הקרב על מסך הטלויזיה: כבלים מול שירותי אינטרנט

שירות הטלויזיה בכבלים הולך ומאבד את הדומיננטיות שלו לטובת שירותי אינטרנט זולים וזמינים הרבה יותר. לאן זה הולך? תמונת מצב עדכנית.

netflix or cable

הפוסט נכתב על ידי יונה פרנסקי, Market Insight & Strategy Manager at Amdocs   

השוק העולמי של הטלוויזיה בתשלום ניצב לנוכח סוג של גידול גלובלי בהכנסות, בסביבות 4 אחוז לשנה בכל שנה, שספקי שירותי תקשורת קווית ואלחוטית כאחד היו יכולים להתקנא בו. יתרה מזאת, העסק ניצב על יסודות איתנים: שליטה בשרשרת האספקה של התכנים (ולעיתים אף בעלות על התכנים עצמם) והאחיזה החזקה שיש לטלוויזיה בתשלום בבתים. אולם, הבה נתבונן בכמה מטענותיה של הטלוויזיה בכבלים עצמה כדי לראות אם באמת הכל טוב כפי שנדמה למראית עין.

"חבילת הכבלים הבסיסית היא פשוט עסקה טובה מדי"

שמעתי את המשפט הזה מספר פעמים השנה ב-The Cable Show, והיא מתיישבת על הדעת. במחיר של כ-50 דולר לחודש, צופים בארה"ב מקבלים שירות טלוויזיה מגוון ואמין עם תמהיל טוב של שידורים חיים ותוכניות מקומיות. הם גם זוכים לאיכות ותוכניות מקוריות מרשתות חדשות גדולות ורשתות פופולאריות של חבילות כבלים בסיסיות, כמו TMC ו- Starz.

אולם, כפי שקורה בכל המקרים של "גודל אחד מתאים לכולם" – יש אנשים המפיקים יותר תועלת מההסדר מאשר אחרים. מי מפיק את מירב התועלת מעושרן של חבילות הכבלים הבסיסיות? מסתבר שאלה בעיקר חובבי הספורט, שאינם נמנים בין רוב מנויי הטלוויזיה בתשלום (אכן, קשה להאמין). באופן כללי, אירועים ספורטיביים הם בין התכנים היקרים ביותר בטלוויזיה, ובמקומות רבים, ובמיוחד בארה"ב, עלות זו מועברת לכל בסיס המנויים ולא רק לאוהדי הספורט. פירוש הדבר הוא ש-5 דולרים או יותר מדמי המנוי החודשיים מועברים ל-ESPN, גם אם המנוייה לא צפתה מעולם אפילו באפיזודה אחת של SportsCenter.

במוקדם או במאוחר, אין ספק שקהל הצופים הרחב של הטלוויזיה בכבלים יעלה על העניין ויחפש אפשרויות זולות יותר להשיג תכנים טלוויזיוניים. תמהיל של Netflix ושל Hulu Plus יעלה 16 דולר לחודש, ובמקרים רבים יש בו כדי למלא 90 אחוזים מצרכי הצפייה של אנשים רבים.

"מה לגבי שידורים חיים: חדשות וספורט?"

בעוד שניתן להעתיק את מועד הצפייה של מרבית סדרות הטלוויזיה בהתאם לנוחיות הצופה, קיימים תכנים טלוויזיוניים מסוימים, חדשות ואירועי ספורט, המאבדים לגמרי את ערכם אם לא צופים בהם בשידור חי. חלק ניכר מתכנים אלה זמינים בחינם בשידורי טלוויזיה רגילים, אך ככל שעולים אחוזי המעבר משידורי טלוויזיה רגילים אל שידורים דיגיטליים, זקוקים מרבית הצופים לסוג כלשהו של ממיר כדי לצפות בתכנים הטלוויזיוניים שהיו קולטים בעבר באמצעות אנטנה. מאחר והם בכל מקרה זקוקים לממיר, מדוע שלא ירכשו את חבילת הכבלים הבסיסית ויקבלו עוד דברים טובים יחד עם החדשות בשידור חי?

הבעיה עם תיאוריה זו היא שיש המערערים על השליטה של תעשיית הטלוויזיה בתשלום בטלוויזיה המשודרת. חברה קטנה להזרמת תכנים באינטרנט (OTT=Over The Top) בשם Aereo מתחילה להביא שידורי טלוויזיה חיים לאינטרנט ועושה לעצמה שם בין "מקצצי הכבלים" וחובבי "הטלוויזיה-בכל מקום", ולא רק בבית המשפט, שם מנסות רשתות השידור לחסום את הגישה לשירות. רשתות השידור מרוויחות מיליונים רבים מדמי השידור החוזר שהן גובות מחברות הטלוויזיה בתשלום ויוזמה זו מאיימת על זרם הכנסות משתלם זה. אולם עד כה הצליחה Aereo לזכות בבתי המשפט (ההתדיינות המשפטית טרם הגיעה לסיומה), והיא ממשיכה להתפשט אל תחומים גיאוגרפיים נוספים ואף אל התקנים חדשים: לאחרונה, אף גם למובייל באמצעות אפליקציה לאנדרואיד.

"הקשר בין הרשתות לבין הטלוויזיה בתשלום חזק מדי"

לרשתות, בין המשודרות ובין הנמכרות בתשלום, יש אינטרס ברור לשמר את שרשרת האספקה הנוכחית המורכבת מרשת/טלוויזיה בתשלום/בתי אב. הן מרוויחות מיליארדים של דולרים בשנה מספקי טלוויזיה כתשלום עבור הזכויות לשדר את המופעים והסרטים שלהן לתוך בתיכם. בלא קשר למחלוקות סביב גובה התשלום שצריכים ספקי הטלוויזיה בתשלום לשלם עבור תכנים אלה, אין לרשתות אינטרס לקדם תחרות מבחוץ, וזו הסיבה מדוע הן דוחפות בדרך כלל את החברות המזרימות תכנים באינטרנט למה שהם מכנים: תכני "חלון שני (ואפילו שלישי)". משמעות הדבר היא שאם אתה רוצה לחתוך את הכבל ולקבל את כל תכני ה-VOD שלך מ- Netflix, אתה עתיד להיות מוצף מצפייה מתמכרת לכל פרקי "שובר שורות" שנה שלמה אחרי שכולם כבר ראו, וקרוב לוודאי אחרי שקראתם או שמעתם אינסוף ספויילרים.

עם זאת, קיים כוח חתרני יותר הפועל נגד המערכת האקולוגית של רשתות/טלוויזיה בתשלום: האולפנים המפיקים את התכנים. אנו רואים דוגמאות רבות של מפיקי תוכן העוקפים את הרשתות המסורתיות ומציעים את התכנים שלהם לציבור באמצעות חברות סטרימינג באינטרנט בלבד, כגון Netflix ובכך מעניקות ל- Netflix וחברות דומות חלון תוכן ראשון משלהם. לנוכח העובדה שתוכניות בלעדיות ל-Netflix מתחילות לזכות בפרסי אמי, ברור לטלויזיה בתשלום שכבר אין לה מונופול על תוכניות טלוויזיה ש"חייבים לראות" ולכן השאלה האמיתית היא מה יכולה תעשיית הטלוויזיה בתשלום לעשות כדי לחזק את יסודותיה?

כבר היום אנחנו מתחילים לראות מספר נסיונות לפתרון הבעייה, אך מסתמן כי המפתח המרכזי לפתרון יהיה לנסות ולהרחיב את התחום של חוויית הלקוח ועל כך נרחיב בפוסט נפרד שיתפרסם בשבוע הבא.

הכתבה בחסות Amdocs

אמדוקס משלבת פורטפוליו של מוצרים מן המובילים בשוק בתחום מערכות ה- OSS, BSS, השליטה והבקרה, יחד עם ניהול שירותים מבוססי פרויקטים. אמדוקס רשמה הכנסות של 3.2 מיליארד בשנה הפיסקלית 2012, והיא משרתת באמצעות 20 אלף עובדיה לקוחות ביותר מ-60 מדינות ברחבי העולם.

ההתמקדות של אמדוקס בסקטור הטלקום מחוללת תובנות מעמיקות באשר לסוד ההצלחה של ספקי תקשורת. תובנות אלה משתקפות בפורטפוליו המוצרים והשירותים של החברה ובמנהיגות המתמשכת בהובלת הפרקטיקות המצליחות והחדשניות ביותר בתעשייה. כחלק ממחויבותה לספק ללקוחותיה ערך רב יותר באמצעות חדשנות, אמדוקס מפעילה את תכנית השותפים "Enreach". "Enreach" מתמקדת בהרחבת האקוסיסטם של אמדוקס ע"י פתרונות חדשניים, מבוססי שותפות, שמטרתם לספק תמיכה טובה יותר ללקוחות החברה.

לפרטים נוספים על אמדוקס ותוכנית השותפים היכנסו ל
www.amdocs.com/Enreach
או צרו קשר בכתובת
enreach@amdocs.com

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "הקרב על מסך הטלויזיה: כבלים מול שירותי אינטרנט"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יניב
Guest

בישראל חוץ מעידן פלוס ו kartina.tv לדוברי רוסית עדין לא קיים שירות אינטרנטי של שידורי טלויזיה לקהל רחב. ותנחשו מי בולם את זה? נכון, YES, הוט וצרלטון

סלקום רצתה להיכנס לזה (או אורנג, לא זוכר) ומאז לא שומעים על שום התקדמות בנושא..

נמשיך לשלם מעל 200 ש"ח על כל מיני ערוצים הלא חיוניים עד שיקום איש עסקים מאוד חזק ויצליח לפרוץ את המחסום דוגמת גולן טלקום

אלכס
Guest

לא מצליח להבין את הצרכן הישראלי.
ישנם המון אנשים במדינת ישראל אשר בעיקר צופים בערוצי הסרטים, ולא מעבר לכך.
מדוע לשלם כל חודש סכומי כסף אם אפשר להנות מאותן הטבות חינמיות באתרים לצפיה ישירה??

דין
Guest

א. זה מסובך יותר עבור קהל שלא מבין כל כך באינטרנט
ב. צפייה ישירה זה גועל נפש. איכות ירודה, הפסקות מרובות. לא כיף בכלל. אם כבר, אז טורנט.

יעככי
Guest

טוב שאתם מתעלמים לחלוטין מהקהל המבוגר שלא אוהב להתעסק ולקנפג דברים טכנולוגיים מעבר ללחיצה פשוטה על כפתור בשלט.
כמו כן התעלמתם מהעובדה שלתכנים מחו"ל אין כתוביות בעברית.
יש קהל לא קטן שצורך תכנים עם כתוביות, או בכלל תכנים בעברית.
וכאמור- הוא צורך את זה בלחיצת כפתור שלט מסכן.
זה שיש שירותי הזרמה ובלה בלה בלה… זה ידוע כבר הרבה זמן…
כמו כן לא ציינתם את עניין הצורך בVPN או טריק דומה…
אבל טוב שאתם מתעסקים בנושא כזה ומעלים את המודעות \ מעוררים את העניין =]

רם
Guest

במילה אחת http://www.unblockus.com

נסו את זה לשבוע (חינם לשבוע)
תעשו מנוי גם לנטפליקס (חודש התנסות חינם)

כל הרישומים וההגדרות לוקחות לא יותר מ 10 דקות…

ואז כל אחד יכול להחליט מה טוב בשביל עצמו…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: