הטסלה מודל S האוטונומית לקחה אותנו לנסיעת מבחן [וידאו]

היא עולה קצת יותר מ-300 אלף ש׳׳ח ומקבלת עדכוני תוכנה באוויר בדיוק כמו הסמארטפון שלכם. עלינו לנסיעה על טסלה מודל S ואז היא פשוט השתלטה על ההגה והסיעה אותנו לבד על הכביש המהיר בארצות הברית כשהיא עוקפת משאיות על דעת עצמה

 טסלה מודל S P85D. קרדיט: Tesla Motors

טסלה מודל S P85D. קרדיט: Tesla Motors

קצת קשה לתאר את התחושה שמרגישים בפעם הראשונה שלוחצים על דוושת הגז של הטסלה. התחושה הכי קרובה למי שלא זכה לתענוג להטיס מטוס קרב היא מה שקורה ברכבות הרים, במעבר המהיר מעליה לירידה, כשהלב שלך נופל לתחתונים.

עם 691 כוחות סוס, ה-Tesla Model S P85D סיפקה לי את חוויית הנהיגה המושלמת ביותר שהייתה לי מעולם וגם כזאת שחשבתי שלא תהיה לי ב-20 השנה הקרובות. לא בכדי העניק לה המגזין האמריקאי הקפדני Consumer Reports ציון של 99 מתוך 100.

הדגם עליו נהגנו, הינו הדגם החזק והיקר ביותר של המודל S, אם כי לא החדש ביותר (הדגם המקביל המוצע כיום למכירה הוא ה-P90D). אף אל פי כן, העובדה שהטסלה היא רכב שיכול להוסיף ולהוריד פיצ’רים בעדכוני תוכנה Over the air, בדיוק כמו מכשיר הטלפון שלכם, הופכת את כל נושא עדכוני הדגמים לשווה ערך כמו שדרוג אייפון.

העובדה שהדגם המדובר מצויד במערכת הנעה כפולה (אחורית וקדמית), מאפשרת לנו להגיע בלחיצה קלה על דוושת הגז מ-0 ל-100 קמ”ש ב-3.1 שניות. בדגם עליו נהגנו לא הייתה מותקנת חבילת ה-Ludicrous Speed שמסוגלת לחתוך עוד 10% נוספים מזמן ההאצה, לא שזה משנה לנו שכן במהירויות ההאצה האלה, הסיכוי שנהג נורמלי ישים לב להבדל הוא כמעט ולא קיים.

מבחינת תחושת הנהיגה על הכביש, העובדה שמדובר ברכב כבד למדי (2,239 ק”ג) גורמת לכך שגם בתימרונים העדינים ובמהירויות הגבוהות שהרכב הזה מסוגל להגיע אליהן, הוא עדיין יושב טוב על הכביש. גם בעיקולים ובסיבוב חדים יותר, לא הרגשתי בכלל שהרכב “נזרק” לכיוון הסיבוב. יתר על כן, התחושה במהלך הסיבוב הייתה דווקא שהרכב יושב בצורה יציבה מאוד על הכביש.

הטייס האוטומטי של מובילאיי

לא כולם יודעים זאת, אבל מערכת הנהיגה האוטונומית (נקראת Autopilot) של טסלה למעשה מפותחת כאן בירושלים על-ידי מובילאיי הישראלית. המערכת, שזמינה היום באמצעות שדרוג תוכנה פשוט לכל אחד מדגמי טסלה, מאפשרת כיום נהיגה חצי-אוטונומית, כאשר המערכת יודעת לבצע בצורה עצמאית פעולות כגון שמירת נתיב נסיעה על כביש מהיר, מעבר בין נתיבים בכביש המהיר, נסיעה בפקק תנועה וחנייה במקביל ובניצב.

פנים הרכב. טסלה מודל S P85D. קרדיט: Tesla Motors

פנים הרכב. טסלה מודל S P85D. קרדיט: Tesla Motors

במהלך נסיעת המבחן, ניסינו את הפונקציות השונות ואף על פי שהעובדה שלתת לרכב לנהוג בעצמו כשאתה נמצא במהירות של 100+ קמ”ש על הכביש המהיר היא קצת מפחידה, גם אם אתם לא פריקים של שליטה, אני חייב להודות שהמערכת מתפקדת בצורה חלקה הרבה יותר ממה שציפיתי. היא ידעה לצפות נהגים שחתכו אותנו בנתיב, או אפילו כאלה שרק “פלשו חלקית” לנתיב הנסיעה ולעדכן את מהירות ונתיב הנסיעה של הרכב בהתאם. המערכת זיהתה באופן אוטומטי את מהירות הנסיעה המותרת על הכביש (לפי זיהוי של שילוט בצד הדרך) והודיעה לנו שאנחנו מעל המהירות המותרת והדובדבן המתוק של הקצפת היה ללא ספק הנסיעה בפקק. בשעות העומס של אזור המפרץ, הפקקים מזכירים את מה שקורה בכניסה וביציאה מתל-אביב באותן השעות והעובדה שניתן להכניס את הרכב למצב טייס אוטומטי בתוך הפקק ולשבת ולקרוא עיתון מבלי לפחד שיקרה משהו – שווה לבד את העלות של הרכב הזה, לפחות למי שנוסע הרבה בפקקים.

מעבר לכך, העובדה שהרכב יודע להיכנס לחניות במקביל, בדומה לדגמי ה-Highend של מכוניות היוקרה כמו ב.מ.וו ומרצדס, רק מוסיפה לחוויה עוד יותר, בכך שהסיכוי ש”תדפקו” את הרכב במהלך החנייה (סטטיסטית זוהי הסיטואציה שבו קורה רוב הנזק לרכב) קטן משמעותית. במהלך הבדיקה שאנחנו עשינו ליכולת החנייה האוטונומית, המערכת אף הצליחה לזהות רכב אחר שנכנס לנו לנתיב תוך כדי החניה ולהיערך בהתאם על-מנת לאפשר לו לעבור מבלי לסכן את הרכב שלנו או שלו.

ומתי נוכל להקיש את כתובת היעד וללכת לישון עד שנגיע לשם? לדברי אילון מאסק, היזם והמנכ”ל של ענקית המכוניות החשמליות בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, יש עוד כמה שנים טובות עד שזה יקרה. “עד סוף 2016 נגיע למצב של נהיגה אוטונומית כמעט לחלוטין, אך האחוזים האחרונים הם הקשים ביותר” אמר מאסק.

וידאו: נסיעת מבחן עם ה-Tesla Model S P85D

מתי נראה כזאת גם בישראל?

אף על פי שהיו מספר ניסיונות בעבר לייבא דגמים שונים של הטסלה ואף ישנן בארץ 2 מכוניות על הכביש (טסלה רודסטאר שכבר אינה מיוצרת כיום ונמצאת ברשותו של עידן עופר, מהבעלים של החברה לישראל והמשקיע הגדול של BetterPlace וטסלה מודל S שנמצאת ברשות חברת מובילאיי לצורך פיתוח מערכת הנהיגה האוטונומית), הסיכוי שנראה בקרוב מכוניות זמינות לצרכן הישראלי הוא נמוך מאוד, בעיקר מסיבות רגולוטוריות.

התקינה הישראלית דורשת טעינה רק מעמדת טעינה מנוהלת ולא מאפשר טעינה מכל שקע סטנדרטי, כך שבמידה וטסלה תרצה למכור רכבים בישראל, היא תצטרך לשנות את החיבור החשמלי שלה בדגמים הנמכרים בישראל, מה שיגרור עלויות נוספות. בנוסף יש בארץ דרישה להחזקת מוסכי יבואן ומלאי חלקי חילוף ל-7 שנים ובהתחשב בעובדה שטסלה לא משתמשת כיום ביבואנים אלא מוכרת את הרכבים בעצמה, קשה להגיד שהעלויות וההשקעה הנדרשת עבורם בישראל יהיו שווים בשנים הקרובות (לפחות עד שיצא מודל 3 של החברה ב-2018) שכן אף על פי שהמס על רכבים חשמליים עומד על 8% בלבד (לעומת 82% לרכב רגיל), תוסיפו לכך מע”מ ואת העלויות הנוספות, המחיר של רכב חשמלי של טסלה בישראל יתחיל ב-350 אלף ש״ח וצפונה, מחירים שרק לפלח קטן מאוד באוכלוסיה הישראלית יש יכולת להתמודד איתם.

עד שזה יקרה, אתם יכולים להנות מהרכב המדהים הזה בסוכנויות השכרת רכב בארצות הברית או באירופה או בבתי מלון יוקרתיים בארה”ב ובאירופה המציעים כחלק מהשהות במלון, שימוש ברכבי טסלה להתניידות באזור המלון למשך השהות.

instagram

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

6 Comments on "הטסלה מודל S האוטונומית לקחה אותנו לנסיעת מבחן [וידאו]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
וואו
Guest

וואו!

אורח
Guest

פאקינג רובוט על גלגלים

U!
Guest

קצת מפחיד אם העידכון גרסא יעשה באג שיגרום לתאונה, או האקר ישתלט על הרכב…

בכל זאת רעיון מגניב ונקווה שיאמצו אותו סכל החברות, למה הנהגים של היום על הפנים חח

arik100
Guest

כבר היום רוב הרכבים החדשים מחזיקים מוח ברמה שמאפשרת סיטואציות כאלה

U!
Guest

נכון, אבל ההבדל שפה יש גישה ושליטה מלאה על הבלמים, היגוי…

נכון שגם היום אבל כיום זה סוג של חצי אוטמט, ההגה לא מכוון את עצמו…

מאור
Guest

לא משנה כמה באגים יש לרכב, לבני אדם יש יותר והם אפילו יותר קטלניים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: