מסע התביעות נמשך: אפל נגד A.pl, רשת מרכולים פולנית

כאשר אפל יוצאת למלחמה משפטית נגד רשת מזון מקומית בפולין, האם היא רומזת לנו שבכוונתה להכנס לתחום הקמעוני? האם בקרוב נראה סופר ממותג אפל?

מקור: תמונות מסך מאתרי החברות, עיבוד תמונה

האם ענקית הטכנולוגיה מתכננת להתרחב גם לתחום שיווק תוצרת טרייה? למרות שהתשובה לכך היא כנראה שלילית, קשה להבין מדוע החברה בוחרת לנהל מאבק משפטי נגד רשת חנויות מזון טרי בפולין, ודורשת מרשם סימני המסחר הפולני לשלול מהרשת את סימן המסחר שלה.

מוצרים טריים בשפע

מדיווח ב-The Next Web עולה, כי אפל מנהלת מאבק משפטי כנגד רשת פולנית למוצרי מזון טריים בשם "A.pl". בין היתר, לחברה יש מספר מותגים בבעלותה, כאשר אחד מהם מתייחס למותג המופיע במתחם fresh24.pl (ראו את הלוגו בתמונה המצורפת). סביב המלה "Fresh" מצויר עיגול ירוק ומעליו צורה של עלה, היוצרים יחדיו דימוי של תפוח. אם לוקחים בחשבון את שמה של רשת המזון, A.pl, שניתן לבטא אותו כ-apple, ניתן להבין מדוע צוייר התפוח (מעבר לרמיזה הכפולה של מזון טרי באמצעות ציור של תפוח).

הסוגיה המעניינת כאן, היא שאפל תוקפת ישירות חברה שבחרה להשתמש ב-domain hacking, פרקטיקה המקובלת מזה מספר שנים בכל העולם, בה אנשים וחברות רושמים שמות מתחם במתחמים שונים, כך שהשם הכולל שלהם יוצר משמעות חדשה או מיוחדת. למשל, אתר del.icio.us הידוע ניצל את ה-Top Level Domain (או בקיצור TLD) של ארצות הברית (סיומת נקודה-US) כדי לייצר את המלה delicious, ועוד רבים אחרים עשו כמותו. דוגמאות נוספות כוללות את הסיומת נקודה-TV, נקודה-CA או נקודה-ME. כולן סיומות שהוקצו למדינות שונות, אך המתחמים נמצאו כשימושים גם לשימושים אחרים. מכאן הדרך קצרה לשימושים יצירתיים של אנשים ברחבי העולם כדי לנצל את הפוטנציאל השיווקי של שם קליט וכתובת אינטרנט מדליקה.

סיווגי סחורות

אבל, כאן אנחנו חוזרים אל סימן המסחר של הרשת והתקיפה המשפטית של אפל. לאפל יש המון משאבים, והיא יכולה להגן על הנכסים שלה בכל זירה בעולם. אבל, ההתקפה על רשת מזון טרי בפולין היא מוזרה בלשון המעטה. באופן כללי, סימני מסחר מחולקים במרבית מדינות העולם לפי סוגי סחורות. כך, למשל, סימן מסחר שנרשם, נרשם עבור סוג מסחר מסוים. בישראל ובמדינות רבות אחרות, אם רוצים להגן על סימן מסחרי, למשל על הלוגו של חברת Apple Computers Inc., צריך לרשום אותו בנפרד עבור כל סוג סחורה. למשל, ניתן לרשום אותו לפי הסיווג של שירותי תקשורת, סיווג של ציוד מחשבים, חומרה וציוד תקשורת, סיווג של ביגוד והנעלה, ועוד.

מכאן עולה השאלה, האם יש לאפל חשיבות בהגנה על סימן המסחר שלה בזירת התוצרת הטרייה? השאלה הזו נשארת תלויה ועומדת, עוד לפני שניגשים בכלל לשאלה של האם הסימן הרשום של רשת המזון מפר או עשוי להפר את הסימנים הרשומים של אפל (ככל שיש כאלה בפולין). את המידע המלא אי אפשר לדעת בשלב זה, היות וטרם נחשפו פרוטוקולי הדיונים ועימם גם טיעוני הצדדים.

אז לא, זה לא באמת שמישהו חושב שאפל בדרך לפתוח רשת מרכולים, ועוד לבחור דווקא בפולין בתור המדינה הראשונה שבה ייפתח הסניף הראשון (למרות שתודו שהייתם הולכים לשם לראות איזו חווית קנייה הם מציעים). למרות זאת, ההתעקשות של אפל לפתוח חזיתות משפטיות מחוץ לעולם המחשבים מעוררת תהייה, בלשון המעטה, במיוחד כשידיה מלאות בתביעות פטנטים ברחבי העולם אל מול חברות טכנולוגיה גדולות הרבה יותר.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

2 Comments on "מסע התביעות נמשך: אפל נגד A.pl, רשת מרכולים פולנית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
פבל
Guest

הפרקטיקה המקובלת בעולם היא הגנה על סימני מסחר באותו תחום.
אם אפל לא נמצאת בתחום המזון, לא ברור מי אחראי לתביעה המוזרה הזו – מקווה שזה לא משהו שטים קוק אישר.
זה לא העתקה מובהקת כמו סמסונג, וכאן ההפסד בדרך.

אורן
Guest

אפל חברה שמנוהלת על ידי חמדנים חסרי נשמה. אני מאוד מקווה שהתביעה הזו כמו גם תביעות אחרות שהם מגישים – יתפוצצו להם בפרצוף.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: