התרסקות מניית בבילון היא דרכם של המשתמשים להגיד עד כאן [דעה]

יהונתן קלינגר חושב שהתרסקות מניית בבילון אתמול היא בבחינת כרטיס אדום לפרסום הישן והמטריד שנובע גם לא מעט מהחוצפה הישראלית. מישהו היה צריך להניח את הגבול מוקדם יותר.

Babylon logo

קריסת מניית חברת בבילון אמש בבורסה בתל-אביב, יחד עם שלל חברות סרגלי הכלים, מראה לנו משהו אחד שצריך להיות מובן על ידי כל חברות הפרסום היום: הקונספציה שהם היו שרויים בה, שהכל מותר באינטרנט, הסתיימה והגיע היום לחזור ולעבוד על פי החוקים הקודמים.

כך זה התחיל

בשביל להתחיל להבין את זה, אספר טיפה על ההיסטוריה של שוק הפרסום באינטרנט, וכיצד התפתחו סרגלי הכלים. בעבר, היו שני סוגים של פרסומות: הראשונה היא באתרי האינטרנט שגלשתם בהם, והשניה היא באפליקציות שרצות לכם על המחשב. מה זאת אומרת? זאת אומרת שאם אני הייתי הבעלים של אתר אינטרנט שמקדם סריגה, אני הייתי פונה ליצרני הצמר, ומבקש מהם לרכוש פרסום באתר. הם היו רוכשים פרסום, ואני הייתי מפרסם אותו.

בהמשך, לקראת תחילת שנות ה-2000, החלו לעבוד רשתות פרסום (Ad Networks). אותן רשתות ניצלו את היתרון לגודל, מה שאומר שהן היו מאפשרות למפרסם לרכוש מדיה, בסגנון של "הצג לי בכל אתרי הסריגה את הפרסומת שלי לצמר". בהמשך, כאשר אותן רשתות הופיעו בשלל אתרים, הרי שפתאום הם יכלו להשתמש במידע התנהגותי ומפולח, ולהגיד משהו כמו "הצג פרסומות לצמר לכל משתמש שחיפש צמר או גלש באתרים שקשורים לסריגה, גם אם הוא גולש באתרי ספורט".

במקביל, התקדם שוק החיפוש. אם בשנת 1998 לאף אחד לא ממש היה איכפת מחיפוש באינטרנט, גוגל וחברותיה התקדמו, והוסיפו פרסומות לצד החיפוש שלך; כלומר, אם חיפשת בגוגל "צמר סריגה" אז אנו נציג לך פרסומות.

במהלך אותו תהליך, גוגל גם הציעה לאנשים שרוצים להפיץ את מנוע החיפוש שלה תגמול: אם אני מפנה לקוח לחיפוש בגוגל, ואותו משתמש מקיש על מודעה, היא תחלוק איתי את ההכנסה.

התחילה מתרגום המשיכה לספאם

אותו תגמול הניע כל מיני חברות למודל עסקי חדש: כלומר, הן הפיצו תוסף לדפדפן, והחליפו את חיפוש ברירת המחדל שלכם לחיפוש שמאפשר את חלוקת ההכנסה. היסוד המשפטי שנבע תחת אותה החלפה הוא ההסכמה; רוב יצרני התוכנות הניחו שאם אדם מסוים לוחץ "אני מסכים" אז הן יכולות לעשות כל מה שהן רוצות במחשב שלו. לכן, לקראת תחילת העשור הקודם, אותה הסכמה הפכה להיות מוגבלת יותר ויותר. בשנת 2006, חברת HotBar הישראלית נכנסה לסכסוך עם חברת האנטי-וירוס Symantec שהגדירה את התוכנה כתוכנת Adware. בסמיכות לפשרה בסכסוך, נמכרה החברה לחברה אחרת, וב-2008 נסגר המרכז הישראלי שלה. אבל הישראלים תמיד היו מי שקופצים את הכריש.

מדוע? כיוון שאותן תוכנות שפותחו בעיקר על ידי ישראלים שהחליפו את מנוע החיפוש שלך הבינו שהן יכולות לעשות כסף, הן החליטו לעשות את זה בצורה יפה יותר; כלומר, להציע לאנשים כסף עבור הפצת התוסף לדפדפן שלהן. ככה, לדוגמא, התפתחה חברת בבילון. אם בתחילה בבילון היתה חברה שהציעה שירותי תרגום, אז כיום היא כמעט ולא. בבילון הפכה להיות תעשיה של הפצת תוכנות: סרגל הכלים של בבילון בא מבונדל (Bundled) עם תוכנות אחרות (ורובן מאתרים לגיטימיים לגמרי, לא מאתרי הורדות שנראים כסוג ז'), כך שכל מי שמתקין תוכנה מסוימת מקבל על המחשב שלו גם את סרגל התרגום של בבילון, וגם מתחלף לו עמוד הבית ומנוע החיפוש.

עכשיו, זה עוד איכשהוא היה נסבל. אבל במקביל, התחילו להתפתח כמה פרקטיקות שונות. הבעייתית ביותר היא הזרקת שטח לבן (אתם בטח מכירים את הביטוי "Ads not by this site"); מה זאת אומרת? זאת אומרת שאם גלשת באתר מסוים, אז יכול להיות שהתוסף לדפדפן שרץ אצלך במחשב הציג פרסומות נוספות מעבר לפרסומות שאתה מקבל מאתר האינטרנט. אותן פרסומת יכולות לבוא מכל מיני מקומות.

תוכנות שנבנו כדי שלא תצליחו להסיר

כלומר, אתה חיפשת בגוגל תוכנה מסוימת, נניח קובץ שהופך קבצי DOC ל-PDF. יחד עם ההתקנה מציעים לך להתקין את סרגל הכלים של בבילון ולהחליף את עמוד הבית שלך. אתה מסכים; ועכשיו, הנכסים הוירטואליים שלך הפכו להיות בבעלות של החברה.

וכאן התחילו הבעיות: הראשונה היתה שפשוט לא היה אפשרי להסיר את התוכנות האלו. התוכנות נבנו בצורה שלא מאפשרת את ההסרה, ושגם לאחר ההסרה הנכסים הוירטואליים שלך נתפסים. השניה, כמובן, היתה שחלק ניכר מה"הסכמה" שלך התקבלה על ידי נוסח עמום ולא ברור, ועל ידי מצג של "תעשה קליק כאן ויהיה בסדר". ועל זה התחילה גוגל לזעום עוד לפני חצי שנה.

על פי הדיווח שפורסם אמש, גוגל הודיעה לבבילון שהיא מסיימת את ההסכם בעקבות אי שביעות רצון של לקוחותיה מהדרך בה האפליקציה מתנהגת. הסיום הזה הגיע יחד עם דיווח של יאהו! בשבוע שעבר על פרקטיקות בעייתיות.

אותן פרקטיקות, שננהגו ככל הנראה על ידי כל המשק הישראלי ו"עמק ההורדות" נובעות מהחוצפה הישראלית לפיה צריך ללכת כל הדרך. הישראלים ניסו להשתלט על כל נכס אפשרי במחשב של המתקין. החל מהחלפת עמוד הבית של אותו משתמש, שינוי העדפות החיפוש שלו, התקנה של תוכנות נוספות מאחורי גבו, פגיעה מתמשכת בחווית הגלישה. בסופו של דבר, מי שהשתמש בסרגלי הכלים האלו גרם לכך שחווית האינטרנט שלו לא תראה בצורה שונה מאשר חווית הקניות הישראלית הממוצעת: כולם ניסו לדפוק אותך.

תתחילו לחשוב על המשתמשים

עכשיו, מדוע זה משפיע על כל תעשיית הפרסום? מלבד הסיבה שהחברות האלו הן לקוחות של תעשיית הפרסום, ורוכשות פרסומות כמו כל אחד אחד, המשמעות היא שינוי של ההבנה של מהי הסכמה. בדרך ככל, הנחנו שלחיצה על "אני מסכים" היא מספיקה כדי לאפשר פעולות כמו פרסום מפולח, הצגה של פרסומות שמבוססות על העדפות והעברה של מידע לגורם אחר.

מה שקרה הוא שבפועל, גוגל, יאהו!, מיקרוסופט ושאר ענקיות האינטרנט יצרו תהליך של Compliance, של ביקורת שבודקת האם יש התנהגויות שאינן ראויות: האם יש הטעיה בתהליך ההתקנה, האם כללי ברירת המחדל הם בצורה מסוימת, האם יש הודעה מסוימת לאדם. בפועל, ענקיות האינטרנט אמרו שכל הסכמה כזו היא פיקטיבית לגמרי בתנאים של "I Agree" או "Next, Next, Next".

מה זה אומר? זה אומר שמחר בבוקר, תעשיית הפרסום המפולח והפרפורמנס, שמבוססת על אותה הסכמה פיקטיבית, יכולה להתחיל לדאוג: במקום לעמוד במצב שבו החוק היה נקודת האיזון, ברור לכולם שהענקים לקחו מרווח בטחון (אותו מרווח שהם לקחו כאשר היה מדובר בסרגלי כלים); עכשיו, אותו מרווח יעבור גם להתנהגות שלהם. הרציונאל הוא לא לפגוע בלקוח הקצה. פרסומים שיעצבנו מדי, יהיו כאלו שיעבירו את לשון המאזניים כנגד המפרסמים.

בין המפרסמים לבין הציבור יש אמנה חברתית קטנה: אל תעצבנו אותנו יותר מדי ואנחנו לא נפסיק אתכם. לא סתם החליטה ועדת המדרוג הישראלית לצאת נגד פרסומות הפופ-אנדר המעצבנות (רק כדי להפסל, מאוחר יותר, על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים), ולא סתם יצאה גוגל נגד חברות סרגלי הכלים. הסיבה היא שמתישהוא, אם יהיו יותר מדי לקוחות מעוצבנים, אז הם יעברו למערכת הפעלה אחרת שבה אי אפשר לעשות את השינויים האלו (כמו לינוקס או OS X), ומתישהוא הם גם ילכלכו הרבה יותר מדי.

יהונתן קלינגר

יהונתן קלינגר בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל. כמו כן הוא כותב בעבודה שחורה, מיזם לקידום שיח בין בוחרים ונבחרים ובהיתוך קר למפגרים, בלוג הומור.

הגב

23 Comments on "התרסקות מניית בבילון היא דרכם של המשתמשים להגיד עד כאן [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יאיר
Guest

יונתן, מאמר מעולה.
במקרה של בבילון, הם עברו את גבול הטעם הטוב,
פשוט רמסו את המשתמש על ימין ועל שמאל, והכל רק כדי לעשות "מכה".

ענקיות החיפוש מצידן מבינות שמי שחשוב הוא המשתמש,
יחד עם זאת, יש כאן בעיה יותר גדולה, והיא בתחום התוכנות החינמיות.
המודל הזה בנה שוק לכל התוכנות החינמיות, שכעת אם לתוכנות האלה לא יהיה מקור הכנסה, הדבר יפגע בכל התעשייה ויאלץ משתמשים לרכוש תוכנות בכסף. (גם אם זאת תוכנה פשוטה שהופכת DOC ל-PDF).

אני מסכים שבמקרה של בבילון ההתנהגות הייתה אגרסיבית וברוטלית, אבל לגמור את כל השוק יעשה נזקים אחרים בטווח הארוך.

צריך כמובן למצוא את האיזון באמצע

יעקב
Guest

תוכנות חינמיות היו הרבה לפני הטולברים, ויהיו גם הרבה אחריהם.
אני משתמש בכלים חינמיים רבים, ולמעט אחד, אף אחד מהם לא דרש או הציע התקנה של טולבר כלשהו.

aviv
Guest
זה באמת עצוב שלא מעט חברות בשוק הישראלי מבוססות על מוצר(כמו toolbar) שאפשר לחיות גם בלעדיו להבדיל ממוצרים יפים ומועילים כמו waze שבאמת משפרים את איכות חיינו. אבל בואו לא נתמם ביחס לגוגל ולמיקרוסופט conduit החלה את דרכה בזה שכולה קסמטה קצת את הסרגל הכלים של גוגל – כן כן.. קונדואיט לא המציאה את הסרגל כלים, היא רק לקחה את מה שגוגל הציעה ב-2004 והתחילה להוסיף לו פיצ'רים בהדרגה עד שלאט לאט התחילה נבנה לו מוצר שיוזרים יכולים לקסטם בעצמם. קונדואיט כולה שכללה את מה שגוגל הציעה.. ולגבי בינג(מיקרוסופט) אני ב2010 הייתי המום מזה שביום בהיר אחד בינג הכריזו ש"בעל… Read more »
אור
Guest

מילה לטולבר: קפוץ לכריש שלי, יא בנדל!
(או בפירוש: הכריש לא מתעברת היטב..)

רם
Guest

כל זה נכון, רק שבמקרה זה השוטר הוא גוגל, שהם האמאמאמא של האח הגדול.
מה שלפחות בעיני מוריד את המוסריות של ההחלטה והופך אותה לצביעות נטו.

אורן
Guest

כמו שיאיר אמר, כל מה שרשום פה נכון, אבל המשתמשים הם האשמים במצב שנוצר.ברגע שאנשים התרגלו לקבל דברים חינם באינטרנט ולהוריד תוכנות לא חוקיות, הדרך היחידה שיצרניות תוכנה (בבילון, AVG, אינקרדימייל) היתה לעשות כסף דרך הטולברים ומנועי החיפוש. רוצים שהמודל הזה יפסיק ? תקנו תוכנות בכסף. וכמו כל מוצר שאתה קונה, לא רק באינטרנט, תלמדו לקרוא את האותיות הקטנות בחוזה שמציגים לכם.
אני אישית מעדיף שיתקינו לי טולבר וישנו לי את דף הבית מאשר לשלם על תוכנות…

דין
Guest

שטויות. השוק התקדם קדימה והוא אשם בזה?
המשתמשים רוצים תוכנות בחינם – נכון. אבל מכאן ועד להאשים אותם במשהו הדרך ארוכה.
השוק גם התרגל לקבל מנורות שנדלקות בעת החשיכה אוטומאטית, אז צריך למצוא דרך מסריחה להמשיך ולהעסיק את מדליקי הפנסים?

אתה בעצמך אומר שאתה לא רוצה לשלם על תוכנה, אז כנראה שאתה מבין שאין ערך לרכישה של תוכנות (או שיש, אבל הוא מזערי).
השוק מתקדם קדימה, התוכנות עוברות לדפדפן והצרכנים מוכנים לשלם מנוי חודשי לשירות שמתחדש ומשתפר במקום תשלום חד פעמי ולקבל תוכנה חדשה פעם בכמה שנים.

ואני תוהה האם ישבת וקראת (והבנת) כל אות קטנה של ההסכם שלך עם הבנק.

מיי שהוו
Guest

מעניין ומועיל. תודה יונתן.

מורן בר
Guest

יהונתן, הטולברים היו הדרך של גוגל או מיקרוסופט או כל מנוע חיפוש, להפיץ את המנוע חיפוש שלו כדי ליצור תחרות.

התעשיה הזו נוצרה מתוך זה שענקיות החיפוש רצו להפוך לענקיות, זה ברור. עוד יותר ברור שכרגע לא נוח יותר לגוגל עם המודל הזה, כשהיא מובילה בתחום החיפוש.

אחת הספקולציות האפשיות היא שלמעשה גוגל רכבה על גלי הבלגן של בבילון עם יאהו והחליטה לעשות מעשה רק עכשיו לא מתוך טוב ליבה למשתמשים, אלא בעיקר כדי להשאיר את עצמה במקום שבו היא נמצאת – גבוה מעל כולם.

מנועי חיפוש חדשים לא יוכלו לקדם את עצמם כמו שהענקיות הנוכחיות עשו בלי הכלים הללו.

יהונתן
Guest

מורן,
אני לא חושב שאני מסכים איתך. שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שאותם סרגלים לא מקדמים את המותג של מנועי החיפוש, אלא מפנים אותך לאתרי חיפוש עלומים שבכלל בדרך כלל מסווים חלק ניכר מהקשר שלהם לענקיות החיפוש.

הסיבה השניה היא שלפחות ברוב הדפדפנים, שמיוצרים על ידי חברות שקשורות למנועי חיפוש, מנועי החיפוש האלו באים כברירת מחדל הניתנת לשינוי.

עכשיו, נניח שזו היתה הדרך להפיץ את מנוע החיפוש, מדוע לא להפוך אותו לבינג נקודה קום? מדוע להפנות ל best-search-engine-there-is נקודה קום שלא מכיל לוגו?

מושון
Guest

יונתן,

לשתי השאלות שלך יש תשובות שאני בטוח שאתה יכול להבין לבד. ואם לא הבנת אז אתה גם לא יכול לכתוב כזה מאמר.

ועדיין לא התייחסת לנקודה של מי באמת אשם בכל זה.

אלון
Guest

מאמר מעניין שמסביר בצורה מפורטת את מה שמעצבן הרבה משתמשים ואף אחד לא מבין למה ואיך.
האם בזה יסתיים כל ההתקנות המעצבנות שמוסיפות סרגלים לדפדפנים שלנו ?

לא בטוח.

יאנה
Guest

תודה על הכתבה, בתור אחת שעובדת בחברת הייטק ישראלית, הבטן שלי מתכווצת לא פעם לנוכח עזות המצח והדברים שאנחנו מעבירים מתחת לעלה התאנה של "אני מסכים לתנאי השימוש".

ezra stein
Member

חברות שפועלות בתחום האינטרנט צריכות להבין – תהיה ידידותי תרוויח, תהיה אגרסיבי תפסיד.
בבילון וגוגל הם שני הפכים – הראשונה אגרסיבית וחצופה שמשתלטת לך על המחשב, והשניה ידידותית למשתמש (כלפי כל מי שהוא לא המשתמש הם לא ממש ידידותיים) ששואלת רשות לפני כל פינה שהיא משתלטת עליו וגם אז מראה לך בקלות את הכפתור שאתה צריך ללחוץ עליו כדי לצאת מזה.
הראשונה החצופה הגדילה את רווחיה במהירות אבל עכשו משלמת על החוצפה שלה, ואילו השנייה הולכת וכובשת לאט לאט את ליבו של הציבור הרחב ומרוויחה בהתאם.
לתשומת ליבם של כל החברות שפועלות בתחום האינטרנט.

רפי
Guest

תודה, נהניתי לקרוא.

מוטי
Guest

מאמר מעולה ומתמצת היטב את ההסטוריה של החברות הישראליות מנופחות האגו שחשבו שיוכלו לעשות מה שהן רוצות.
ביליתי את השנה האחרונה מתבונן בחוסר אמונה איך המניה של בבילון ממשיכה לטפס ולטפס. לא ברור לי מי האמין בעתיד של הדבר הזה מהרגע הראשון.

שחר
Guest

תודה רבה. נהניתי לקרוא.

ציפי
Guest

לא, אתה. המשתמשים היום נהנים מעושר תוכנות חינמיות? מישהו צריך לממן את זה, חבר. ואם היית מבין דבר וחצי דבר היית מבין שמה שקרה לבבילון אין לו שום קשר ישיר ליוזר.

יהונתן
Guest

ציפי,

המשתמשים רוצים תוכנות בחינם? לרוב התוכנות שמופצות יש חלופות קוד פתוח שבאות בלי זבל.

ואת יודעת מה? אם את אומרת למשתמש "שלם בבקשה 1$ או שתקבל את הזבל הזה למחשב, הוא ישלם דולר".

ציפי
Guest

תודה יהונתן, אחלה מודל עסקי דנדש לניקוי הרשת בסחיטת כספי המשתמש. לא, זה פשוט מהפכני.

אלון
Guest

התחילו טוב כתוכנת תרגום עם פוטנציאל אבל המשיכו לכוונים זולים ולא מכובדים.
ככה לא בונים תוכנה או שירות.

שחר
Guest
למיטב הבנתי פוספסה נקודה מרכזית בכתבה: מדוע נפטרה גוגל רק עכשיו מבבילון? הרי שיטותיה הנלוזות ידועות לגוגל מזה זמן רב, הרבה מעבר לחצי שנה? תשובתי: גוגל חששה שאם תפסיק פעילות עם בבילון, תעביר זאת את החיפוש למתחרתה – יאהו. מכאן, שהקונפליקט עם יאהו קשור גם קשור לעניין עם גוגל. הסברה שלי היא ששתי החברות סגרו ביניהן להפטר מבבילון וכך הן לא שבויות שלה יותר. מה שלא ברור לי, ואולי מישהו יוכל לעזור בפענוח היסטורי של התגלגלגות העניינים – האם בתחילת הדרך, הפעילות ה"מלוכלכלת" של בבילון קיבלה עידוד מגוגל תוך כדי עצימת עיניים ? או שלחלופין מלכתחילה גוגל הייתה שבויה של… Read more »
יוסי
Guest

אכן מאד ישראלי לעשות את המייל הנוסף של החוצפה. בזאת בהחלט בבליון קיבלה מה שמגיע לה.
לגוגל הייתי מציע לשקול את הסטנדרטים גם באנדרואיד. היום כשמורדים אפליקציות אתה נותן הרשאת גישה לכל מיני שרותים בטלפון שלך – מיקום ,אנשי קשר, מצלמה וכו' – מבלי להבין משמעויות לגבי פרטיותך ולהסכמתך. לפחות כך לגבי 95 אחוז מהמשתמשים. אם תרצו זו המקבילה המוביילית לנקסט-נקסט-נקסט במחשב השולחני.
כמו תמיד הטכנולוגיה מקדימה את האתיקה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: