היה לי רעיון מבריק לסטארטאפ – אלו הסיבות שבגללן הוא לא הצליח [אורח]

מוקדש ליזם החולם להתחיל או לכאלה שכבר בדרך

מאת שלומי סינגר

כבר ראיתי איך אני הולך להפיל את צוקרברג. היה לי רעיון לרשת חברתית נדירה. מי לא ירצה להצטרף. הייתי משוכנע שזה יעבוד – רק מה, חוץ מתוכנית עסקית וחברים שהאמינו ברעיון, תכלס לא היה לי כלום. ניסיתי כל מיני דרכים לגייס שותפים למיזם – ללא הצלחה. הם לא הבינו איך אפשר להגיע מנקודה א' ל- ת' בלי צוות שלם של מתכנתים, בלי תקציב עתק לשיווק, וכמובן בלי כסף. ברוך הבא לסיליקון ואלי שלומי סינגר.

אני לא איזה יזם מטורף, לא עשיתי אקזיט של מיליונים, לא שירתתי ב-8200, ולא למדתי לכתוב קוד בגיל 12. אבל לקחתי חלק פעיל ומשמעותי במספר סטארטאפים, מיזמים, ופרויקטים בשלבים שונים. בטור זה אחלוק כמה טיפים מניסיון אישי ומניסיון של חברים ומכרים שהצליחו להרים מיזמים מרשימים או שמצליחים ברגע זה. הטיפים פה נועדו להזכיר לי בעת הצורך את הצעדים שעליי לקחת כשארצה לנסות להרים משהו חדש. כמובן שלכל אחד צורת עבודה שונה ומה שהצליח בתעשייה מסוימת לא בהכרח יצליח בתעשייה אחרת, אבל בכל זאת יש הרבה דברים חופפים שניתן וצריך לעשות עם או בלי קשר לסוג הפרויקט. אלה הצעדים הראשוניים והבסיסיים בשביל להתחיל.

אז איך מתחילים סטארט-אפ? יאללה, בואו נתחיל…

קטן יותר יהיה גדול יותר

אל תוותרו על החזון הגדול, אבל עדיף להתחיל בקטן ולהתקדם צעד-צעד מאשר לנסות לקפוץ לסוף

ההתנסות הראשונה שלי בהקמת מיזם הייתה לפני שנתיים. היה לי את החזון בראש ואפילו כתבתי תוכנית עסקית מסודרת ומפורטת לפרטים הכי קטנים שאפשר על הדף (בקובץ WORD כמובן). כבר חלמתי על המיליונים שבדרך, על המכונית החדשה שאקנה לאמא, על החופשה המשפחתית בקריבים. ו-וואלה, קמתי בבוקר ולא קרה כלום. עוד רעיון שלא הצליח. אני חלק מסטסטיקה מרשימה של 92% מיזמים שלא הצליחו. אבל מאז למדתי ואני ממשיך ללמוד. המון. למעשה, אני לומד משהו חדש מכל נסיון להרים מיזם משלי, או לעזור ללקוח לשפר את מערך השיווק של המיזם שלו, לכתוב תוכן לאתר חדש, או לעזור לחברה לגייס לקוחות חדשים.

למי ששכח: גוגל התחילה בתור אלגוריתם ששיפר את מנוע החיפוש, פייסבוק חיברה בין סטודנטים בקמפוס, ואמזון מכרה ספרים באינטרנט. אם המייסדים של החברות הללו היו מדלגים על שלבים בדרך, ללא צמיחה אורגנית ואבולוציונית, רוב הסיכויים שהעסק שלהם היה נראה אחרת לחלוטין, אם בכלל היה קיים היום.

תתחילו עם רעיון קטן שמבוצע בקלות, תבנו מוצר בסיסי ביותר, תבחנו את הביקוש, תאמדו את התוצאות, ותבינו אם עליתם על משהו ששווה להשקיע בו את כל מה שיש לכם לתת מבחינת אנרגיה וכספים. אבל הכי חשוב זה לקחת את הצעד הראשון ולהתחיל. ולהתחיל עכשיו.

אני ממליץ בחום לצפות בסרטונים של YC ב-Stanford זה קורס חינם של שלב אחרי שלב בהקמת סטארטאפים

צוות – צוות, ועוד פעם – צוות

נסו לתחזק רשת קשרים מגוונת שתיתן מענה בעת הצורך. תהיו מודעים לחוזקות שלכם, וחשוב הרבה יותר – לחולשות שלכם, ועבדו עם אנשים שיוכלו לפצות על חולשות אלו ולהשלים אותן ואתכם.

זה לא מחזה נדיר לקרוא על משקיעים אשר משקיעים בחברה לא בגלל הרעיון או המוצר, אלא בגלל הצוות. כך שהרעיון – מהפכני ומדהים ככל שיהיה – לפעמים פחות רלוונטי מהאנשים שעומדים מאחורי המיזם.

יש לי מלא רעיונות שאני יודע שלא אצליח לבצע לבד ולכן אני מריץ הרבה רעיונות עם חברים שיכולים לבצע חלק קריטי בפרויקט. היום אני לא נכנס להרפתקה מבלי שאני יודע שזה עם האנשים הנכונים לפרויקט הנכון. יש הרבה נפילות עם גיוס של צוות ובמיוחד כשזה בין חברים. נכוויתי כבר כמה פעמים והיה לי ממש קשה לקבל את העובדה שלא כולם בצוות מחוייבים למיזם כמוני. אבל לא לקחתי ללב, פשוט למדתי מהחוויה…

צוות ההקמה חייב לכלול אנשים ששותפים לחזון ולחלום ושרוצים לדחוף את הפרויקט קדימה. כמובן שיש שיקולים שיכולים להכביד על ההתחייבות: מצב פיננסי, משרה מלאה, וכו.

ממליץ ממש להקשיב לפודקאסט של ליאור פרנקל שמראיין את רועי דויטש על צוות וגיוס עובדים בחברת JOLT, וגם להוריד את הספר של רועי על שיווק חברה ללא תקציב.

ביצוע

מאיפה להתחיל, מבניית ה… או מ….

כשאני חושב על הרמת פרויקט או מיזם שאין לי את היכולת להכין את התוכן לבד, בין אם זה כתיבת אלגוריתם, עיצוב של מוצר, או הרמת אתר, זה מתחיל בזה שיש לי רעיון ואז אני מתחיל לחשוב על כל החלקים שצריך להזיז בשביל שיהיה ביצוע מושלם. בשביל הביצוע צריך לפעמים לשחק עם הרבה חלקים שזזים. זה מתחיל לאט כי בדרך כלל קשה לחבר את החלקים. אבל אז תופסים תאוצה ודברים מתחברים במהירות. כמו פאזל.

כאשר יש לי את היכולת להכין ולהרים את התוכן המרכזי של המיזם, אני פועל בצורה ההפוכה. כמו מתכנת לדוגמה – קודם כל יש לו אלגוריתם ואת היכולת להכין את לב הליבה של המיזם ורק ואז הוא בונה את המערכת הביצועית לניהול הפרויקט מסביב למוצר. אחרי שיש לו את המוצר, הוא מביא אנשים שיכולים להשלים את הפאזל, או המערכת לקידום המוצר. אלא אם כן אני יכול לבנות את המוצר או השרות לבד, אני אתחיל קודם כל בבניית המערכת. החלק הזה תלוי מאד בחוזקות שלכם, או יותר נכון בחולשות.

סביר להניח שזאת הכתבה הכי אדירה שתקראו על הקמת סטארטאפים וזה מכסה כמעט כל חלק בביצוע.

סמכויות – זוכרים את הצוות?

אז תשאירו את האגו בדלת ותקפידו על חלוקת סמכויות טבעית, שהולמת את הכישורים של כל אחד מחברי הצוות והגדירו במדוייק את תפקידו של כל אחד

ראיתי יותר מדי פעמים מקרים בהם חלוקת התפקידים והסמכויות בין האנשים בצוות לא הייתה טבעית ונוצר מצב בו אדם חסר נסיון רלוונטי מצא את עצמו אחראי על חלק קריטי במיזם שהוא לא מסוגל לתפעל. זה מייצר הרבה בעיות, בסיטואציה בעייתית ממילא וזה מקשה מאד להתקדם משלב הרעיון לשלב הביצוע.
זה נכון שהגדלת ראש והאצלת סמכויות במיזם של כל אנשי הצוות הינה הכרחית ומהר מאד תוכלו לראות מי מסוגל לעשות זאת ומי לא, אבל חשוב לא פחות להגדיר את "גבולות הגזרה" והסמכויות המדוייקות של כל אחד. למשל, אני מעצב נוראי. לעומת זאת, הערכים המוספים שלי הם: תוכן, פיתוח עסקי, שיווק, פינג-פונג, ומכירות. אז בכל מה שנוגע לעיצוב המוצר אני יושב בצד ונותן לאחרים עם כשרון ונסיון רלוונטיים להוביל את הדרך, ואני מתרכז בבניית תוכנית פעולה ותאור סמכויות מדוייקות ומסודרות עבור חלקי במיזם.

ואיך עושים את זה? טוב ששאלתם!

אני מגדיר את האסטרטגיה של התפקיד ואת המטרות אליהן אני חותר. אחרי זה אני פורק את זה לשלבים ולחלקים גדולים ובהמשך לפרטים הכי קטנים. בראייתי, במידה ואחרי הגדרת סמכויות ופריקתן לגורמים עדיין תמצאו עצמכם מעירים שוב ושוב למישהו מחברי הצוות על תפקודו בכוח, המצב בעייתי ואולי לא ניתן לתיקון.

ליותר פרטים על האצלת סמכויות הנה טור שכתבתי בנושא

קהל יעד

הרבה סטארטאפים מבזבזים זמן יקר בגלל קיבעון על דרך מסויימת וקהל יעד ספציפי, אותו הגדירו בהתחלה. אל תיפלו לשם

איך בוחנים קהל יעד? אפשר לעשות סקר שוק ולקרוא נתונים ומאמרים. אפשר לפרסם את השרות במגוון מקומות ולראות מי מגיב הכי טוב. או שאפשר לחשוב מחוץ לקופסה ולהתמקד על שוק ספציפי שעדיין לא נגעו בו. ממליץ לשלב את שלושת הכיוונים ולראות איפה השוק הכי רלוונטי. לפעמים אתם תופתעו.
לפני שנתיים הקמתי עסק שמספק סיוע בחיפוש עבודה בסיליקון ואלי. לקח לי זמן להבין מי קהל היעד הנכון עבורי: אמריקאים? הרי אני גר בסן פרנסיסקו ויש פה הרבה אמריקאים שמחפשים עבודה ותפקיד חדש. רגע, אבל הם מיומנים בקודים החברתיים פה ובד"כ יודעים לכתוב קורות חיים מתאימים ולהתראיין. סטודנטים? בטח, כולם הרי רוצים לעבוד אחרי הלימודים. אה, אבל כשאני הייתי סטודנט הייתי מרושש ולא יכלתי לקנות בירה, אז איך הם ישלמו לי…

אני צריך קהל יעד של מחפשי עבודה, שאינם מיומנים בביצוע השירות שאני מציע ושיכולים לשלם עליו. ככה הגעתי להתמקד בישראלים בעמק הסיליקון – יש פה מעל 100,000 איש שהרבה מהם עשו רילוקיישן. הרבה מהם הגיעו עם זוגם לחיים. אחד מהם עובד. השני מחפש עבודה. הוא לא יודע מאיפה להתחיל. למה לא להיות המקור שיעזור?

לדרכים לבחינת קהל יעד – הכתבה הזאת תעזור רבות

העברת המסר

"אם אתה לא יכול להסביר את זה לילד בן שש, סימן שאתה לא מבין את זה בעצמך" אלברט אינשטיין

העולם הדיגיטלי וכל האינפורמציה שנמצאת בהישג ידך גורמת לאנשים לאבד עניין או ריכוז ממש מהר, לכן יש מספר שניות בלבד להעביר מסר. מסר אחד. הכי חשוב. הדובר והסיפור הם שחשובים. המצגת נועדה רק להראות את הדרך ולהעצים את הסיפור.

לפני מספר שבועות סייעתי לסטארטאפ שנמצא בסופו של אקסלרטור יוקרתי בפאלו אלטו. הם בשלבי גיוס כספים והיו וצריכים להציג את המוצר והחזון ב-2 דקות למשקיעים פוטנציאלים. התחלנו עם מצגת בת 15 עמודים הכוללים מלל רב וסיימנו עם מצגת בת כ-8 עמודים עם מספר משפטי מפתח בודדים.

לפוסט שיעזור לכם להכנת מצגת למשקיעים ממליץ לקרוא את הכתבה הזאת של דונה גריפית.

פוקוס: זמן שווה כסף

הסיטו את הפוקוס והזמן שלכם לעיסוק בדברים החיוניים ביותר אותם דווקא אתם חייבים (ומסוגלים – סמכויות, זוכרים?) לבצע.

בתור יזם, אחד הדברים החשובים הוא להתמקד ולא לבזבז את הזמן במטלות סיזיפיות כאשר אפשר להעסיק עובד או לשלם לגורם חיצוני שיעשה את זה. האם כדאי לי לבזבז 3 שעות עבודה על עיצוב של משהו שאני יודע שיראה חובבני ביותר ויצטרך ניתוח פלסטי על מנת לתקן, או לשלם למישהו מראש $10 לשעה עבור משהו יפה? כנ"ל עם מציאת לידים, למשל – במקום לבלות שעות מול המחשב על לינקדאין ואז (אולי) למצוא איכשהו את המייל הנכון, ניתן לשלם למישהו 0.20$ לליד כדי שייתן את כל האינפורמציה הרלוונטית.

יש עוד אינספור נושאים כאלה – בידקו את עצמכם וודאו שאתם לא עוסקים באחד מהם.

טים פריס כתב אחלה ספר בשם 4 שעות עבודה בשבוע על הדרכים האופטימליות להתייעל עם זמנכם (אך בגלל הצלחת הספר הוא חזר לעבוד 80 שעות בשבוע).

מנטורים וספנסורים

יש מאגר עצום של אנשים שניתן להיעזר בהם שכבר ניסו לעשות את מה שאתם מנסים לעשות ומוכנים לחלוק מנסיונם העשיר – לטוב ולרע. נצלו את המשאב החשוב הזה.

מה ההבדל בין מנטור לספונסר? בעיני, עם מנטור אני אגיע להתייעץ על רעיון שאני חושב לעשות ורוצה לדעת מה הוא חושב עליהם ולספונסר אני אגיע עם תוכנית עבודה מסודרת שעברה הרבה שינויים ואברר איתו איך הוא יוכל לעזור לי לקדם את העניין.

אתן דוגמה מהמקום בו אני נמצאי עכשיו (ונושא לכתבה בפני עצמה): לפני מספר חודשים הבנתי שאני לא רוצה להמשיך בתפקידי במכירות. הרבה יותר מעניין אותי יצירת מערכות שיווק ופיתוח עסקי ובמקום עבודתי אין משהו קיים שייתן מענה לדרישות השוק או לפתח שוק חדש. התייעצתי עם מספר מנטורים על איך לקדם את הרעיון, ליצור לעצמי תפקיד חדש, ולהקים מחלקה חדשה. שמעתי הרבה פידבקים מאנשים שעבדו בעבר בחברת FORTUNE 500 ובהמלצתם הכנתי תוכנית עבודה מסודרת. כשהגיע הרגע הנכון הצגתי את החזון ואת הרעיון לדירקטור שלי שעזר לי לדחוף את הרעיון קדימה להנהלה הבכירה. הדירקטור תפקד בתור הספונסר שלי. הצלחה שלי הינה גם הצלחה שלו. אבל כשלון שלי ישפיע עליו לרעה. ככה שחובת ההוכחה עליי.

בכל רגע נתון אני נשען על 4-5 מנטורים (לפחות) שיעזרו לי בפרויקטים / מיזמים שונים, או סתם עם טיפים לחיים. במקביל אני גם מנסה לעזור ללפחות מספר זהה של אנשים וחברות, ומייעץ להם על מה שאני יודע ולמדתי על בשרי. ספונסרים יותר קשה למצוא, ולכן חשוב מאד לדאוג לפתח ולהעמיק את היחסים עם האנשים שמאמינים ביכולותיכם, יעזרו לכם להתפתח וידחפו אתכם קדימה. אני חושב שפעמים רבות לא הצלחתי עם מיזמים כי לא מצאתי את הבן-אדם הנכון שיעזור לי לפתוח דלתות. לא הבנתי שאני צריך בעצמי לפתוח את הדלת, ושם, בכניסה, אמצא את מי שיעזור לי לעבור בה.

לשורדים האמיצים ולאלה שלא הגיעו לסוף הכתבה כי התחילו לעבוד על הסטארטאפ שלהם, הטור הבא יידבר על השלבים הבאים בהקמת עסק ותפעולו – המוצר, משקיעים, גיוס כספים, גיוס עובדים, צד משפטי, ראיית חשבון, ועוד. פידבקים על הצורה בה אתם מפתחים מיזם עם טיפים עבור הקוראים ועבורי כמובן, יתקבלו בברכה.

בהצלחה ויאללה, להתחיל.

שלומי סינגר מתמחה בייעוץ לאנשים ולחברות לצרכי מיתוג וצמיחה של קריירה ושל עסק.

לטור הקודם של שלומי סינגר: חיפוש עבודה בסיליקון ואלי – לא מה שחשבתם

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

11 Comments on "היה לי רעיון מבריק לסטארטאפ – אלו הסיבות שבגללן הוא לא הצליח [אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
גלעד
Guest

מעניין מאוד, תודה. הייתי מציע להוסיף פרטי יצירת קשר לכותב הפוסט, אני בטוח שיש כאלו שמעוניינים להתייעץ איתו :)

Shlomie Singer
Guest

היי גלעד, תרגיש חופשי ליצור איתי קשר shlomiesinger@gmail.com

יוסי
Guest

והקשר בין הכותרת לתוכן הוא?

vbn hjhgjghj
Guest

חחחח צודק

סטארטאפיסט
Guest

נכנסתי סקפטי אבל הופתעתי לטובה. למרות הסלידה הרגילה שלי יועצים, מאמנים וכל מי שלא מייצר משהו, היזם הזה לפחות אומר דברים נכונים מאוד ולא מצטט מנטרות שחוקות.

עוד המלצה שמתקשרת לכל הנ"ל: חישבו על המיזם כעל עסק ולא כעל סטארטאפ. לעסק יש הכנסות, הוצאות, תזרים מזומנים ולעיתים אפיקי מימון.
לסטארטאפ יש חלומות ומשקיעים שמוכנים לזרוק כסף כדי לנסות. אם במקרה יש לכם את המשקיעים האלה – מברוק!
אם לא (וזה המצב ל90% מהיזמים הלא מנוסים) – תתחילו לחשוב איך העסק שלכם יכניס 1000 דולר בחודש. אם הרעיון מוצלח, מהר מאוד תצמחו והמשקיעים כבר ירדפו אחריכם.

בהצלחה

אביבה זהב
Guest

צר לי, מאמר בינוני..

מייק
Guest

בינוני מינוס…
שורה תחתונה, מילים רבות ומעט תוכן.
"יזם" עם רעיון גרוע ולא מקורי, שהפך ל-"מנטור" עם עצות בסיסיות ולא מקוריות.

יעל
Guest

מעולה! העלאת נקודות מעולות למחשבה. תודה רבה!

אאא
Guest

כתבה טובה. סוף סוף.

אבי
Guest

מעולה להיכשל וללמוד מזה אבל עדיף להצליח

AG AF
Guest

כתבה מעולה! למדתי המון :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: