האם אמזון תעשה לסופרמרקטים את מה שהיא עשתה לחנויות הספרים?

בשישי האחרון רכשה אמזון את רשת המזון האמריקאית Whole Foods, אך כש-20% מהצרכנים קונים מזון ברשת נראה כי המחסומים שהיא תיאלץ להתגבר עליהם עדיין רבים. כך נשאלת השאלה האם אמזון תצליח איפה שאחרות כשלו? עם השקעה של קרוב ל-14 מיליארד דולר, נותר רק לקוות שכן

מקור: Pixabay

מה גרם לאמזון, ענקית הקמעונאות שהתחילה בכלל ממכירת ספרים ברשת, לרכוש בסכום עתק רשת מזון אורגני "פרימיטיבית", שמחזיקה ביותר מ-400 חנויות פיזיות? נתחיל מזה שהתחזית היא שתוך 10 שנים בלבד הקניות המקוונות של מזון יגיע לבשלות מספקת בארה"ב, מה שיחולל שינוי יסודי בתהליך הקנייה והמכירה שלו. אם להיות קצת יותר קונקרטיים, עד שנת 2025 נתח השוק של קניית מצרכים אונליין עשוי להגיע ל-20% ולשקף מכירות בשווי של 100 מיליארד דולר (זאת לפי מחקר שבוצע לאחרונה על ידי Nielsen ו-FMI: Food Marketing Institute).

אחרי שקראתם את הנתונים הללו, נראה שרכישתה של רשת המזון הבריא Whole Foods על ידי אמזון תמורת 13.7 מיליארד דולר נשמעת קצת יותר הגיונית. ובכל זאת, ענקית הקמעונאות צפויה לעמוד בפני כמה קשיים שהיא תצטרך להתגבר עליהם.

אוכל זה לא בגד

נראה כי אחת הסיבות המרכזיות לרכישה היא העובדה שאוכל בכלל, וקניית מצרכים בפרט, תמיד ייחשבו השקעה בטוחה מאחר שמדובר בחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. עם זאת, אמזון תצטרך לשכנע את יצרני המזון העצמאיים ואת היבואנים לעבוד איתה, בדיוק כמו הקמעונאים והמותגים שמוכרים דרכה בגדים, נעליים ומוצרי אלקטרוניקה. בסוגיה זו אמזון תיאלץ להתמודד עם לא מעט חסמים מאחר שאוכל זה לא בגד, במיוחד כשמדובר לא רק על מוצרים יבשים, אלא גם ירקות ופירות, לחמים ובשר. בניגוד לבגדים, אמזון תצטרך לעמוד בתקנות של הובלה ושימור המזון, וכן להתמודד עם צרכנים שלא מוכנים לקנות מזון מבלי "להרגיש" אותו או לבדוק את תאריך התפוגה לפני הקנייה.

כדי להתמודד עם החסמים הללו ייתכן שאמזון תשתמש ב-460 המכולות הפיזיות של Whole Foods, כדי לחנך את הצרכנים ולהחדיר אף יותר לתודעה את העובדה שמהיום ניתן לרכוש את אותם המוצרים גם דרך האתר שלה. אגב, לפני כעשור אמזון התחילה למכור מוצרי מכולת דרך שירות AmazonFresh, והשירות זמין כיום ברחבי ארה"ב בין היתר בסיאטל, סן פרנסיסקו, ניו יורק ומשנה שעברה גם בלונדון. באמצעות שירות זה ניתן לרכוש אונליין פירות, ירקות ובשר ולקבל את החבילה באותו היום או למחרת לכל המאוחר. אבל נראה שגם אחרי עשור, ועם כל הניסיון והכוח של אמזון, היא עוד לא הצליחה לפצח את הדרך שתגרום לצרכנים לפתוח את כיסם הדיגיטלי ולרכוש "על עיוור" מצרכים.

עידן חדש, מקור: Pixabay

בסוף 2016 הציגה את Amazon Go, חנות נוחות חדשה שמציעה מגוון רחב של מוצרים ללא קופות, ובעיקר בלי תורים. הקונספט החדשני מאחורי החנות מאפשר ללקוחותיה להיכנס, לקחת את המצרכים שהם צריכים ולצאת. הקבלה תגיע אחרי כמה שניות לסמארטפון. יכול להיות שבעתיד הלא רחוק אמזון תרחיב את השימוש בטכנולוגיה זו גם בסניפי Whole Foods.

הרמוניה בין אונליין לאופליין

סיבה נוספת לרכישה היא שאפילו אמזון הבינה שחנות אונליין, גדולה ועשירה במוצרים ככל שתהיה, זה לא תמיד מספיק, ואת הצרכנים צריך להביא בדרכים משכנעות יותר. מנגד, שילוב של חנויות מקוונות ופיזיות עובד נפלא, וייתכן שצרכנים שיתנסו כמה פעמים בחנות הפיזית ירגישו בטוחים יותר לעבור לקנייה ברשת. אחרי הכל אמזון רוצה להיות One stop shop לכל הקניות של הצרכנים, ואחרי סמארטפונים, בגדים ותכני וידאו, תחום המזון הוא בהחלט תחום שהיא טרם כבשה. בנוסף, קהל היעד המרכזי של Whole Foods הוא דור המילניאלז שכבר מזמן לא מפחד מקניות באינטרנט, ולכן הציפייה היא שאולי בזכות הלקוחות האלו היא תצליח לחדור את השוק החדש הזה. דוגמה נוספת לשילוב אונליין ואופליין היא באמצעות נקודות איסוף דרך אותה רשת חנויות, כאשר את ההזמנה יבצעו הלקוחות דרך האתר עצמו.

אפשר להגיד שאמזון עושה את מה שרשתות אמריקאיות אחרות עשו, ובראשן Walmart, שלצד מכשירי אלקטרוניקה והלבשה מוכרת כבר מזמן פרטי מזון – הן בחנויות הפיזיות והן בחנות המקוונת שלה. כך צרכנים שמגיעים לקנות אייפד למשל כבר עושים על הדרך את הקניות לבית, והופ – בלי להתכוון הגדלתם את סל הקניות שלכם ובזבזתם הרבה יותר כסף ממה שתכננתם.

אין צורך בפאניקה

נכון לרגע זה נראה שלקוחות אמזון ו-Whole Foods לא צפויים להבחין בשינויים גדולים. העסקה, שנודע עליה ביום שישי האחרון, צפויה להיסגר רק מאוחר יותר השנה. אך גם לאחר הסגירה הרשת הנרכשת תמשיך לפעול כרגיל מהמטה שלה באוסטין, טקסס, ואפילו המנכ"ל שלה, ג'ון מקי, יישאר בתפקידו. בנוסף, כרגע אמזון לא מתכננת להשתמש בטכנולוגיית החנות החכמה שלה (Amazon Go) ואפילו לא למקם מכשירים מתוצרתה, כמו ה-Echo, לצד בקבוקי השתייה והחלב. אז כמובן שהמרוויחה הגדולה מהרכישה האחרונה היא אמזון, אבל כמו בכל שוק שהופך לתחרותי המשמעות היא שאנחנו הצרכנים צפויים להרוויח גם כן.

לקנות בלי להרגיש, מקור: Pixabay

הילה חיימוביץ׳

כתיבה הייתה עבורי מאז ומתמיד הרבה מעבר לתחביב, אך את חיבתי העזה לגאדג׳טים וטכנולוגיה גיליתי יחסית באיחור. כנראה שהגיקית שבי הייתה חבויה זמן רב, ורק חיכתה לרגע הנכון לפרוץ. בכל מקרה - היא כאן, ובכל הכוח. (צילום: יורם רשף)

הגב

4 Comments on "האם אמזון תעשה לסופרמרקטים את מה שהיא עשתה לחנויות הספרים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
ASD
Guest
זה מתחיל ב-DATA. מה שאמאזון תעשה בשלב הראשון יהיה לאסוף דאטה על התנהגות הקונים ברשת האופליין. היא תתחיל לנטר מי קונה מה קונה ומתי קונה לאורך כל עונות השנה. היא תצליב את המידע עם מה שהיא כבר יודעת מהאונליין ותתחיל בטסטים על האונליין כדי לאמת חלק מהמידע ולשפר את יכולות האונליין שלה אפילו יותר. היא תצליב כרטיסי אשראי ותדייק יותר את ההמלצות שלה ללקוחות שמגיעים גם באונליין. ואז יתחיל הטפטוף. היא תשכנע תציע ללקוחות פריים הטבות ברשת ובכך תתחיל לנתב את הטראפיק שלה מהאונליין לאופליין. לאורך זמן היא תתחיל לשפוך את הידע שלה בכיוון השני מהאונליין לכיוון האופליין וכשתעשה את… Read more »
נדב
Guest

לדעתי תוך שנה. ועוד בישראל…

No body home
Guest

אוהבת את הכתבות שלך חיימוביץ הילה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: