לא סתם משרד: כך תבנו קהילה אמיתית במתחמי עבודה משותפים

מרחבי העבודה החדשים אינם רק נדל׳׳ן נוח להשכרה: בין המשרדים נוצרת קהילה תומכת וחזקה, שיכולה לעשות עבור היזם את ההבדל בין כישלון להצלחה. אספנו לכם 6 טיפים שיכולים לעזור לכם להפוך את מקום העבודה להרבה יותר מהנה ומפרה

franckreporter/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: franckreporter/ Getty Images Israel

מאת שרון חן, מנכ"לית ומייסדת Ayeka

כמחצית מהעסקים החדשים שנפתחים בישראל נסגרים אחרי חמש שנים, וכשליש מהם נסגרים כבר אחרי שנתיים. כשמסתכלים על הכמות האדירה של סטארטאפים בישראל, נראה כי יזמים רבים אינם מודעים לכך שאחד מכל שבעה עסקים חדשים נסגר כבר בשנה הראשונה לפעילות, ובשנה השנייה הסיכוי לכך אפילו גדול יותר. נתונים עגומים אלה פורסמו באחרונה בתקשורת, ולצדם גם הסיבות הנפוצות לסגירת עסק בישראל: חוסר כדאיות כלכלית, החלטות עסקיות שגויות וקשיים תזרימיים. מומחים רבים סבורים שהרקע לכל אלה הוא חוסר הניסיון וחוסר ההבנה של היזם או העצמאי את העולם העסקי שבו הוא פועל, ולכך מתווסף גם הקושי של רבים מהם לשווק את עצמם ולהגדיל את קהל לקוחותיהם.

הקשיים האלה הם אחת הסיבות לפריחתה של מגמת מתחמי העבודה, שהולכת ותופס תאוצה בשנה האחרונה גם בישראל, ומדובר בחדשות טובות ליזמים ולמי שרוצה להפוך לעצמאי. הרעיון הבסיסי העומד מאחורי המרחבים המשותפים, וזאת בשונה מהמשרדים הקלאסיים, הוא יצירת קהילה המעניקה לעובדים מסגרת תומכת – הן מבחינה עסקית והן מבחינה חברתית. הקהילה שנרקמת במרחבי העבודה היא זו שיכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

המגוון הרחב של המרחבים המשותפים מיועד ליזמי טכנולוגיה, מעצבים, אדריכלים, עיתונאים, בעלי עסקים קטנים, בלוגרים, מתכנתים ולמעשה לכל עצמאי, יזם או פרילנסר שעבודתו מצריכה מחשב וחיבור מהיר לאינטרנט. הקהילה שנוצרת במקום מאפשרת לחבריה להיפגש פנים אל פנים עם עצמאים מתחומים שונים ובכך להפרות אותם, לייצר שיתופי פעולה, לחוות דעה ולתת כתף בדרך הקשה והארוכה של מימוש הרעיון או העסק שעליו הם עמלים. אם לומר זאת בפשטות – הקהילה מעניקה לחבריה את התנאים להתפתח, לצמוח ולהתגבר על הקשיים שבפתחם.

יתרונות מוחשיים לקהילה

קהילה היא לא רק באזז וורד – היא מגלמת יתרונות מוחשיים לגמרי. במתחמי העבודה המשותפים בארץ ובעולם נבנות קהילות שמשנות את העולם לטובה ומחברות בין אנשים, רעיונות, חלומות ומשאבים. אלה קבוצות של אנשים סקרנים, ששואלים שאלות ומניעים לפעולה, ובעיקר מתווים דרך חדשה וחדשנית לאופן שבו עושים עסקים ושותפויות במאה ה-21. מנהל מתחם עבודה ינהג בחוכמה אם ידאג לתמהיל נכון ומשלים של עסקים שונים ומגוונים, כזה שיוכל לייצר תלות ויחסי גומלין פרודוקטיביים, בשונה מאווירה של תחרותיות.

"בשנים האחרונות יצא לי לעבוד בכל מתחמי העבודה המובילים בתל אביב, במסגרת מגוון פרויקטים שאני מעורבת בהם", מספרת ענבל אריאלי, יזמית, מנכ"לית Synthesis ואחת מ-100 האנשים המשפיעים ביותר בתעשיית ההייטק הישראלית לפי דירוג גיקטיים, "התנועה של האנשים השונים שעובדים במתחמים, האורחים שלהם והמנעד של תחומי העיסוק והמקצועות – הם בעיניי הדרך הנכונה ביותר עבור סטארטאפים וחברות להקיף את עצמם בגורמים מהתעשייה".

לדבריה, "במתחם שבו אני עובדת כיום מצאתי את האיזון המושלם, מבחינתי, של סביבת עבודה עצמאית שמותאמת לצרכים של החברה שלי ושל גירוי וחיכוך עם גורמים מקבילים בתעשייה ובעולמות תוכן משלימים. איפה עוד הייתי יכולה לנהל שיחת מסדרון עם תסריטאי, בעל גלריה לאמנות מודרנית, או עם עיתונאים ויזמים של סטארטאפים וחברות טכנולוגיה? זה היתרון הגדול של הקהילות המגוונות הנוצרות במקומות האלה".

מהכוח אל הפועל: איך בונים נכון קהילה?

הקהילתיות ורוח השיתופיות הן מהתכונות שמאפיינות את קהילת ההייטק בישראל, אבל איך אפשר לבנות קהילה הלכה למעשה? הנה 6 טיפים שיעזרו למנהלי מתחם עבודה וליזמים שעובדים בו ליצור קהילה שבאמת תביא תועלת והשראה לכל החברים בה.

1. אל תהיו זרים: דאגו לכך ששוכרי מרחבי העבודה המשותפים יכירו זה את זה ברמה האישית והעסקית. אם כולם יהיו זרים, כפי שקורה במשרדים סמוכים בבנייני עסקים, לא תיווצר אינטראקציה שתוליד חיבורים משותפים.

2. הקפידו לפרגן: עובדי המתחם צריכים לדאוג לכללי ההתנהלות והאווירה במקום. כדאי להטמיע ערכים של פרגון וערבות הדדית וליצור יחסי קרבה אותנטיים באמצעות ציון ימי הולדת של עובדי המתחם ואירועים חשובים כמו נישואין, הולדת ילד, הצעות נישואין ועוד. אם מישהו לא מגיע למתחם במשך כמה ימים, צרו איתו קשר ובידקו מה שלומו.

3. שתפו אחד את השני: צרו אווירה שתעודד את עובדי המתחם לשתף זה את זה בקשיים העסקיים שהם חווים, כי הדבר יכול להקל על ההתמודדות, כמו למשל בתקופה המורכבת של הקמת העסק. אתם יכולים להתחיל בנתינת דוגמה אישית על הקמת מרחב העבודה שלכם.

4. דאגו לגיבוש חברתי: קיימו אירועים מיוחדים עבור חברי הקהילה וקבעו מי אחראי עליהם על פי לוח תורנויות ותחומי אחריות. צרו אירועי נטוורקינג והזמינו את המשפחות של החברים לאירועים משותפים.

5. תנו לכולם במה: חזקו את תחושת השייכות והשוויון של כל חברי הקהילה. אפשרו להם לקבל במה לעשייה שלהם, לחוזקותיהם ולכישוריהם. זה יקל עליהם ליזום שיתופי פעולה והזדמנויות עסקיות. הקפידו להתחשב בבריאות ובנוחות של כל העובדים במתחם המשותף, בין אם מדובר על מדדים של מיזוג, תאורה, אקוסטיקה או על הכנסתו של בר בריאות.

6. חישבו בגדול: התייחסו לכלל החברים כאל עובדי חברת ענק אחת. במקרה הזה השלם גדול מסך חלקיו ולסינרגיה בין השוכרים יש עוצמה משלה. מתחם מגובש ופורה, שיש לו "גאוות יחידה", ייצר לעצמו שם טוב וימשוך אליו עוד ועוד שוכרים איכותיים. הרווח יהיה כולו שלכם.

הכתבה בחסות Ayeka

AYEKA הינה סביבת עבודה המתקדמת ביותר הקיימת כיום בארץ, ששמה דגש על סביבה בריאה ואנרגטית, עם מטרה לפתח את העסקים והסטארטפים הפועלים בו, לספק להם סביבת עבודה תומכת ולהעשיר אותם באירועים, הופעות וסדנאות מקצועיות. אייכה היא למעשה מועדון חברים סגור לקהילה של יזמים ויוצרים, שנהנים מגישה לאולפן צילום וטלוויזיה חדשני, חדרי ישיבות, חדר הקרנה חדר כושר ובריכה. המרחב מציעה סוויטות מרווחות בגדלים שונים, עמדות עבודה משותפות בחלל ייחודי.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: