הרשת החברתית שרוצה להחליף את טוויטר; הכירו את App.net

תמורת תשלום אך ללא פרסומות. לדלטון קאלדוול יש רשת חברתית חדשה להציע לכם עם מודל מעניין שנועד להעביר את המשתמשים למרכז ואת המפרסמים אל מחוץ למגרש. בשעות האחרונות הוא כבר חצה את רף הגיוס שקבע בלמעלה מ-100,000 דולרים

תמונה: צילומסך, קאלדוול, מייסד App.net

אחת היוזמות הכי יומרניות שנראו ברשת לאחרונה עשויה להפוך בקרוב למציאות: רשת חברתית עצמאית, נטולת פרסומות, שנועדה להתחרות ראש בראש מול פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס ואחרות, אך להתמקד לראשונה במשתמשים ולא במפרסמים ונותני החסות.

בשעות האחרונות ולאחר ששורה של אישים בכירים ומוערכים בעמק הסיליקון כבר דאגו להספיד אותה, הצליחה App.net לעמוד ביעד הגיוס שהציבה (500,000 דולר) ואף לחצות אותו בלמעלה מ-100,000 דולר – יממה לפני שמועד הגיוס נסגר באופן רשמי.

כוח למשתמשים תמורת תשלום

על הפרוייקט אחראי דלטון קאלדוול (Dalton Caldwell), יזם סדרתי בן 32 שכבר הצליח לעורר לא מעט סערות בעקבות הפרוייקט שלו שמתנגש מעט באלו של ענקיות הרשת, שהיו מעדיפות לשמור על שקט תעשייתי ולהעיף אותו לכל הרוחות. במכתב פתוח למארק צוקרברג שפירסם לפני שבועיים קאלדוול בבלוג שלו, הטיח היזם שורה של האשמות בצוקרברג ושותפיו והציג התנהלות שלא הייתה מביישת מאפייה איטלקית שהחליטה לפתוח שלוחה וירטואלית ברשת. קאלדוול מציין כי פייסבוק הביעה בהתחלה עניין במיזם שלו, אך מרגע שהבינה שמדובר בתחרות, עשתה כל שביכולתה על מנת להרוס את הפרוייקט ואף דאגה להשפיע על חלק משותפיו במטרה שינטשו את הספינה.

המודל שמעוניין לבנות קאלדוול נשמע מעט מופרך בתוך ההתנהלות שהתרגלנו אליה ברשת ולרקע המנטליות והקודים ההתנהגותיים שאימצנו באינטרנט: לשלם על תוכן, לשלם על שירות. איפה שרבים נכשלו קודם, קאלדוול מעוניין עתה לעשות את השינוי ולהציע למשתמשים לשלם על הרשת החברתית שלהם ובתמורה לקבל מוצר שיותאם אך ורק להם, נטול פרסומות עם ממשק שנועד למקסם את חווית השימוש מבלי להתחשב במפרסמים או בנותני חסות, עם מיקוד אחד ויחיד – קהילת המשתמשים.

בעידן שבו פייסבוק וטוויטר עורכות שינויים על אפם וחמתם של המשתמשים, על אף התלונות, מחדלי הפרטיות ובמטרה להציב שטחי נדל"ן למפרסמים ולמקסם את הרווח, קאלדוול מעוניין ליצור סביבה אחרת לגמרי בה המשתמשים משלמים על השימוש ברשת החברתית אך אוחזים באופן מוחלט במידע שלהם לצד מקום שיעניק למפתחי צד ג' מרחב חופשי להתקיים בו ולהתפרנס ממנו.

הגיוס כתחזית להצלחה?

אם לשפוט על פי הצלחת הגיוס של App.net, נראה כי לפחות קהל המשתמשים הפוטנציאלי שלה כן מאמין בשינוי. נכון למועד כתיבת שורות אלה המיזם כבר הצליח לגייס למעלה מ-630,000 דולרים ומבהיר שיש מי שמוכנים לשלם 50 דולרים בשנה עבור מנוי לרשת החברתית שלהם. גרסת אלפא כבר קיימת וניתן להתרשם ממנה, ובשלב זה מזכירה במידה רבה את המודל של טוויטר, אליו מכוונת הרשת החדשה. בנוסף, קיימת כבר ערכת מפתחים (SDK) המאפשרת למפתחי צד שלישי לפתח אפליקציות לקוח או אפליקציות אחרות על-גבי הפלטפורמה החדשה.

קאלדוול אינו הראשון שמנסה להתחרות בפייסבוק ובטוויטר באמצעות רשת חברתית שמניחה את המשתמשים במרכז. אחד המיזמים המוכרים יותר היא Diaspora, שנולדה בשנת 2010 בתום גיוס מוצלח בקיקסטארטר אך הציגה הצלחה חלקית בלבד בזמן שמרבית המשתמשים העדיפו להשאר בסביבה המוכרת להם יותר ולא לנטוש לטובת התנסויות חדשות.

אלא שכאן בדיוק נעוצה הבעיה. פייסבוק וטוויטר הן רשתות קיימות עם מאגר משתמשים גדול שמעניק להן למעשה את זכות הקיום הבסיסית. אף אחד לא מעוניין להגיע לרשת חברתית נטולת חברים, ולפחות בהתחלה, על מנת שהיא באמת תצליח, מישהו צריך להעניק למשתמשים ערך מוסף אחר להסתובב שם. אידיאולוגיה, ועוד כזו שצריך לשלם עבורה, היא לא בהכרח מתכון נכון להצלחה ובכל זאת – נשמח לגלות שטעינו.

וידאו: קאלדוול מציג את הפרוייקט שלו

רועי לטקה

גיק טכנולוגי עם נגיעות של תפוח, עדיף שיגיע נגוס. חי נושם וצורך טכנולוגיה באופן אובססיבי אך מדוד. קרימינולוג בהשכלתו, לוחם בפשע ובממסד באופן סימולטני. חובב כתיבה וקריאה, ונהנה לבחון באופן מדוקדק כל דבר שניתן לפרק לגורמים, ממוצרי טכנולוגיה ועד נפש האדם. עורך אתר גיקטיים.

הגב

2 Comments on "הרשת החברתית שרוצה להחליף את טוויטר; הכירו את App.net"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Arik Galansky
Guest

הגיע הזמן שזה יגיע לפה…

Nati Papirovitch
Guest

אתה לא חושש שפייסבוק יסגרו לך את הפרופיל ? אני שוקל לדווח על הפוסט הזה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: