המדריך השלם לסביבת הבוטים ואפליקציות המסרים

אחרי ששנה שעברה הדיחו אפליקציות המסרים את הרשתות החברתיות במספר המשתמשים – הגיעו הבוטים. הנה כל מה שצריך לדעת על התחום שעשוי להשתלט על חיינו בשנים הקרובות

facebook messenger

מאת רון לוינסון, מייסד IAGO

שנת 2015 הייתה שנת המפנה בה מספר משתמשי אפליקציות המסרים עברו את מספר משתמשי הרשתות החברתיות. מאז, זו הייתה רק שאלה של זמן מתי נתחיל לשמוע על הפוטנציאל הגובר של פלטפורמות המסרים המידיים. כבר עכשיו אצל יותר מ-2.5 מיליארד אנשים מותקנת לפחות אפליקציית מסרים אחת, ההערכות מדברות על כך שתוך מספר שנים המספר הזה יטפס עד ל-3.6 מיליארד – כמעט מחצית מהאנושות. נתון זה בלבד הופך את אפליקציות המסרים לתופעה חברתית חשובה ומשמעותית. ההשפעה של תופעה בסדר גודל כזה על החברה משיקה למגוון רחב של תחומים – מטכנולוגיה ועד תקשורת, ממסחר ועד חינוך ומתרבות עד כלכלה.

על מנת לעזור ליזמים להבין טוב יותר את המגרש הזה כך שיוכלו לזהות צרכים ובעיות שראויים לפתרון, לראות כיצד פתרונות אלו יכולים להשתלב בסביבה הזו, ולעשות מעט סדר בין כל מילות הבאזז סביב אפליקציות המסרים, נבנה המדריך הזה. על כל אחת מהקטגוריות שיצוינו כאן ניתן כמובן להרחיב את הדיון והתיאור הקצר של כל קטגוריה נועד לעזור להבין את הבסיס עליו היא עומדת. למרות זאת, היתרון האמיתי של המאמר הזה טמון במיפוי הקטגוריות וההבנה שלהן:

  • ערוצים
  • בוטים ועוזרים אישיים
  • פלטפורמות לבניית בוטים
  • פתרונות שפה חופשית וסביבות עבודה

ערוצים

בוטים צריכים פלטפורמה בה הם יוכלו לפעול. חלק מהבוטים, כמו זה של אפליקציית Quartz לדוגמא, הם חלק מתוכנה עצמאית, המשמשת גם כפלטפורמה לבוט, אבל על סוגי בוטים אלו ארחיב בהמשך. תחילה, חשוב להבין כי רוב הבוטים, או לפחות אלו המעוניינים להנות מהיתרון של השימוש באפליקציות שכבר מותקנות אצל המשתמש כאפליקציה מארחת לבוט, חוסכים למשתמש הסופי את הצורך שבהורדת אפליקציה חדשה. אפליקציות המסרים המידיים מעצבים מחדש את חיינו כתופעה חברתית חדשה. למעשה, אפליקציות המסרים גדולות עכשיו משמעותית יותר מאשר רשתות חברתיות במונחי משתמשים חודשיים, כך על פי וויל מק'קיטריק מביזנס אינסיידר:

bi
המשמעות של כך, היא שיש מקום למגוון עצום של שחקנים חדשים שמנסים לפתור בעיות חדשות שעולות לכמעט שלושה מיליארד משתמשי אפליקציות המסרים.

לאפליקציות שונות, מאפיינים שונים. אפשר לדרג אותן על פי מספר המשתמשים או לפי נתח שוק, אבל אני מוצא את החלוקה הבאה כדרך נוחה לסווג אותן – על פי שווקים גיאוגרפים, תכונות, ומאפייני משתמשים. תחילה, שווקים גיאוגרפים. לכל אזור יש את האפליקציה הפופולרית שלו. אם נסתכל על השוק האסיאתי נראה את הדומיננטיות של WeChat ושל Line כשבארצות הברית המסנג'ר של פייסבוק נמצא בשימוש רחב. אירופאים ודרום אמריקאים נוטים להשתמש בעיקר בוואטסאפ כשבמזרח אירופה נמצאים גם הרבה משתמשי Viber.

החלוקה השנייה מתייחסת לתכונות האפליקציות, כשהפיצ'ר העיקרי אליו אתייחס הוא התמיכה בבוטים. למרות שההערכות הן כי בעתיד הקרוב רוב אם לא כל אפליקציות המסרים הפופולריות צפויות לאפשר לפחות סוג מסוים של תמיכה בבוטים, עדיין יש אפליקציות רבות שלא עשו את הצעד הראשון בכיוון זה. WhatsApp היא הגדולה ביותר מבניהן כשגם Snapchat היא שחקנית משמעותית שעיני התעשייה נשואות אליה. אפליקציות שדווקא כן עשו התקדמות עם בוטים הן פייסבוק מסנג'ר, WeChat ,Slack, Telegram ,Skype, ו-Viber שהודיעה לאחרונה על פתיחת הפלטפורמה שלה למפתחי בוטים ראשונים.

פיצ'רים נוספים הקשורים לבוטים צצים בקצב מהיר וכדאי לעקוב מקרוב אחרי העדכונים שמשתחררים על מנת להכיר אותם טוב יותר. באשר לכל הפלטפורמות, ניתן לומר כי בעתיד הקרוב צפויות להיות התפתחויות מעניינות בכל הנוגע לצד ה-backend באפליקציות המסרים.

החלוקה האחרונה מתייחסת לנתונים דמוגרפיים, או פרופיל המשתמש הממוצע בפלטפורמה. אם נתבונן ב-Snapchat לדוגמא, נשים לב כי פחות מ-15% מהמשתמשים הם בגילאי 35+. אפליקציה נוספת שבדרך כלל משויכת לקהל צעיר היא Kik. מצד שני, Slack, הינה אפליקציה המיועדת לקהל עסקי ובוגר יותר בהגדרה, בעוד Telegram נחשבת ככזאת הנמצאת בשימוש בעיקר על ידי משתמשים עם אוריינטציה טכנולוגית, בעיקר בזכות תכונות ההצפנה שלה.

chat bots

בוטים ועוזרים אישיים

חילקתי את הקטגוריה הזו לשני חלקים. החלק הראשון, בוטים, שהם סוכני שיחה שבנויים על מנת לעזור למשתמשים עם משימות ייעודיות. הם בדרך כלל יעוצבו בצורה שמדמה שיחה אינטליגנטית עם משתמש אנושי בטקסט או בקול. לדוגמא, הבוט של אובר בפייסבוק מאפשר למשתמשים להזמין מונית בכל שיחה במסנג'ר על ידי לחיצה על אייקון של מכונית או בקשה להזמין מונית בטקסט חופשי. Meekan יכול להיות מנוע ניהול הזמן הגמיש שלכם ולהתאים את לוח הפגישות של כל המשתתפים בשיחה בשניות על מנת למצוא את המועד המתאים ביותר לפגישה והבוט של טאקו בל, טאקובוט, עוזר לקבוצות סלאק להזמין מטאקו בל מהר יותר ישירות דרך מסך השיחה.

החלק השני הם העוזרים האישיים או עוזרים ל-X. גם הם נחשבים כבוטים אבל בדרך כלל הם יוכלו לעזור למשתמש עם סט רחב יותר של שירותים. בין העוזרים הפופולריים היום ניתן למנות את Magic, Google Now ,Cortana ,Siri ,Operator ,Facebook M ועוד. העוזרים יכולים להיות ממוקדים בתחומים ספציפיים בצורה אנכית כמו תיירות, מסחר וחדשות או לבחור בגישה רוחבית ולהתמודד עם שאלות כלליות יותר כמו "מה יהיה מזג האוויר ב-X שבוע הבא?" או "כמה שווים $100 ביורו?".

ממשק הבוטים והעוזרים האישיים הוא נקודה חשובה שכדאי להתייחס אליה. חלק מיוצרי הבוטים בחרו להשתמש במקלדות מובנות ומותאמות אישית או בכפתורים מובנים, אחרים משתמשים בממשק שורות פקודה וחלק אחר משתמש בפתרונות עיבוד שפה טבעית (NLP) או אינטליגנציה מלאכותית בטקסט או
בקול. השאלה המרכזית כאן היא האם ממשק השיחה יכול באמת לעשות עבודה טובה יותר מאשר ממשק משתמש גרפי. במילים אחרות, האם שיחה עם בוט לצורך מטרה מסוימת תהיה צורה נוחה יותר להשיג את המטרה הזאת מאשר שימוש באפליקציה או אתר אינטרנט עבור אותה מטרה? אותן חברות בוטים יצטרכו להסתכל סביבן ולהבין מול מי הן מתחרות. תשובה לשאלה הזאת תדרוש הסתכלות רחבה יותר גם מעבר לסביבת הבוטים, לפתרונות דיגיטליים אחרים כדי לבדוק מי מציע פתרון דומה במכשירים וממשקים אחרים.

בעתיד הקרוב אנחנו צפויים לראות יותר ויותר בוטים ועוזרים אישיים שמתקשרים אחד עם השני ללא צורך מצד משתמש אנושי להעפיל או לפנות לכל אחד מהם בנפרד. אנחנו כבר רואים חברות בוטים רבות שנבנות על תוכנות ופלטפורמות אחרות כשהם מציעים להרחיב את תכונות המוצר המקורי כך שיאפשר קבלת שירות גם בממשק שיחה כמו לדוגמא הרחבות ל-Shopify ,Salesforce או Hubspot. האיום הגדול לחברות הבוטים האלו מגיע מכיוון פלטפורמות האם אותן הן מנסות לייעל. בוטים אלו, הנבנים כרובד נוסף המתלבש על הפלטפורמות, יפתחו תלות גדולה מאוד בפלטפורמות שעליהן נבנו ויהיו חשופים לסיכון גדול כשאותן פלטפורמות יפתחו פתרונות שיחה משלהן וידחקו החוצה בוטים אחרים. רוב החברות מבוססות הענן מודעות היטב לטרנד ממשקי השיחה וכבר התחילו לעבוד על מוצרים משלימים בעצמן כמו הדוגמא הזו של Zendesk:

tc

פלטפורמות לבניית בוטים

פלטפורמות לבניית בוטים הן פלטפורמות בהן משתמשים ומפתחים יכולים ליצור ולהשיק בוטים לאפליקציות מסרים שונות. הפלטפורמות הן בעלות טווח משתנה של מורכבות ותכונות שיכולות להיות משויכות לבוט כמו גם מידה משתנה של יכולת התכונות הנדרשת בכל פלטפורמה. מפתחים יכולים להשתמש ב-Pandorabots על מנת לבנות, לארח ולהשיק בוטים כשאחרים יעדיפו דווקא את הבילדר של מיקרוסופט ל-node.js.

bots

חלק מהפלטפורמות טובות יותר למטרות שונות, כמו לדוגמא Chat Mapper שהוא כלי מעולה ליצירת בוטים בתחומי ה-e-learning או Chatfuel שעוזרת למשתמשים לבנות בוט מלא בכמה דקות, ללא צורך כלל בידע בתכנות. רוב פלטפורמות בניית הבוטים מאפשרות לבנות בוטים עבור יותר מפלטפורמת מסרים אחת, ולהשיק את הבוט היכן שמשתמשים שלכם נמצאים בין אם זה פייסבוק מסנג'ר, סלאק, סקייפ או כל שירות מועדף אחר. את הבוטים שבניתם אפשר גם לחבר בקלות בדרך כלל לשירותים חיצוניים כמו ג'ימייל, אינסטגרם, יו טיוב וכו. מה שאולי כדאי לבחון זה את נושא התשלום שמציעות החברות שונות. Chatfuel לדוגמא מציעה כרגע את השירות שלה בחינם (עד ל-100,000 שיחות בחודש), כש-motion.ai גובים $15 לחודש אם אתם בונים יותר משני בוטים או שיש לכם יותר מ-1000 שיחות בחודש על הבוט שלכם.
עם יותר מ-30,000 בוטים שכבר נבנו על הפלטפורמה של פייסבוק בלבד, ויותר מ-34,000 מפתחים שנרשמו לסביבת הפיתוח לבוטים של פייסבוק, המגמה ברור ותחרות בין החברות על נתח השוק מחריפה כשהרבה חברות מנסות להיות ה-WIX של הבוטים.

פתרונות עיבוד שפה חופשית וסביבות פיתוח

מהצד השני יש את פתרונות ה-NLP וסביבות הפיתוח לבוטים. אם הפלטפורמות לבניית הבוטים היו כלים ידידותיים יחסית כלפי אנשים שאינם בעלי יכולות תכנות הרי שכאן המצב קצת משתנה. הפלטפורמות האלו הן בדרך כלל אוסף של כלים שבהם תוכנות המספקות פונקציונליות גנרית יכולות להיות מעוצבת על ידי קוד שפותח בידי משתמשים והולבש עליהן, כך שיספק מענה ספציפי. Microsoft bot framework לדוגמא הוא כלי חזק שיכול לעזור למפתחים לפתח ולחבר בוטים שישרתו משתמשים במגוון רחב מאוד של פלטפורמות כמו סקייפ, סלאק, אופיס 365, SMS ועוד. פתרונות אחרים כמו ווטסון של IBM יאפשרו הטמעה של תכונות מיחשוב קוגניטיביות והבנת שפה טבעית לבוט שלכם באמצעות API כך שלא תצטרכו לפתח את הכל מאפס. Wit.ai, שנרכשה על ידי פייסבוק, היא פלטפורמת שפה חופשית מצוינת נוספת המאפשר תמיכה אינטגרטיבית בפייסבוק מסנג'ר (אבל לא רק), ועוזרת למפתחים ליצור בקלות בוטים מבוססי טקסט וקול שיכולים לדבר עם משתמשים במגוון אפליקציות. ככל שתחום ה-machine learning מתפתח, פתרונות עיבוד השפה החופשית יצליחו להשלים משימות מורכבות יותר ויהיו נגישים יותר מתמיד.

שלוש נקודות לסיום

לפני הסיכום, כדאי גם להתייחס לשלוש קטגוריות נוספות שמקבילות לקטגוריות שתיארתי כאן משני הצדדים.

1. הראשונה, פלטפורמות לגילוי בוטים (bot discovery). תעשיית הבוטים עדיין מתמודדת עם קשיים בכל מה שקשור לגילוי והפצה של בוטים חדשים. במיוחד כאשר לא מדובר בתאגיד גדול שיכול להשתמש בבסיס המשתמשים הקיים שלו בפלטפורמות אחרות כדי לקדם את הבוטים שלו. אפליקציות המסרים מנסות לקדם את הנושא על ידי חנויות בוטים, קודים לסריקה מהירה, אתרי אינדקס לבוטים וגם ההכרזה האחרונה של פייסבוק לגבי שיתוף הבוטים ישירות ממסך השיחה עם הבוט לשיחה אחרת עם חברים במסנג'ר. אנחנו רואים יותר ויותר ניסיונות לקדם את הנושא אך אין ספק כי זה הולך להיות אתגר משמעותי שיעסיק את מפתחי הבוטים.

2. הנקודה השנייה, אנליטיקות בוטים. באופן טבעי למפתחי בוטים שונים יהיו דשבורדים שונים שהם יפתחו הצורה עצמאית או טבלאות שיעזרו לעקוב אחר ביצועים, אחרים ישתמשו בפתרונות קיימים כמו mixpanel וכו. למרות זאת, חשוב לציין שאינטראקציות של משתמשים עם בוטים הן שונות מאינטראקציות באתר אינטרנט או באפליקציה. לספור את כמות הקליקים או למדוד את זמן השהייה בעמוד הן כבר לא מטריקות רלוונטיות בממשק שיחה. שיחות יצטרכו להימדד במדדים חדשים כמו כמות אינטראקציות של המשתמש עם הבוט, כמות ההודעות הממוצעת בשיחה (כשבחלק מהבוטים השאיפה תהיה לשמור את המספר הזה נמוך ככל האפשר ובחלק דווקא נרצה לנהל שיחות כמה שיותר ארוכות) ואף ניתוח מתקדם יותר של תוכן השיחות על מנת להבין את הלך הרוח הכללי בשיחה.

3. הנקודה האחרונה היא תוספים לבוטים. ההייפ הגדול סביב הבוטים דחף את האקוסיסטם קדימה בצורה מהירה מאוד ויצר אתגרים והזדמנויות חדשות לסטארט אפים ונותני שירות אחרים. הגל החדש של הבוטים ואלו שיבואו אחריו, לא יבנו את הכל בעצמם. הצורך במוצרים משלימים כמו תשלומים, שיווק, הטמעות ואופטימיזציה רק ילך ויגדל בעתיד הקרוב.

סיכום

תיארתי את הקטגוריות האלו בצורה הזו כי אני חושב שצריך להסתכל על הסביבה הזו כרצף – מהקטגוריה הפחות מתווכת והכי ישירה של המשתמש הסופי עם המוצר ועד הקטגוריה המתווכת והרחוקה ביותר מהמשתמש הסופי המשמשת כמנוע מאחור. הגבולות של הקטגוריות משתנים במהירות והרבה מהחברות שפועלות בתחום כעת עוד יעשו פיבוטים רבים ולכן אני חושב שחלוקה דיכוטומית לא תשרת את האקוסיסטם הזה בצורה נכונה. המטרה העיקרית שלי כאן הייתה לשרטט את תמונת הנוף המשתנה במהרה של תעשיית הבוטים ואפליקציות המסרים המיידים על מנת לעזור למשתמשים להבין את השחקנים והגורמים שמאחורי הקלעים ואת היחסים ביניהן. תעשיית הבוטים עדיין נמצאת בשלביה הראשונים ביותר ויש עוד המון מה לעשות. זו הולכת להיות תקופה מאוד מאוד מעניינת.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "המדריך השלם לסביבת הבוטים ואפליקציות המסרים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
1234
Guest

מקיף ופותח את הראש. תודה רבה!

ערן
Guest

וואוו. מעולה! עוד כאלה בבקשה!

אני הלוחש למילים
Guest
אני הלוחש למילים

הכתבה מאכזבת למדי. זה כאילו שיבקשו ממני לכתוב כתבה על מקומות לחופשה בישראלי, ואני אכתוב "יש את תל אביב, ויש את אילת, ואפשר גם לנסוע לירושלים, ויש גם מקומות בנגב". האם הקורא יכול להבין מזה לאן כדאי לו לנסוע? מה היתרונות והחסרונות של כל מקום?

הכתב סתם אומר טונות שמות של בוטים, אפליקציות, וכו'… מבלי שהוא מסביר כלום על ההבדלים, מה הן באמת עושות. סתם גיבוב של מילים.

עידיתוש
Guest

מעניין, תודה

avimunk@gmail.com
Member

מעניין, כתוב היטב.. מה המצב בתחום ה-nlp בעברית?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: