המכנה המשותף בין סטארטאפים לתאגידי ענק: DevOps

תהליך הייצור ב-DevOps מאפשר לחברות הזנק לעמוד באמות המידה של ארגוני ענק: לפתח, לבדוק ולהכניס שינויים תוך כדי עבודה שוטפת, לשמור על אמינות האבטחה ולתת שירות טוב יותר בזמן קצר יותר. מה חשוב לדעת, מה אפשר ללמוד מהארגונים הוותיקים ואיפה אפשר להתנסות?

startup getty images

קרדיט צלם\תמונה: Cultura RM Exclusive/Stefano Gilera, Getty Images Israel

מאת חגי ברנשטיין, Cloud Devops Specialist ב-IBM

בעידן הנוכחי חברות הזנק נדרשות לעמוד באותן אמות מידה המחייבות ארגוני ענק: הן צריכות להיות מסוגלות לפתח, לבדוק, להכניס שינויים, לפרוס ולתפעל יישומים ברמת אמינות בלתי מתפשרת. שינויי קוד צריכים להידחף ולהגיע למכשיר היעד תוך כדי עבודה שוטפת. ככל שהאפליקציה מהווה חלק מרכזי בפעילות הארגון, מה שמאפיין חברות הזנק רבות, יש לוודא גם את אמינות חליפת האבטחה והפעילות העסקית המנוהלת באמצעותה. גם כאן חברות צעירות נדרשות לעמוד בסטנדרטים של ארגונים ותיקים ומבוססים, שכדאי ללמוד מניסיונם ולאמץ את העקרונות שמאחורי הכלים המשרתים אותם.

תהליכים אלה, יחד עם תהליכי שינוי דיגיטלי, IoT ועידן כלכלת ה-API מגבירים את חשיבות היישום של DevOps: תרבות ארגונית ומתודולוגיית עבודה, שבמרכזה שיתוף הפעולה והתקשורת בין מפתחי התוכנה לבין אנשי טכנולוגיות המידע בפרט, והאחראים לפעילות העסקית בכלל. השיטה דוגלת בביצוע אוטומציה של תהליכי אספקת התוכנה ושל שינויים בתשתיות, ומכוננת תרבות וסביבה שבהן בנייה, בדיקות ושחרור של גרסאות תוכנה יכולים להתבצע במהירות, בתכיפות גבוהה, באופן אמין ומבלי להפריע לעבודה השוטפת ולשימוש הרצוף באפליקציות.

בניגוד למה שעשוי להשתמע משמה DevOps אינה נחלתם של גיקים בלבד. יישום המתודולוגיה נועד לשרת את הצד העסקי של הארגון, ולספק החזר על בדמות מהירות תגובה משופרת לצרכים המשתנים של השוק על ידי שינוי מהיר של האפליקציה. כך, תהליך הייצור ב-DevOps משרת הן את הלקוחות הפנימיים, בארגון עצמו, והן לקוחות חיצוניים. השירות הטוב יותר, מהירות התגובה והגמישות המשופרת הם עניין חיוני דווקא לחברות הזנק. כל מפתח יודע כי הפרויקט שעליו הוא שוקד עשוי להשתנות ולהגיע לשוק בדמות שונה לחלוטין מזו שהצטיירה בראשית הדרך. שינויים תוך כדי תנועה מחייבים מתודולוגיה וכלים מתאימים, ואלה זמינים במסגרת DevOps במיוחד כאשר היא מיושמת בסביבת ענן היברידית.

ערך מוסף גבוה לחברות הזנק

הענן מספק מענה מהיר לסוגיית הטיפול ברובד התשתיות, תוך חיסכון בזמן ובכוח אדם. חברות הזנק יפיקו ערך מוסף גבוה במיוחד בזכות האפשרות לצרוך את משאבי הענן באופן גמיש: רכישת קיבולת עיבוד ותשתיות תיעשה על פי התפתחות השימוש בפועל באפליקציה המפותחת. כך, אין צורך לנבא את רמת הצריכה והפופולריות של היישום החדש, ובהיעדר היסטוריה עסקית ניבוי כזה כלל אינו אפשרי.

הענן מציע גם יכולת ייחודית לשלב בין מערכת הקשר עם לקוחות (System of Engagement) ובין מערכת ניהול הרשומות (System of Records). על מנת שלא לאבד נתח שוק ולהחמיץ עסקים, חייבת המערכת המפותחת לעבוד סביב השעון, שבעה ימים בשבוע ולהבטיח שירות למגוון הרחב והגמיש ביותר של מכשירי קצה. יישום מתודולוגיית הפיתוח במתכונת Lean ו-Agile מאפשר לשלב במערכת שירותים חדשים ויכולות שלא נחזו או לא נדרשו מראש – מבלי להפריע לעבודה השוטפת.

אם בעבר היו תשתיות ענן פיתוח מוגבלות לאספקת פלטפורמה כשירות (PaaS), הרי שכיום יכולים מפתחים להשתמש בפורטל שירותים אחודים, המציע תחת אותה קורת גג הן פלטפורמות כשירות והן תשתיות כשירות (IaaS). העבודה בענן היברידי מאפשרת לנייד את השירותים האלה מסביבת הפיתוח הפנים ארגונית אל הענן, ואל תצורת הענן הרחבה יותר הנדרשת בעת הפריסה והשימוש בפועל.

פיתוח אפליקציות ישירות על גבי ענן היברידי (Native) מאפשר להרכיב כל אפליקציה משורה ארוכה וגמישה של מיקרו-שירותים: כל שירות כזה אינו תלוי בשירותים האחרים, אך מתקשר עם השירותים האחרים על פי הצורך. בזכות מערך מורכב של כלי שליטה, ניהול גרסאות, הפצת עדכונים ומעקב אחר התקנתם בנקודות השונות, ניתן להבטיח כי עדכון גרסאות של שירות מוגדר אינו משפיע או פוגע בשירותים אחרים.

זהו למעשה הבסיס לעידן כלכלת ה-API – עולם חדש שבו אפליקציות מציעות ממשקי תכנות המאפשרות לצד שלישי להשתמש במשאבים המנוהלים במסגרת אפליקציה אחת לצורך עסקי משלו. כך, למשל, יכולה חברת השכרת רכב להשתמש באפליקציה להזמנת מלונות על מנת לקדם את עסקי ההשכרה שלה, תוך תגמול לחברת המלונות. כלכלת ה-API מספקת תגובה גמישה יותר לצורכי השוק ולמגמות חדשות: היא פותחת גישה לקהלי יעד שאליהם לא ניתן להגיע באופן מעשי באמצעות כלים אחרים, ומרחיבה את היצע המוצרים והשירותים הזמינים לכל משתמש או לקוח.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 Comments on "המכנה המשותף בין סטארטאפים לתאגידי ענק: DevOps"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אילן
Guest

DevOps כמתודלוגיה הינו תהליך עמוק אך נידרש באירגונים. אוטומציה היא הדרך היחידה לישם DevOps.
אצלנו ב-ProductionMap מפתחים פלטפורמת Open Source לפיתוח אוטומציות שמיועדות לאנשי DevOps.

מגיב
Guest

אני חושב שהכתב התבלבל…
DevOps אולי נותן לאירגונים גדולים, איטיים, ולא גמישים (כגון IBM) את היכולת לדלבר קוד מהר כמו סטארטאפ, ולא הפוך.

עופר חביב
Guest

מסכים לגבי מהירות בארגונים גדולים עם קוד מורכב מאד, עם יחידות לגאסי ובירוקרטיה.
לגבי סטארטפים, זה מודל טוב שמצליח לשמור על סדר מסויים בכל הכאוס ומקטין את ההתעסקות מסביב וממקד את המפתחים בתכלס – פיתוח.
למשל בחברה קטנה, עדכון ה AWS כחלק משחרור גרסה באוטומצית DevOpsמקטין מלא התקשקשויות וקבלת משוב אוטומטי מהשטח ועוד מלא.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: