המפנה הדרמטי של תפקיד ה-CTO בארגון

העידן הטכנולוגי הנוכחי והדינאמיות שמאפיינת אותו שינתה מקצה לקצה את תפקיד ה-CTO. למה כדאי להקדיש תשומת לב ומהם הקריטריונים שגרמו לשינויי המשמעותי כל כך?

הפוסט נכתב על ידי רונן נדלר, CTO ברשות שדות התעופה, מעל ל-25 שנים בתחום ההייטק.

תמונה: flickr, cc-by, European People's Party – EPP

את תפקיד ה-CTO בארגונים בינוניים וגדולים בעיקר, ניתן למצוא כבר החל מלפני מספר שנים כאשר כל נושא ניהול ה-IT ומערכות המידע החל לתפוס תאוצה תוך חיבור משמעותי להיבטים העסקיים של הארגון ללא תלות בתחום עיסוקו.

כיום תחום ה-IT כבר הטמיע לתוכו גם את התחום המורכב של התקשורת ולכן מקובל להגדיר את היחידה העוסקת בכל התחום כיחידת ה-ICT הארגונית. ישנה מגמה הולכת וגוברת של התממשקות התחומים הטכנולוגיים עם תחומי העיסוק של הארגון בזמן שאנחנו כבר בעידן שבו מערכות המידע של הארגון משמשות מנוף מרכזי לעמידת הארגון ביעדים העסקיים תוך שילוב בחשיבה ויזום של מהלכים מקדמי "עסקים" ואף עד לצמתים של הבאת או הצעת פתרונות טכנולוגיים כתומכי הגדלת הרווח הכספי.

בהתאם לכך השתנו גם תפקידי מנהל מערכות המידע (CIO) ותפקידי הטכנולוג הראשי (CTO) כך שישולבו בהיבטים העסקיים ויאפשרו אכן את התמיכה של הטכנולוגיה במגמות המתפתחות. להלן מספר התייחסויות והיבטים רלוונטיים המעסיקים כיום את הפונקציות המובילות את החדשנות הטכנולוגית בנוסף להתווית כיוונים אשר יוכלו לסייע בהבנת הנושאים או גיבוש אסטרטגיית המחשוב הארגונית.

נושאים המחייבים התייחסות ועדכון

  • הגדרת תפקידו של ה-CTO בעידן החדש
  • כיצד/אם בכלל מנתחים ומשלבים את החידושים בתחום הטכנולוגיות המציפים אותנו לאחרונה.
  • איך/אם בכלל נכון וצריך לשנות את תפיסת העבודה בארגון לנוכח השינוי המהותי בתפיסת המחשב (CLOUD COMPUTING)?
  • האם וכיצד ניתן לשלב את הטכנולוגיה כפונקציה הממנפת ומביאה להגדלת הכנסות באופן ישיר ע"י גוף ה-ICT.

תפקיד ה-CTO מתמקד בעיקר בשני היבטים (היבט הארגוני ניהולי וההיבט טכנולוגי)

ההיבט הארגוני

  • הגדלת האפקטיביות של התהליכים העסקיים תוך יישום ושיפור מתמיד ע"י אמצעים טכנולוגים מתקדמים ואחרים.
  • שילוב טכנולוגיות שתאפשרנה את העצמת היעילות של העובדים ע"י שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. לדוגמה: תשתיות מובייל – ניתן לייעל תהליכים ע"י העברת תהליכי עבודה ידניים, נייחים לאמצעים ניידים.
  • חשיפת הארגון לטכנולוגיות חדשות – חשיפת הארגון על כלל מרכיביו לטכנולוגיות ICT מתקדמות תוך התאמה וכיוון של הטכנולוגיות לגופים השונים.
  • הצפת הזדמנויות עסקיות על בסיס טכנולוגיות מתקדמות- בחינה עסקית כולל מדדים כלכליים של שילוב טכנולוגיות בפן העסקי של הארגון.

היבט טכנולוגיות המידע

  • שיפור מתמיד של הידע הטכנולוגי בגוף המידע האחראי על תשתיות הטכנולוגיה הארגונית (ICT).
  • הבטחת קידום הידע אצל אנשי המקצוע אל עבר החזית הטכנולוגית.
  • תמיכה בבניית מערך ICT אמין וחדשני.
  • שיתוף, לימוד והעברת ידע בין הגורמים השונים.
  • הקמת בסיסי ידע מקצועיים.

הטכנולוגיות החדשות

נושא נוסף המעסיק רבות את הארגונים הינו איך להכיל את "מבול" הטכנולוגיות החדשות המציפות בתקופה האחרונה את העוסקים והאחראים על יישום התשתיות הטכנולוגיות הארגוניות ויישום תפיסות ניהול שתאפשרנה קבלת החלטות על מה נכון ומתי לאמץ.

בין שאר המוצרים, הפתרונות והתפיסות החדשות נכון להתמקד בשלוש טכנולוגיות מרכזיות המחייבות התייחסות ברמה הארגונית:

  • תפיסת מחשוב הענן (פרטי או ציבורי)
  • יישום ושילוב מערך ה-MOBILITY
  • תפקיד הרשתות החברתיות בארגון (יישום או התעלמות)
מחשוב ענן – מחשוב הענן מתחיל לתפוס תאוצה בארגונים ועתיד לשנות את תפיסת המחשוב בארגון. קניית שירותים של SAAS,PAAS,IAAS אינו דבר מסובך ונראה שכל גורם, גם אם הוא אינו גוף המחשוב, יכול בעתיד לבצע זאת תוך זמן קצר ובעלות נמוכה מאוד – דבר אשר יכול לשנות מהותית את תלות הארגון בגוף המחשוב.

יישום תפיסת מחשוב ענן פרטי בארגונים (PRIVATE CLOUD ) הינו אחד הפתרונות לייעול הפיתוח תוך העמדת תשתיות טכנולוגיות בצורה מהירה ודינמית ושימוש באמצעי בקרה. בשיטה זו ניתן לצמצם עלויות, תלויות שונות ובכך לשפר את הבקרה של השימוש בתשתיות ה-IT תוך קיצור זמני אספקה ללקוח הקצה.

ניידות – תחום הניידות הינו תחום דינמי מאוד וההתקדמות הטכנולוגית בו רבה ומהירה. שילוב נושא הניידות בארגונים הוא בתחילת דרכו. הנושאים המחייבים התייחסות הינם: פיתוח אפליקציות פנים ארגוניות וחוץ ארגוניות. סוגי מכשירי הקצה לשימושים השונים כולל בחינת תפיסת (BYOD (BRING YOUR OWN DEVICE. הקמת "חנות" אפליקציות פנים ארגונית וגם את נושא התווך הפנים ארגוני אסור לשכוח.

רשתות חברתיות – רשתות חברתיות שקולות כיום לאוכל אשר אותו אנו אוכלים, בכל סביבה אתה מוצא היום את נושא השימוש ברשת החברתית. חסימת הרשת החברתית בארגון, כפי שמתבצעת עדיין בלא מעט ארגונים, היא כבר איננה מציאותית משום שהעובדים מביאים מכשירים ניידים מהבית וגולשים ללא הגבלה ברשת, ללא חסימה כזו או אחרת. ולכן טוב יעשה הארגון אם ישלב שימוש ברשת החברתית עם צרכי הארגון ואף יקים רשת חברתית פנים ארגונית המתאימה לאופי הארגון.

העברת הידע להחדרת טכנולוגיות חדשות לארגון, "חינוך" הארגון בשינוי הגדול ובתפיסת המחשוב עם כניסת הטכנולוגיות החדשות מחייבים תשומת לב לא קטנה. השינויים המובילים ליישום תפיסת מחשוב ענן אשר בה נשלם עבור שירות ולא נרכוש מערכות שלמות, הכנסת מכשירי קצה ניידים פרטיים של העובדים לארגונים וביצוע משימות של העבודה במכשיר הפרטי, אינם טריוויאלים ברמת הנהלות לקבלה ומימוש.

חלוקת התקציב המסורתית של גוף ה-ICT לשוטף ופיתוח (CAPEX,OPEX) שבמסגרתה הוצאות הפיתוח כולל הקמת תשתיות נעשית מתקציב הפיתוח ואילו התחזוקה נעשית מהתקציב השוטף תשתנה אף היא. כניסה לתחום מחשוב ענן ורכישת שירותים (SERVICES) תעשה בדרך כלל מהתקציב השוטף כך שיש להעביר תקציבים מהשוטף פיתוח ולהסביר את שינוי התפיסה להנהלת הארגון.

נושא ה-MOBILITY יתפוס תאוצה רבה בארגונים וכל תפיסת העבודה עם מכשיר הטלפון צריכה להשתנות .טלפון זה כבר לא סטטוס, לכל ילד יש אייפון אפילו מהמתקדמים ביותר, כל שירותי הטלפון ניתנים תמורת תשלום אחד בלבד ללא תוספת עלות כך שניתן ליישם תפיסה שבה העובד מביא מכשיר משלו והארגון מקצה סכום כסף הכולל את עלות החבילה + המכשיר, בכך נמנע הצורך מהגדרת היררכית חלוקה והעלויות של הארגון יורדות. בנוסף ניתן באמצעות תוכנות MDM לשלוט על חלק מהמכשיר לטובת יישומים ארגוניים.

תוספת הכנסות כספיות יכולה להיות ע"י מכירת שירותי ענן פנימיים לארגונים אחרים , ייעול תהליכים קיימים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות כגון MOBILITY ,עזרה לשיווק באמצעות רשתות חברתיות ועוד.

החשיבה על הגדלת הכנסות כספיות המשולבת ביישום טכנולוגיות חדישות נמצאת על שולחן הנהלת יחידות המחשוב ומובאת בארגונים רבים לפיתחה של ההנהלה. מערך ה-ICT הארגוני משמש כבר היום בארגונים רבים כחלק בלתי נפרד מהעסק ויכול ואף צריך לעזור בכל ההיבטים העסקים, יש לשלב יכולות טכנולוגיות כחלק משיווק ,בניית מוצרים ופיתוח אסטרטגית מכירות של הארגון .יש לשלב את כל החשיפה לרשתות החברתיות ללקוחות להעצמת המכירות ,השיווק וחשיפת הארגון .המגמות האלו והיזמות מחדדות את החשיבות שבתפקיד ה-CTO כפונקציה המובילה בתחום והאמורה להביא אל הארגון את כל הידע כבסיס לקבלת ההחלטה למימוש ויישומם של אותן טכנולוגיות. צריך לשקול תמיד את הכדאיות וההתאמה הארגונית כאשר לא בהכרח "כך עושות כולן" תתגלה כאמירה הנכונה ביותר.


.
בחסות StartTWS – כנס הסטארטאפים הגדול בישראל
.


ב-17 באוקטובר ייערך אירוע הסטארטאפים הבינלאומי הגדול ביותר בישראל, StartTWS שיכלול הרצאות ופאנלים בנושא סטארטאפים והון סיכון ואת ה-Startup Arena, תחרות הסטאטראפים הבינלאומית הראשונה שנערכת בישראל. השנה, בנוסף לאירוע עצמו, תערך מסיבה מיוחדת וסגורה למוזמנים בלבד בערב שלאחר הכנס.

הרשמו עכשיו כדי להבטיח את מקומכם : StatTWS Registration

הישארו מעודכנים עם גיקטיים!
Sign in with

*לחיצה על 'הרשמה' מאשרת לנו את תנאי השימוש.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

תגיות לכתבה:

  • http://pow11.co.il/pow11.com/pow11.com/g אליקים סלע

    גיוס כסף לשווק

  • http://pow11.co.il/pow11.com/pow11.com/g אליקים סלע

    כתבה מענינת ,כיצד מגיסים הון לשווק מוצר מוגמר ????

    • רונן

      שלום , לא מובנת השאלה ?

הרשם לאתר

רק גיקים יכולים ליצור דיון חדש! כדי להפוך לגיק מדופלם, הרשם לאתר.