מפחד להתלהבות ב-6.4 שניות: כמה תובנות מהנסיעה הראשונה שלי ברכב אוטונומי

הרכב האוטונומי של דלפי, שמתבסס על הטכנולוגיה של מובילאיי הישראלית, לקח אותנו לנסיעת מבחן מרתקת באיזור לאס וגאס. איך הנסיעה ואיך הוא יסתדר עם הנהג הישראלי? חזרנו עם כמה תובנות

לוחית הרישוי המיוחדת של רכב אוטונומי. צילום: גיקטיים

בתערוכת CES בוגאס זכינו להתנסות בנסיעה ברכב האוטונומי שפיתחה חברת דלפי, שמתבסס על הטכנולוגיה של מובילאיי הישראלית. אמנם, נושא הרכב האוטונומי אינו חדש והוא נמצא בכותרות כבר כמה שנים, אבל יש הבדל בין לכתוב על רכב אוטונומי, לבין להיכנס לאחד, להפקיד את חייך בידי המכונה ולסמוך על ערמה של חיישנים, מצלמות, רדארים ותוכנה שינווטו אותך בתוך עיר סואנת ועל גבי הדרך המהירה.

אחרי הכל, בתור חובבי טכנולוגיה, אתם מסכימים איתנו שאין כזה דבר אפליקציה או תוכנה בלי באג פה ושם. רק שכאן, לא מדובר על מסך כחול או ריסטרט… באג כאן יכול להסתיים בביקור נימוסין בתוך מעקה בטון סמוך.

למרות זאת, ארזנו את אומץ הלב והאופטימיות ועלינו לרכב האוטונומי, מסוג אאודי SQ5, ויצאנו לנסיעה אוטונומית לגמרי באיזור לאס וגאס.

9 מצלמות, 6 רדארים, סורקי LIDAR ותהילים בכיס

נתחיל בעיניים של הרכב, ויש לא מעט.

הרכב כולל 9 מצלמות מובילאיי שמופנות אל כל הכיוונים ומעניקות כיסוי 360 מעלות; LIDAR – סורקי לייזר שגם הם מכסים את כל הכיוונים ולבסוף, 4 רדארים לטווח קרוב לזיהוי של הולכי רגל ומכוניות ועוד 2 רדארים לטווח רחוק של 200 מטר: אחד לפנים ואחד לאחור, כדי לקלוט כלי רכב שמגיעים במהירות מאחור.

ואז הנהג המפעיל לחץ על הכפתור

מרגע שלחץ מפעיל הרכב (ואנחנו משתמשים במילה 'מפעיל', כי נהג הוא לא) על כפתור הנהיגה האוטונומית, עבר הרכב למצב נהיגה אוטונומית ויצאנו לנסיעה של כ-10 קילומטר ברחובות של לאס ווגאס ואחר-כך על הכביש המהיר. כל שעל המפעיל היה לעשות היה לבחור את נקודת היעד, והרכב לקח את זה משם.

תיאורטית, המצב האוטונומי מאפשר לנהג להתרווח לאחור. עם זאת, בגלל תקנות מחמירות היה מחוייב המפעיל להישאר כל הזמן במצב של 'היכון' לקחת את השליטה, אם משהו ישתבש. כמו שתוכלו לראות בוידאו גם, עיניו של המפעיל כל הזמן נמצאות על הכביש ומוודאות שאכן הרכב פונה וסוטה מנתיב רק כשהדרך פנויה.

בתוך הרכב יכלנו לראות על גבי מסך המגע את מה שלמעשה 'רואה' הרכב, כלומר, התמונה המלאה שמתקבלת מכל אמצעי החישה השונים, לאחר עיבוד הראייה הממוחשבת של המערכת. כך למשל בכל פעם שראינו הולכי רגל חוצים לפנינו, ראינו אוואטרים חוצים במסך, כאשר המערכת נעמדה ברמזור, יכלנו לראות את הצבע שבו וכמובן כאשר חלפו על פנינו מכוניות הן מייד מופו והופיעו בו. די מדהים בהתחשב בעובדה שהכל נעשה בזמן אמת עם מינימום לאג.

ועדיין, אחד המראות שקשה להתרגל אליהם הוא כיצד גלגל ההגה מסתובב – בין אם לכוונון עדין בתוך הנתיב – גם כדי לעקוף וגם כדי לפנות לרחוב צדדי. מהפנט.

כמו לנסוע עם נהג מיומן

צילום: גיקטיים

הנהיגה ברובה מרגישה מצוין, עם פניות חלקות להפליא ותחושה של נהג מיומן שיושב מאחורי ההגה. עם זאת, ולמרות שהרכב האיץ בצורה מדודה הרי שלא פעם הרגשתי בלימות קשיחות יחסית, שמזכירות ברקסים של טסטר – פועל יוצא של זיהוי של סכנה מתקרבת.

האור שבקצה המנהרה

אחד הרגעים המעניינים היו כאשר נכנסו לתוך מנהרה.

אנחנו מכירים את הודעות ה'אין קליטת לוויינים' מווייז או הג'י.פי.אס. המובנה של הרכב, אבל למרות שאכן קליטת הלוויינים אבדה, הרכב המשיך לנסוע בצורה חלקה ולא התבלבל. איך? בזכות אינטילגנציית הכביש שלו.

אינטיליגנציית כביש

כידוע מה שהופך נהגים לנהגים טובים זה לא רק ראייה טובה. זה בעיקר הרבה הרבה הרבה ניסיון.

זו אחת הסיבות שהחברות שילבו במערכת שלהם את מערכת ה-Road Experience Management או REM, מערכת ניווט שמתבססת על 'חוכמת המונים'. במילים אחרות, הרכב מנווט ליעד ונוהג לשם בהתבסס על הררי הנתונים שנאספו משאר הנהגים שעשו את המסלול הזה כמו למשל מתי הם עברו נתיב לקראת פנייה; מהירויות ועוד. המערכת הזו קלה יותר מבחינת משקל וזמינה גם כשאתם באיזורים ללא קליטה כמו למשל במנהרות.

צילום: גיקטיים

נהיגה אוטונומית שלב 4

הרכב שבו נסעתי מותאם לנהיגה אוטונומית שלב 4, כלומר, נהיגה אוטונומית מלאה. עם זאת, בתנאים מסויימים הרכב עדיין לא בשל לנהיגה אוטונומית, כמו למשל תנאי מזג אוויר קשים, ולכן עדיין נדרש מהמפעיל להיות בהיכון עם הידיים ולקחת שליטה על הרכב, אם תתרחש תקלה כלשהי.

איך הוא היה מסתדר בישראל?

אני רואה כיצד הרכב משתלב בנתיב השמאלי בכביש, לקראת פנייה שמאלה, וכל מה שעובר לי בראש זה 'אח, יא רכב אוטונומי, בארץ בחיים לא היו נותנים לך להשתלב'. אני שואל את הנציג של דלפי מה קורה במצב הישראלי כל-כך, שבו הנהגים לא מסכימים לתת לו להשתלב. הנציג צוחק ומסביר שגם על זה הם חשבו. אלגוריתם תכנון הדרך שלו בנוי כך, שאם הוא לא מצליח להשתלב, הוא פשוט יוותר בשלב כלשהו, ימשיך ישר ויבצע פניית פרסה בהמשך.

מתי נגיע איתו לשלמה ארצי בקיסריה?

פרופסור אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, חושב שתוך 4 שנים: "אנו מאמינים כי 2021 תציין את תחילתו של שינוי טרנספורמטיבי, החל מנסיעה משותפת בדרגה 5 (רמה אוטונומית מלאה, י.א.) באזורים גיאוגרפיים-מגודרים, ובהמשך, בעזרת שירותי מיקום מדויקים המבוססים על טכנולוגיית REM של החברה".

הגעת ליעד

אני יורד מהרכב. נהנה לראות במו עיני טכנולוגיה, שעד לפני כמה שנים היתה מדע בדיוני.

עכשיו, צריך לדאוג שגם הרגולציה תעמוד בקצב ההתקדמות.

מזהה מכוניות, הולכי רגל, רמזורים, שלטים… צילום: גיקטיים

הכתב היה אורח חברת סמסונג בתערוכת CES

 

יניב אביטל

הגב

5 Comments on "מפחד להתלהבות ב-6.4 שניות: כמה תובנות מהנסיעה הראשונה שלי ברכב אוטונומי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
BBB
Guest

לא ממש מבין למה התייחסת לזה כחוויה מפחידה…
זה הרבה יותר בטוח מנהיגה רגילה והסיכוי שהרכב יעשה טעות (או באג אם תרצו) קטן בהרבה מהסיכוי שבן אדם יעשה טעות.

כתב אמיץ
Guest

Rockstar Games הודיעו שהם עובדים על רכב אוטונומי מהפכני משלהם (=:

אודי
Guest

כל זמן שעיקר משתמשי הכביש הם בשר ודם, עקב אכילס בכל הסיפור הוא איך ׳לחנך׳ את ׳מכונית-הרובוט׳ להבנה מושלמת של רבגוניות ה R.E.M. האנושי הפרטי, של הנוהג מולו (באינטראקציה עם איזור גיאוגרפי, תרבותי, מיגדרי וכו׳), בהערכות ומוכנות מטרימה, לאותו שבריר שניה שהוא ׳רואה׳ אותו, בכושרו לנתח הטעויות האינרנטיות בR.E.M. שלו ולהגיב בהתאם למטרת השרדות הרכב והנוסעים של הרובוט.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: