרת בו היתה 90 קמ"ש, אבל למחרת כשאתם נוסעים בו 90 קמ"ש עוצר אתכם שוטר ומגלה לכם שעדכנו את המהירות המותרת ל-80 קמ"ש. חברה שמתאימה את עצמה לשינויים היתה מתחילה להסיר קישורים בעייתיים ולבנות פרופיל קישורים טבעי יותר. חברה שאין לה מספיק ניסיון ומקצועיות פשוט תפגע בלקוחות שלה, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

אם כן, כדאי שתתחילו לצלול עמוק יותר לתוך פרופיל הקישורים שלכם ולשאול את עצמכם אם חברת הקידום שלכם מבצעת עבודה מקצועית או האם אתם עלולים לחטוף סטירה מגברת גוגל בקרוב?

<<< כיצד פינגווין 2.1 משפיע על דירוג האתר שלכם?

הקל ביותר לזיהוי – ספאם By the Book

הרבה לפני העדכונים של גוגל היו קישורי ספאם שכל ילד בן 8 יכול לזהות – קישורים מאתרי פורנו, תרופות או הימורים. בנוסף, אלה יכולים להיות גם אלפי קישורים מפורומים לא רלוונטיים ברוסית או בסינית או בקיצור – כל מה שבבדיקה מהירה מתברר כקישור בעייתי ולא טבעי.

במידה שגרף הקישורים שלכם מורכב בעיקרו מקישורים מסוג זה, כדאי שתברחו מחברת הקידום שלכם כל עוד אתם יכולים.

אתרי מאמרים

זוהי שיטה אהובה על מקדמי אתרים (ולמען הגילוי הנאות, גם אני חטאתי בה לפני מספר שנים) – הפצה של מאמרים באתרי מאמרים שונים. השיטה היא פשוטה: כתיבת מאמר (לרוב באיכות נמוכה), הוספת 2-4 קישורים בטקסט שמקשרים לאתר, והפצה של המאמר ב-3-10 אתרי מאמרים שונים. האתר מקבל לפחות 10 קישורים מדומיינים שונים וכולם מרוצים, לא?

בפועל, ברור לגמרי למה השיטה הזאת לא מחזיקה מים בשנים האחרות. תחשבו על גוגל בתור רובוט סופר מתוחכם שבודק תבניות – האם מאמר שמשוכפל עשרות פעמים מועיל לגולש? האם אתרי מאמרים עם כמעט אפס רגולציה שמאפשרים לכל גולש להעלות את התכנים שלהם יכולים להחשב כמקור מהימן? התשובה, כמובן, ברורה.

אתרי אינדקסים

בהמשך לנאמר על אתרי מאמרים – גוגל שמה דגש על תוכן באינטרנט ברמה גבוהה וברמת עריכה גבוהה. כלומר, לא דף שכל אחד יכול לבוא, לערוך ולהעלות כרצונו. תחשבו על ויקיפדיה, למשל, ועל מדיניות העריכה הקפדנית שלהם.

אתרי אינדקסים הם לרוב אתרים שניתן פשוט לרשום את האתר שלכם בכל תחום אפשרי: תרבות, נדל"ן או ריהוט, נאמר, ואין אף אחד שעושה סינון. יש כמה אתרי אינדקס יוצאי דופן – לדוגמה, אתר DMOZ הוא אינדקס מאד חזק ובעל רשת ענפה של עורכים שמקפידים על איכות גבוהה. במילים אחרות, צריך לעשות הרבה מאמצים בשביל להתקבל לאינדקס ולכן קישור אצלם שווה פי אלף יותר מקישור מאינדקס אחר.

פורומים

אני אתן לכם תרחיש לא כל כך דמיוני: מישהי רנדומלית מעלה בפורום שאלה בסגנון הבא: שלום לכולם, אני מעוניינת להתחתן בעוד חצי שנה. אשמח לקבל המלצות על סידורי פרחים. תודה!"

האם על המילה התמימה "פרחים" יש קישור יוצא? אם כן, כנראה שנתקלתם במקדם אתרים עצלן ולא מתוחכם במיוחד. וזה עוד מקרה טוב יחסית. מה יקרה אם מדובר בפורום רכב ומתוך ההודעה יצא קישור לחברת פרחים? לא צריך להיות שרלוק הולמס בשביל להבין שמשהו כאן לא ממש טבעי.

עם זאת, קבלו הסתייגות קטנה: במידה שמדובר בפורום רלוונטי שבו נשאלת שאלה אמתית והתשובה לשאלה יכולה להיות בקישור רלוונטי לדף האינטרנט שלכם, זה לגטימי לחלוטין. רק קחו בחשבון שב-90% מהפורומים היום הקישור לא יתן כוח לאתר שלכם, אבל במידה שהתשובה רלוונטית, טראפיק איכותי לאתר הוא משהו שאסור לזלזל בו.

אתרי לווין/תמיכה

אתרי לווין הם אתרי "תוכן", לרוב כאלה שחברות בנייה או חברות קידום מקימות בשביל לבנות קישורים לאתרי לקוחות. דווקא כאן הזיהוי של אתרים מסוג זה יכול להיות טיפה טריקי, אבל יש מספר מאפיינים שקל מאד לתפוס כבר ממבט ראשון.

ראשית, לרוב מדובר באתרי וורדפרס או ג'ומלה עם עיצוב מאוד בסיסי שלא הושקעה בהם הרבה מחשבה, לא מבחינה עיצובית ולא בכלל. זאת אולי בהכללה, אבל מהניסיון שלנו כך נראים לפחות 80% מהאתרים מהסוג הזה.

דבר נוסף שקל להבחין בו הוא האשכול הנושאי של האתר: האם האתר מתמקד בנושא אחד מרכזי או מתפזר לעשרות נושאים שיש קשר קלוש מאוד ביניהם? למשל, קשה מאוד למצוא חוט מקשר באתר שכותב בין היתר על הנהלת חשבונות, עיצוב הבית, פסיכולוגיה ובתי אבות.

דבר אחרון, חפשו את הקישורים היוצאים מהאתר. האם בכל מאמר ומאמר באתר יש קישורים יוצאים לאתרי לקוחות? האם יש תוכן ייחודי שעומד בפני עצמו או שכל האתר הוא חוות קישורים אחת גדולה? כל אלה צריכים להדליק אצלכם את כל הנורות האדומות.

לסיכום

ראו הוזהרתם. ב-SEO אין קיצורי דרך. נקודה. בחרו בחברה מקצועית, עם וותק ועם תוצאות בשטח – בקשו המלצות של לקוחות, בקשו לראות מקרי בוחן של לקוחות שיצאו מעונש ובקשו לקבל הסבר מלא על תהליך בניית הקישורים בחברה. תהליך הקידום יכול להיות, בסופו של דבר, מאוד מתגמל לשני הצדדים – בחרו את המסלול הנכון לכם ותוכלו לראות תוצאות בשטח.

במידה ואתם מעוניינים לקרוא בהרחבה כיצד לצאת מעונש של גוגל – תוכלו לקרוא בהרחבה בקייס סטאדי שפרסמנו בבלוג של אופרד. וכמובן – אשמח לשמוע את פידבקים או שאלות מצידכם.

AHMAD FAIZAL YAHYA / Shutterstock.com

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

12 Comments on "האם האתר שלך עלול לקבל עונש מגוגל?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Haim
Member

ואיך לא, בסוף המאמר קידום ל operad.
אבל מה אכפת לי, הכתבה הייתה נחמדה וזה מספיק לי.

שימי (שם בדוי)
Guest
שימי (שם בדוי)

אחלה כתבה, מעניינת מאוד.
אירוני לחלוטין שהכתבה הזאת יוצרת SEO וטראפיק מאוד מדוייק לכותב הכתבה.
Having said that, ככה צריך להראות SEO, יפה מאוד.

שרדר
Guest

יפה, החכמתי.

אחד
Guest

או בקיצור תכתוב כך,
הנה תראו אותי, כתבתי מאמר מעניין עם מילות חזרה מרובה על מילות חיפוש הקשורות למה שאני עושה וחיפשתי אתר נחשב כדי לפרסם אותו וגם לא השתוללתי אלא הוספתי לינק אחד בסופו.

עשית עבודה טובה.

*אגב, אני בטוח שעכשיו תתחיל לפרוש רשת של קישור למאמר הזה כדי שמכאן יעבור הרובוט לאתר שלך.

אלון
Guest
נושא קידום אתרים הוא ערימה של שטויות שרק מעשירות את הכותב ודומיו. הדרך להימנע מדירוג נמוך בגוגל היא פשוט לכתוב אתר לפי הסטנדרטים (הכי מחמירים) אתר יציב ומתעדכן באופן סדיר, רצוי אתר שנבנה שלא דרך מערכת טמפלייטים מוכנה אלא אתר שכתוב בצורה רזה ויעילה עם HTML5 תיקני, CSS3 וכך הלאה. במקביל יש לדאוג שהאתר אכן יתן ערך מוסף למשתמשים. אם זה יקרה, לא תהיה בעיה, אותם אנשים כבר יקדמו את האתר בשבילך. לכן, יש לשכור אנשי תוכנה טובים ומעצבים שיבנו אתר נעים לעין ויזואלית, נגיש וכזה שכתוב היטב מבחינת קוד. כל השאר הוא עבודה בעיניים – ועליה על מסלול של… Read more »
גלי
Guest

אלון, עושה רושם שלא באמת קראת את מה שנכתב כאן.
מהניסיון שלי עם "אנשי תוכנה" או יותר נכון חברות בניית אתרים – לרובן הגדול אין מושג קלוש בהנגשה של אתר על מנת שיהיה Google friendly.
נכון, אין כאן שום קסם או מרשם סודי – אבל ברמה הבסיסית ביותר ב-90% מהמקרים ומעלה – העבודה של חברות הבנייה היא בינונית ומטה. יכול להיות שהאתר ייראה מעולה אבל אין קורולציה בין כך ובין הנראות שלו.

לכתוב על "שטיקים של מקדמי אתרים" מראה על חוסר הבנה בסיסית בתחום. :-)

ערן
Guest

שמע אח שלי, אין לי מה להגיד לך חוץ מזה שעדיף שלא תכתוב דברים כאלה ותצא יותר בור ממה שכבר יצאת.
רואים שאתה עוסק בעיצוב וחושב שאתה מבין, כאילו שזה משנה אם אני עושה שימוש ב HTML או ב HTML 5, שלא לדבר על CSS.
ורגע, עדיף לבנות ב HTML מ-0?
הידעת שמנועי חיפוש מתים על וורדפרס?
לא חייבים לכתוב סתם גבר., יש דברים שהשתיקה יפה להם, ודי ברור לי שאתה הדברים האלו.

שמרית אור
Guest

ברור שלמקדמי אתרים אין מושג ירוק מה מקדם אתרים. הם עובדים בשיטת "מצליח".

גור
Guest

לשמרית,
לפני שאת יוצאת בהאשמות מסוג כזה על תחום שלם, אשמח לשמוע אם יש לך ביסוס לכך.
לכתוב משהו בסגנון הזה מוריד ומשטיח מאד את השיח באתר.
אם אנשים כמוך ממהרים בהכפשות , לפחות אשמח אם תזדהי בשמך האמיתי דרך דף הפייסבוק שלך ולא בפסבדונים.
בשורה התחתונה – 90% ממה שנכתב בתגובות כאן נכתב מתוך בורות, צרות עין ותו לא.
מי שבאמת קרא את הפוסט הזה, יבין שקידום אתרים זה כבר ממש לא ניסיון להוליך שולל את גוגל ולהיפך – מי שילך בדרך כזאת פשוט יפול.

בטי
Guest

בלי להתייחס לתוכן המאמר עצמו, יש לי בעיה עם טעויות גסות בתגיות באנגלית לכתבה באתר האמור להיות מקצועי. קשה לי לתת אימון בכתבה בנושא SEO כאשר התגית של אחד העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל כתובה "pinguin" במקום "penguin".
בהתחשב בעובדה שרוב המאמרים המקצועיים בנושא עדכוני גוגל כתובים באנגלית הייתי מצפה שלפחות את שם העדכון יכתבו נכון.

ערן
Guest

מצטער אבל אני חייב להעיר כאן הערב חשובה, בתור אחד שמתיימר להיות מקצוען
ומדבר על הטבעיות ברשת, איך לעזאזל יש לך 2 תגובות על הכתבה- אחד מהם עובד איתך באותה חברה, והשני הוא פרופיל ריק?
הכתבה סבבה אבל נראה לי שמישהו פה צריך לעשות בדק בית.
חג שמח כן..?

ניר אלבלינק
Guest

מעניין מאוד אך לא מדוייק.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: