4402802819 משחקי הסייבורג האנושיים: האם אדם ומכונה יכולים לנצח יחד? | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

ערוץ אינטל


בחסות

משחקי הסייבורג האנושיים: האם אדם ומכונה יכולים לנצח יחד?

מירוצי תותבות ממונעות, שלד חיצוני ממונע וממשק מוח-מכונה הם רק חלק מהמקצים שהיו החודש בתחרות הסייבתלון, שנערכה לראשונה בציריך

מרוץ ממשק אדם-מכונה בסייבתלון

מרוץ ממשק אדם-מכונה בסייבתלון

שימוש בסמים בקרב ספורטאים עלול לגרום לפסילה, הטלת קנסות ואפילו החרמה בתחרויות בינלאומיות, אבל ב"משחקי הסייבורג", שנערכו החודש בפעם הראשונה בציריך, המשתתפים דווקא מקבלים עידוד להשתמש בטכנולוגיה כמה שיותר.

רוברט ריינר, מרצה לרובוטיקה במעבדת המערכות החושיות מוטוריות של ETH ציריך והמייסד של תחרות הסייבתלון, אומר כי מטרת המשחקים היא להמחיש שבני אדם ומכונות יכולים להסתדר מצוין ביחד. הרעיון צמח מעבודתו של ריינר במערכות שיקום רובוטיות, ובמיוחד מהתסכול שחש נוכח המגבלות של התותבות המודרניות בביצוע מטלות יומיומיות. "ההתקנים המסייעים אינם בוגרים מספיק," הוא אומר, "עדיין קשה לבני אדם לעשות פעולות כגון טיפוס במדרגות או לעלות במעלה הגבעה. המטופלים מאוכזבים מכך".

ריינר החליט שהגיע הזמן להפנות את תשומת הלב לבעיה במקום לצפות שהיא תיעלם. לדבריו, חלק מהטכנולוגיות, לרבות תותבות, פשוט לא עובדות או שהן כה קשות לתמרון עד שמטופלים מפסיקים להשתמש בהן. הרעיון של ריינר – לערוך תחרות שתמריץ את החדשנות והדיון בנושא – זכה לתגובות מדהימות וקרוב ל-80 נבחרות מכ-20 מדינות נרשמו לתחרות.

כל נבחרת כוללת צוות טכנולוגי ומתחרה אחד, שנקרא "טייס" (pilot), להבדיל מ"ספורטאי". ההתקנים המסייעים לטייס יכולים להיות אבות-טיפוס ייחודיים או מוצרים שכבר זמינים בשוק, והזכייה מתחלקת בין כל חברי הנבחרת. הסייבתלון נערך בשישה מקצועות והטייסים מתחרים זה בזה בכל מקצוע. על מנת להבטיח שהטכנולוגיה תהיה שימושית לקהל הרחב ביותר, המסלולים נבנו באופן המדמה מטלות יומיומיות.

למשל, במרוץ תותבות הרגליים הממונעות מתחרים טייסים שרגלם נכרתה מעל הברך, והם נדרשים לעבור מכשולים כמו מדרגות, שיפועים וקורות. האתגרים לבעלי תותבות ממונעות בזרוע כוללים תנועות כגון פריסת לחם או פתיחת צנצנות. הנבחרת השוודית בתחרות הזרועות למשל השתמשה בשתלי עצם עם חלקי מתכת שמעוגנים ישירות בעצם הזרוע של הטייס. "ראיתי את המתחרה שלהם" אומר ריינר, "הביצועים שלו מצוינים".

cybathlon_leg_03_credit_eth-zurich_alessandro-della-bella-e1475078911752-1160x580

טייסים שרגלם נכרתה או שסובלים מפציעות בעמוד השדרה התחרו במרוץ של כסאות גלגלים ממונעים שכולל מסלולים עם רמפות ומדרגות. כדי להצליח בו התכנון של הכסא חייב לאזן בקפידה בין משקל וביצועים. "בסיס גלגלים רחב יותר מעניק יציבות משופרת לטיפוס במדרגות, אבל הוא הופך אותו לכבד ואיטי יותר", אומר ריינר.

רק טייסים שרגליהם משותקות כתוצאה מפציעה בעמוד השדרה מורשים להשתתף במרוץ השלד החיצוני הממונע (אקסוסקלטון). המסלול מתחיל כשטייס יושב על ספה ועובר דרך חמש מטלות אחרות, לרבות עלייה על רמפה וירידה במדרגות.

15 נבחרות נרשמו למרוץ זה, ובהן נבחרת מכון פלורידה לתודעת אדם ומכונה (IHMC) מפנסקולה, פלורידה. הטייס מארק דניאל איבד את יכולת השימוש ברגליו בתאונת דרכים ב-2007, וכיום הוא מתאמן למרוץ השלד החיצוני הממונע דגם X1 כחלק מהנבחרת של IHMC. השלד החיצוני שלו פותח בסיוע נאס"א, ומאפשר לדניאל לשלוט במודולי הרגליים הממונעים של השלד בעזרת כפתורים, מתגים וצג מצידו הפנימי של המרפק.

"השלד החיצוני מקבל ממני קלט בסיסי לגבי הפעולה הבאה, אך במידה מסוימת הוא מסוגל גם לחשוב לבדו," מסביר דניאל, ומוסיף כי עבורו המכשול הקשה ביותר הוא מסלול "שושנות המים", שבו יש לדרוך על משטחים שנמצאים בסדר לא קבוע. אולם השאיפות של דניאל מרחיקות לכת הרבה יותר מאשר מדליית זהב. "אני רוצה להצליח, כמובן, אבל אני גם מצפה להמשיך ולהתקדם", הוא מספר, "לאמיתו של דבר, כולנו מגיעים לתחרות במטרה אחת: להיפטר מכסא הגלגלים, אשר העיצוב שלו לא השתנה הרבה מאז ימי מצרים העתיקה".

cybathlon_exo_15_credit_eth-zurich_alessandro-della-bella-e1475078834644

בחלק מהמרוצים הטייס הוא זה שמחובר למנוע, ולא המכשיר. לדוגמה, רונלד טריולו, מהמרכז לפלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות במרכז הרפואי של קליבלנד לחיילים ותיקים, מוביל את הנבחרת שתתחרה במרוץ האופניים החשמליים שמופעלים בגרייה חשמלית (FES). מנגנון ה-FES עושה שימוש בפעימות חשמליות כדי להניע שרירים משותקים, על פי רוב באמצעות אלקטרודות המוצמדות לעור. במהלך התחרות משתמשים הטייסים ב-FES כדי לרכוב על "אופנוח" (אופניים שבהם הרוכב נשען לאחור) לא ממונע סביב מסלול מעגלי שטוח.

טריולו הוא חלוץ בסוג חדש של FES, שעושה שימוש ב"צמידי" אלקטרודות שהושתלו באופן כירורגי. הצמידים, שעשויים גומי גמיש הכרוך סביב עצבי שריר אינדיבידואליים, מחוברים למחולל פעימות הממוקם ליד הבטן ומקבל אותות אלחוטיים ממחשב חיצוני לביש. "בדרך זו ניתן להשיג שליטה מדויקת יותר בפעילות של כל שריר", אומר טריולו. בתחרות מעין זו מדובר באיזון עדין בין כוח לסיבולת. דפוסים שונים של גרייה מתוכננת מראש של השריר כבר מאפשרים למטופלים במעבדה של טריולו לבצע פעולות כגון קימה, איזון ופסיעה בצעדים קטנים, ומכאן שרכיבה על אופניים תהיה משימה קלה במיוחד. "רכיבה על אופניים היא למעשה קלה יותר לביצוע מאשר הליכה", אומר טריולו. "לא צריך להתמקד באיזון אלא בהנעה בלבד".

cybathlon_fes_15_credit_eth-zurich_alessandro-della-bella-e1475078956262

כל אחד מהרוכבים מקבל דפוס גרייה מותאםאישית המפעיל שרירים אינדבידואליים בדיוק בזמן הנכון כדי ללחוץ על הדוושה. הרוכב נדרש לנווט, להסיט ולעקוב אחר רמת האנרגיה שלו כדי למנוע מהרגליים להתעייף מהר מדי. "המטרה היא להשיג שילוב חלק בין הרוכב לאופניים עד לתיאום אינטימי ואינטראקטיבי בין השניים", אומר טריולו, "זהו אמצעי אפקטיבי לאימונים עבור משותקים". מלבד האימונים יש גם הנאה גדולה. טריולו אומר שההתלהבות מהרכיבה היא כה גבוהה עד שהוא צריך להדוף את המבקשים.

המקצה השישי של הסייבתלון כרוך במידההפחותה ביותר של תנועות אבל דווקא הוא עשוי להיות המאתגר ביותר. במרוץ הממשק מוח-מכונה (BCI) טייסים הסובלים משיתוק מוחלט או כמעט מוחלט עד לצוואר, כתוצאה מפציעה בעמוד השדרה, שבץ או מחלה ניוונית, מתחרים בעזרת משחק מחשב שפותח במיוחד למטרה זו.

כל אחד מהטייסים חובש כובע המכוסה באלקטרודות וחוטים שמזהים את אותות המוח באמצעות רישום אותות המוח (אא"ג) או ספקטרוסקופיה המתבצעת בטווח קרוב לקרינה תת אדומה (NIRS), ומשדר את האותות למחשב. הטייסים שולטים במחשב בעזרת מחשבותיהם בלבד ומניעים אווטארים דיגיטליים הרצים וקופצים במסלול מכשולים וירטואלי. התקנים מסייעים שעושים שימוש בטכנולוגיה זו של "תותבת עצבית" כבר נמצאים בשימוש.

ריינר מודה שבתחילה היה ספקן לגבי הרעיון של הסייבתלון, אך כיום הוא סבור שההכנות המריצו והעניקו השראה לקבוצת המחקר שלו, והוא כבר בוחן תחומים חדשים, כגון תחרויות יצירתיות בשרטוט, צביעה, מחול ונגינה לאנשים עם חסרים חושיים. יותר מכל הוא מקווה שסייבתלון יסייע בהסרת מחסומים של דעות קדומות. "זו תהיה התוצאה הטובה ביותר של התחרות", הוא אומר, "עלינו לקבל את הזולת ולהכיל בני אדם עם נכויות".

הערכות הן שתחום השתלות טכנולוגיה למטרות ספורט עומד בפני פריצה בשנים הקרובות. מולי אדן, נשיא אינטל ישראל, אמר בעבר כי תחום המחשוב המושתל עומד בפני פריצה. "כבר היום לבן אדם שאיבד עין השתילו עין ביונית, גידם מסוגל להחזיק כוס עם יד מתותב ממוחשב, לשחק פוטבול או לשחות. בעזרת טכנולוגיה ומחשוב אנחנו עוזרים לאנשים מוגבלים לחיות בצורה הרבה יותר טובה, אבל עוד מדובר בפחות מ-1% מהאוכלוסייה. מה עם השאר, למה שאתם לא תחיו יותר טוב? למה שלא ניקח אנשים ממוצעים ונביא אותם למשהו אחר? כולנו נהיה סייבורג תוך פחות מ-25 שנה".

cybathlon_arm_21_credit_eth-zurich_alessandro-della-bella-e1475078865921-1160x580

דוגמה יפה במיוחד שכבר קורית בעולם, ובאופן ספציפי ביפן, היא החליפה הרובוטית HAL (ראשי תיבות של "איבר עזר היברידי")" – החליפה הראשונה בעולם מטיפוס אדם-­מכונה (סייבורג) לאנשים בעלי יכולת תנועה מוגבלת. "האל" פועל בסדרת שלבים: המוח מעביר אותות עצביים לשרירים שהוא רוצה להזיז, העור מפיץ את האותות הללו כאותות ביו-חשמליים ש"האל" אוסף כדי לחשב את התנועה ואת רמת המאמץ הנדרשות. כיוון שהתנועה מתרחשת בזמן אמת, המוח יכול לקבל אותות חישה עצביים מהשרירים והמפרקים, וכך לובש החליפה יכול לשפר את התפקוד הפגום.

בישראל יש כבר חברות שמפתחות טכנולוגיות שמאפשרות לנכים להתחרות בספורט. אחת מהן היא חברת ReWalk מיקנעם, שפיתחה טכנולוגיה מהפכנית שמאפשרת למרותקים לכסא גלגלים להתהלך בחופשיות ואפילו לעלות במדרגות, ומתכננת הנפקה לפי שווי של 184 מיליון דולר. "ב-2012 עלתה המערכת של החברה לכותרות, לאחר שבאותה שנה נעזרה בה קלייר לומאס, המשותקת מהצוואר מטה, כדי להשלים את מסלול המרתון באולימפיאדת הנכים שנערכה בלונדון", כתב פה יניב אביטל, "אמנם היא עשתה זאת ב-17 ימים, אולם בהתחשב בעובדה שעד השימוש במערכת היא היתה משותקת לחלוטין ולא יכלה להניע את גפיה כלל, הרי שמדובר בהישג מרשים ביותר".

קרדיט תמונות: ETH Zurich / Alessandro Della Bella

 

הכתבה בחסות אינטל

אינטל היא חברת ההייטק הגדולה בישראל. המעבדים של אינטל מותקנים במאות מיליוני מחשבים – רבים מהם פרי פיתוח וייצור ישראלי. אולם אינטל היא הרבה יותר משבבים. בשנים הקרובות החברה תתמקד בפתרונות ענן, אינטרנט של הדברים, זיכרונות מתקדמים, רובוטים, רחפנים, לצד פיתוחים פורצי דרך נוספים.

גיא גרימלנד

גיא גרימלנד מכהן כיום כדובר אינטל ישראל.

הגב

2 Comments on "משחקי הסייבורג האנושיים: האם אדם ומכונה יכולים לנצח יחד?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
FM-2030
Guest

היכן האידיוט התורן שהולך לספר לכולנו על תרחיש האימים של AI Takeover?
גם השמדה טוטאלית של המין האנושי (דבר לא סביר, אבל אפשרי) עדיפה על פרוגרסופוביה בלתי מבוססת.

shira
Guest

מרתק! כיף לחיות בתקופה כזו

wpDiscuz

תגיות לכתבה: