6 שלבים לשיווק ממוקד עם תקציב מינמלי [Lean Startup Marketing]

בעידן שבו המובייל צובר תאוצה והרשתות החברתיות כבר הפכו לעובדה מוגמרת, עובר הדגש מתקציב שיווק גדול לתכנון ותזמון מדוייק בין כל מרכיבי הפעילות השיווקית. כך תעשו זאת נכון ועם תקציב מינימלי, בשישה שלבים בלבד.

social media shutterstock

בעידן המדיה החדשה שיווק מוצלח לסטארטאפ אינו תלוי בתקציב גדול. תכנון ויישום ממוקדים מאפשרים כיום להשיג הרבה יותר תוצאות בפחות כסף.

בשבוע שעבר שמחתי לראות בערוץ 2 כתבה  על הסטארטאפ "ניפגש" (השם בשוק הישראלי) – רשת חברתית בטוחה לתלמידי יסודי. הכתבה הינה חלק מהפעילות השיווקית של החברה. במסגרת תהליך אסטרטגי שעברה ״נפגש״ התבססה התובנה כי סוד ההצלחה של המיזם טמון במיקוד היותו כלי אופטימאלי עבור מחנכים ומורים בבתי הספר היסודיים הן ללימוד וחינוך לשימוש ברשתות חברתיות והן ככלי ללמידה משותפת, תוך הסכמה וליווי של ההורים. זאת בנוסף כמובן להיותה רשת בטוחה שמטרתה להיות מעניינת וכיפית לילדים.

בעידן השיווק אונליין, המובייל והמדיה החברתית, עובר הדגש מתקציב שיווק גדול לתכנון ותזמון מדוייק בין כל מרכיבי הפעילות השיווקית. אם בעבר כדי להשיג מודעות משמעותית היה צריך תקציב גדול לקמפיין המורכב ממדיה מרכזית (טלוויזיה, עיתונות או שילוט חוצות) ופעילות משלימה (רדיו, קידום מכירות או שיווק ישיר וכד) הרי שחוקי הפרסום והשיווק השתנו. עבור חברות סטארטאפ יש כאן הזדמנות גדולה.

איתי עשת, היזם מאחורי ניפגש, הוא אחת הדוגמאות המצוינות למיזם שהבין את האופן בו נכון ליישם את אסטרטגיית השוק על ידי תכנון ובניה של הפעילות השיווקית החודשית תוך שילוב של שיווק לבתי הספר, שיווק להורים ושיווק לילדים. כמו חברות דומות לפניה (Tweegee, GetTexi, JustParkIt) בחרה ניפגש בישראל כשוק הבית. הדבר נכון פי כמה וכמה כשמדובר בשיווק לשוק הבינלאומי.

דוגמא אחרת היא חברת Timocco המשווקת משחקים אינטראקטיביים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. החברה משלבת בין שיווק לקהלי יעד מקצועיים (מרפאות בעיסוק) מוסדיים ופרטיים (הורים לילדים עם צרכים מיוחדים). החברה מצליחה בזכות תכנון, מיקוד והקפדה על הביצוע לשלב פעילויות אונליין עם פעילויות אופ-ליין תוך מיקוד בקהלי היעד המדויקים ובמדינות ספציפיות. (ראו דוגמאות בהמשך).

להלן 6 שלבים שיאפשרו לחברות סטארטאפ לנצל נכון את ערוצי המדיה הקיימים ויסייעו לחברות ליישם ולשלב שורה של פעולות שיווקיות ממוקדות תוך שמירה על תקציב נמוך יחסית והשגת תוצאות משמעותיות בזמן מהיר.

השלב הראשון – זיהוי ואיפיון

זיהוי ואיפיון התנהגות קהלי היעד כדי להתאים את המדיות הנכונות ואופי השימוש בהן. בהתאם לשלב בו נמצא המיזם ולקהלי היעד בהם החלטתם להתמקד יש למצוא את התשובות לשאלות הבאות:

  • איפה הם נמצאים? פיזית (אזורים גיאוגרפים, עבודה-בית, חנויות – מרכזים-שווקים).
  • מה הם קוראים, שומעים, רואים? בלוגים, מגזינים, מדיה חדשותית?
  • מי החברים שלהם ואיפה הם מתקשרים הן אופ-ליין (פיזית) והן אונליין?
  • מי משפיע עליהם –מובילי דעה, מדיה, אמנים מסוימים?

השלב השני – מיפוי הפעילויות

מיפוי כל הפעילויות המתאימות והאפשריות עבורנו באמצעותן נוכל להגיע לקהלי היעד במקומות בהם הם נמצאים \ קוראים \ גולשים וכד' (כפי שניטרנו בסעיף הקודם).

דוגמאות לפעילויות השיווק מהן יש לבחור את המתאימות לחברה ולקהלי היעד שלה:

  • מדיה אונליין – פרסום אונליין כקישורים ממומנים במנועי חיפוש, פרסום ברשתות חברתיות, באנרים, פופאפים ועוד.
  • יחסי ציבור ברשת (במקרים של שוק ספציפי גם אופליין) – בלוגרים, מגזינים, אתרי תוכן ועוד.
  • פעילות Social – רשתות חברתיות, Twitter, פורומים, Webinars, פודקאסטים (תכנים להשמעה).
  • שיווק ישיר – מיילרים, הפקה ושליחת ניוזלטר.
  • תוכן – כגון פוסטים בבלוג החברה, White Papers, Case Study, מאמרים.
  • פעילות אופליין (בהתאם לאופי המוצר ומשאבי החברה) – נוכחות בכנסים (מומלץ לשלב עם פעילות אונליין מסיבית), הצגה בתערוכות, קידום מכירות לסוגיו.

השלב השלישי – תוכנית פעילות

בניית תכנית הפעילות החצי שנתי והחודשית שכוללת שילוב של הפעולות האפקטיביות ביותר עבור הסטארטאפ. התכנית תגדיר את המטרות והיעדים המדידים לכל תקופה ומה מתוכנן בכל חודש לכל קהל יעד בכל אחד מערוצי השיווק שנבחרו.

השלב הרביעי – הכנה והפקת הפעילות המתוכננת

התקשרות עם הספקים הרלוונטיים, הזמנת המדיה, החלטה על הנושאים לפעילות ה-PR (אני ממליצה על שתי הפצות בחודש) כתיבת התכנים, הכנת ניוזלטר, מיילרים או כל פעילות נוספת על פי התכנית. חשוב לזכור שלצד היצירתיות והצורך לתפוס את תשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאלים, חשוב להקפיד על אחידות גדולה במסרים.

השלב החמישי – ביצוע הפעולות

הוצאת הודעת ה-PR, העלאת הקמפיינים, הפצה מסיבית של התכנים בכל ערוצי הסושיאל מדיה, הקפדה על תגובות ושימוש בתכנים של כותבים המגיבים (חיובית) לפרסום וכדומה. כל הפעילויות נעשות על פי התכנית.

ניתן לקחת לדוגמא פעילויות שעורכת Timocco, אותה הזכרתי בתחילת המאמר. מעצם הפניה לקהל של מטפלים והורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מנצלת החברה אירועים וכנסים מקצועיים תוך שילוב של פעילות אקטיבית בסושיאל מדיה, כמו גם הדרכות מקצועיות, הרצאות ועוד.

timocco

הכתבה בחסות GAIA VSM

Gaia VSM מתמחה בבניית אסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ ישראליות במטרה לסייע להן ליצור פריצת דרך נכונה ומהירה לשוק הבינלאומי.

Gaia פיתחה מודל ייחודי ומכוון תוצאות המאפשר ללקוחותיה לעבור תהליך מובנה, מקצועי ומהיר של גיבוש אסטרטגיית שוק. במסגרת התהליך, מסייעת Gaia ללקוחותיה להגדיר במדויק את המוצר מנקודת המבט של הלקוח הפוטנציאלי, לזהות מהם שווקי היעד המתאימים ביותר ולאתר את הלקוחות הפוטנציאליים הראשונים והמשניים הבשלים לאמץ את הטכנולוגיה. אסטרטגית השוק מתורגמת יחד עם החברה לתכנית פעילות שיווקית שתביא למקסום ערך החברה והשגת היעדים העסקיים.

החברה הוקמה על ידי חיות יוגב, בעלת ניסיון של מעל 25 שנה בתפקידי ניהול, אסטרטגיה, שיווק ומסחר בחברות מקומיות ובינלאומיות מובילות. צוות Gaia כולל מומחים בעלי ניסיון בשוק ההיי טק בתחומי ההשקעות, גיוס הון ותקשורת שיווקית. לפרטים נוספים לחצו כאן.

חיות יוגב | מנכ"לית Gaia VSM

חיות יוגב היא מנכ"לית חברת Gaia-VSM המתמחה באסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ טכנולוגיות. ל-חיות ניסיון של עשרים וחמש שנים בעולם השיווק והאסטרטגיה בשווקים מקומיים ובינלאומיים.

הגב

6 Comments on "6 שלבים לשיווק ממוקד עם תקציב מינמלי [Lean Startup Marketing]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
ירון
Guest

אפשר לקבל דוגמא של סטרטאפ שהכותבת הובילה את התוכנית השיווקית שלו והצליח? כי המאמר הזה הוא פשוט תקציר של מיליון מאמרים מחו"ל שנכתבו בדיוק אותו הדבר.

אבישי
Guest

הרבה סיסמאות, מתי מגיע התכלס, הסבר אחד לשיטת שיווק מוצלחת עם פירוט של עשייה, קחו מדיה אחת, רשת חברתית אחת שניהלתם בה קמפיין מוצלח, כמובן עם ניתוח של ההצלחה ותציגו, יהיה הרבה יותר מועיל מעוד רשימת ערוצי שיווק

יעל
Guest

כתבה מעולה, עושה שכל וסדר.
כן ירבו.

רועי
Guest

מסכים עם המגיבים לפניי,
עושה רושם שהרבה חברות ״ייעוץ״ בארץ שלנו נורא מתלהבות מסטארטאפים (והן צריכות) ובמקום ליצור אסטרטגיות שיווק שיכולות להוות מותאמות לרוח היזמות הישראלית, מצטטות את מה שעובד בחול והכי חשוב, לא מוכיחות לנו בשום צור שמה שהן עושות באמת עובד…

תעשו, אל תדברו
(ובטח אל תגנבו פוסטים מחו״ל)

Hila Wexler
Member
תודה על התגובה רועי. חברת Gaia בונה אסטרטגיות שוק לחברות סטארט אפ ישראליות שמעוניינות לפרוץ לשוק הבינלאומי מזה כ-6 שנים בהצלחה מרובה. אתה מוזמן להכנס לאתר שלנו ולהתרשם מרשימת הלקוחות הכוללות חברות מצליחות כגון: TVINCI, VISUALEAD, TIMOCCO. וכן לדבר עם כל אחד מהלקוחות המופיעים באתר ולקבל מהם המלצה על התהליך האסטרטגי שעברו עם החברה. אני שמחה שאתה עוקב ומתעניין בנושא שיווק סטארט אפים. מאחר שכל תוכן הפוסט נכתב בלעדית על ידי חיות יוגב, מנכ"לית Gaia, נשמח אם תעביר לנו את הפוסטים הדומים מחו"ל להם התכוונת. אנחנו תמיד שמחים להכיר שותפים לדעה ולדרך. מטרת הפוסטים היא לעורר את המודעות לצורך בשיווק… Read more »
yoni
Guest

יפה דיברת וענית לכל המלעיזים פה כל הכבוד. תנו כבוד לאנשים שעומלים וכותבים תוכן מעניין בשביל שנחכים זה המינימום. להגיד גנבתם העתקתם בושה כאילו מישהו חייב לכם משהו לא מתאים לכם חפשו במקום אחר .

wpDiscuz

תגיות לכתבה: