האתרים הישראליים פתחו במלחמת עולם כנגד חוסמי הפרסומות

גם אתם שמתם לב שחוסמי הפרסומות שלכם כבר לא חוסמים אתרים כמו וואלה, מאקו או ynet? מלחמת עולם מתנהלת מתחת לפני השטח ומעורבים בה הרבה כסף וטכנולוגיה; בינתיים, אחוז המשתמשים בחוסמי פרסומות רק עולה

מקור: Adblock Plus

נכון להיום יותר מ-615 מיליון מחשבים אישיים, לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים כוללים תוספי חסימת פרסומות שונים, כשהמספר הולך וגדל בקצבים מהירים מדי שנה. אולם אתרי התוכן הגדולים, שרובם מתקיימים בזכות אותן פרסומות, לא נשארים חייבים ונוקטים בצעדים אקטיביים להלחם בתופעה. בשבועות האחרונים החלו לדווח יותר ויותר קוראים, כי חוסמי הפרסומות הפופולאריים אינם יעילים יותר ולמרות השימוש בתוספים השונים, הם נחשפים פתאום לפרסומות באתרים ישראליים דוגמת וואלה, ynet ומאקו. בדקנו מה הסיבה לכך, מה ניתן לעשות וגילינו מלחמת עולם שמתרחשת מתחת לפני השטח בין האתרים הישראליים שנלחמים על מקור הכנסתם העיקרי והקוראים, כשבאמצע הרבה טכנולוגיה והרבה כסף.

הטכנולוגיה הישראלית עוזרת לאתרים 'לחסום את החוסמים'

כזכור, בשלב הראשון לפני כשנה לערך החלו להציג האתרים הגדולים בארץ דוגמת ynet או וואלה הודעות שמבקשות מהקוראים לנטרל את חוסמי הפרסומות שלהם. לא עבר זמן רק וגם ההודעות האלו נחסמו. בשלב הבא החלו אתרים כמו המגזין הכלכלי דהמרקר לחסום את הגישה לגמרי עבור קוראים שעושים שימוש בחוסם פרסומות – צעד שהצליח במשימה ומנע מקוראים להיחשף לאתר, אבל האם מדובר אכן בהצלחה? על פי הנתונים של Pagefair, כ-74 אחוזים מהמשתמשים בחוסם פרסומות, שנתקלו באתרים חסומים, העדיפו לעזוב את האתר ולא לבטל את חוסם הפרסומות.

בשבועות האחרונים קיבלנו מספר פניות ממשתמשים ישראליים, שטענו שלמרות שהם משתמשים בתוספים דוגמת AdBlock ו-AdBlock Plus, הם עדיין נחשפים לכל סוגי הפרסומות באתרים כמו מאקו, וואלה ו-ynet. מהבדיקה שלנו עולה כי הסיבה היא, שבמסגרת המאבק שמנהלים אתרי התוכן הישראליים בחוסמי הפרסומות, הם החלו להשתמש בטכנולוגיה של Uponit, חברת סטארטאפ ישראלית.

מקור: Uponit

הפתרון שפיתח הסטארטאפ מסוגל לחסום כיום את כל חוסמי פרסומות, בעזרת הטמעה פשוטה של קוד JavaScript ב-Header של אתר התוכן. אתר שמטמיע את הטכנולוגיה של החברה יכול להציג את כל סוגי הפרסומות כולל Display, וידאו והמלצות תוכן ממומנות במובייל ובדסקטופ – ומכל מקור, כולל ישיר. מחברת Uponit אישרו לנו שאכן האתרים הללו נמנים על לקוחות החברה. בשיחה עם גיקטיים, סירב גל גליקמן, שותף-מייסד ומנכ"ל Uponit, לחשוף את הטכנולוגיה המדוייקת שבה נעשה שימוש, כדי לעקוף את חוסמי הפרסומות: "אין לנו עניין לחשוף את כל היכולות הטכנולוגיות שלנו, אך אוכל להגיד כי החברה מושתתת על טכנולוגיה וכלים טכנולוגים חזקים מאוד, ופועלת מעל לשנה וחצי – ללא הצלחה של חברות האדבלוק להתמודד מול הטכנולוגיה". אגב, בין המשקיעות ב-Uponit ניתן למצוא את חברת קשת הישראלית, הבעלים של אתר מאקו.

עם זאת ההערכה בתחום היא שכמו חברות נוספות בתחום דוגמת Pagefair, גם הטכנולוגיה של Uponit, מנצלת 'חורים' וחולשות בתוספים הקיימים – עד שאלו מתוקנים על ידי קהילת המפתחים של התוספים. לדברי גורמים המעורבים בתחום, מדובר במשחק קלאסי של חתול ועכבר. בהתחלה היה ניסיון של האתרים להחליף דומיינים של שרתי הפרסומות שלהם בצורה אוטומטית, וכך להתחמק מחוסמי הפרסומות – ניסיון שנחסם לבסוף על ידי מפתחי התוספים; אחר-כך ניסו האתרים לחמוק מהחוסמים בעזרת שימוש בפרוטוקול WebSocket, ניסיון שגם הוא נחסם; ועתה, עברו האתרים להשתמש בפרוטוקול WebRTC, שנועד לשמש במקור לתקשורת P2P, אבל משמש את האתרים כדי להציג פרסומות, ולחמוק דרך המסננת של חוסמי הפרסומות.

לפחות כרגע זה עובד, ואתרים כמו וואלה, מאקו ו-ynet מצליחים להציג פרסומות גם למשתמשי AdBlock ו-AdBlock Plus הפופולאריים; עם זאת, חוסם פרסומות דוגמת uBlock Origin הצליח כבר להתגבר על המכשול הזה, וכרגע הוא חוסם גם את הפרסומות באתרים הללו. לדברי גליקמן, מדובר בהחלטה מכוונת ומשותפת שהתקבלה עם בעלי האתרים, כשהכוונה הייתה לטרגט קודם כל את משתמשי המיינסטרים, שמבחינה מספרית הם המשמעותיים ביותר.

מקור: צילום מסך

עם זאת, מעיון שלנו בעדכונים העתידיים של Adblock Plus, נראה שבקרוב יתווסף כלי מסוג Wrapper, שיצליח לחסום גם פרסומות בפרוטוקול RTCPeerConnection (או WebRTC) וגם ה'חור' הזה ייסתם עד המהלך הבא.

אז מה הפתרון?

מצד אחד, הקוראים צודקים לגמרי. אתרים רבים הרוויחו את החסימה ביושר. הם הציגו פרסומות מציקות שמשתלטות על רוב שטחו של האתר, הם הציגו פרסומות עם וידאו, שפוגעות בביצועי הדפדפן והסוללה, חלקם הציג פרסומות שלא ניתן להעלים, פרסומות חודרניות שאוספות נתוני גלישה וחלקם הציג פרסומות עם תוכן גרפי שפוגע בקבוצות אוכלוסיה שונות. מצד שני, צודקים גם בעלי האתרים. תוכן עולה כסף, ומכיוון שמעטים מוכנים לשלם עליו, הם נאלצים להציג פרסומות.

לפחות כרגע מלחמת העולם בעיצומה ואין סימנים לרגיעה. יותר מדי כסף מונח כאן על השולחן וחשוב לזכור שמצד אחד עומדות ענקיות כמו פייסבוק וגוגל, שמתקיימות על פרסומות, ומצד שני נמצא מפתחים נחושים עם 'צבא של מפתחים' מאחוריהם. כמו במקרים רבים, האמת נמצאת איפשהו באמצע, ו-2 הצדדים ייאלצו להיות יצירתיים ולהתפשר.

הטכנולוגיה של ChameleonX באתר גיקטיים. מקור: צילום מסך

אחד הפתרונות היצירתיים, שבו גם אנחנו בגיקטיים עושים שימוש, מעביר את הבחירה לידיכם, הקוראים. הטכנולוגיה, שפותחה על ידי חברת הסטארטאפ הישראלית ChameleonX, פועלת בצד השרת ומציגה לקורא, שעושה שימוש בחוסם פרסומות, אייקון קטן בפינת המסך עם 3 אפשרויות: האפשרות הראשונה היא להמשיך לחסום את כל הפרסומות; האפשרות השנייה היא להיחשף לחלק קטן מהפרסומות בלבד; והאפשרות השלישית, להמשיך לצפות בכל הפרסומות באתר. כמובן שהבחירה שלכם באתר מסויים לא משפיעה על הקריאה שלכם באתרים אחרים. לפחות מהניסיון שלנו, רוב מכריע של הקוראים בוחר להיחשף לפרסומות באתר. אגב, גם פייסבוק נוקטת בשיטת המעקף בצד השרת (Server Side) כדי להטמיע את התוכן הפרסומי שלה בפיד – זאת בניגוד לשאר הפתרונות שמתבססים על מעקף בצד הלקוח (Client Side).

פתרון נוסף שעליו עובדים מספר גופים כמו המפתחת של AdBlock Plus, חוסם הפרסומות הפופולארי ביותר בעולם והקואליציה לפרסומות טובות יותר, הוא אימוץ של תקן פרסומות הוגנות, לא מציקות ושאינן פוגעות בפרטיות. הפתרון מבטיח שכל פרסומת שתעמוד בתקן תוצג גם על ידי חוסמי הפרסומות. עם זאת, מכיוון שבסופו של דבר גם החברה שמפתחת את AdBlock Plus היא חברה מסחרית, שבסופו של דבר מציגה פרסומות וגובה עמלות על הפרסומות שהיא מציגה (הגם שהן 'הוגנות') – היוזמה הביאה לביקורת בקרב המשתמשים ולאימוץ חלופות דוגמת uBlock Origin.

יניב אביטל

הגב

23 Comments on "האתרים הישראליים פתחו במלחמת עולם כנגד חוסמי הפרסומות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Tal
Guest

אלו אתרי התוכן שהחלו במלחמה הזו. הם החלו בשימוש נרחב כ"כ בפרסומות חודרניות, צעקניות, קולניות (בלי לשאול) ומפריעות. אי אפשר בכלל להתרכז בתוכן כשכל הדף הצר מוקף בפרסומות וידאו המסיחות את הדעת.

john doe
Guest

לא בטוח שאני מעדיף את הפתרון הפאסיב-אגרסיב שלכם שבו אתה לוחץ על דארת-ויידר כדי לא לראות פרסומות

מישהו
Guest

אני דווקא חושב שזה גאוני :)

רועי
Guest

אם הפרסומות שם לא היו כל כך ענקיות ומשתלטות, מפעילות וידאו וכו', לאנשים לא היה כל כך אכפת, ולא היו חוסמים אותן. האתר הזה הוא דוגמה טובה לכך.
אני כבר מזמן לא חוסם פרסומות בגיקטיים.

מסי
Guest

הפתרון נמצא במקום אחר לגמרי, תוכן איכותי וממוקד ובתוכו שזורה פרסומת עדינה וממוקדת תוכן, מי שמחפש מסלול טיול יקבל ציוד קימפינג כאפשרויות למסלול. מי שמחפש אינפורמציה על משחק כדורגל יקבל פרסומות לנעליי ספורט או טיסה למשחק תוכן תוכן ותוכן זה הסוד אבל מה לעשות שאנשים בתעשייה מקובעים …

ערן
Guest

גדול! ה-slug של הכתבה הזו הוא

ad-blockers-not-working-on-tamka

קלטתם?

Ynet ידוע גם בשם "טמקא", כי כך מתקבל כשרושמים את האותיות ynet במצב כתיבה עברי, אם בטעות ואם – כפי שהתקבל בפרקטיקה – ככינוי-גנאי ל-ynet שגם מבטל את הצורך לעבור למצב כתיבה אנגלי.

אבל גיקטיים החליטו לקרוא להם tamka ב-URL אפילו שבאופן טבעי היו צריכים לרשום ynet. כנראה לא רצו שמבחינת SEO השם ynet (לפחות ברמת ה-URL) יתקשר לאתר גיקטיים.

שיאצו חתולים
Guest
שיאצו חתולים

אחת התגובות הכי לא מעניינות שקראתי בשנת 2017

יוני
Guest

אחי רצחת את הבדיחה.

קלטתם?

השתמשתי בפועל רצח שבדרך כלל נקשר בין בני אדם ובמובן שלילי
אבל פה בתגובות השתמשתי בהאנשה וככה דיברתי על התגובה שלך שהיא דיגיטלית

שיאצו חתולים
Guest
שיאצו חתולים

תרצח אותו!@!# תרצח!!11

רוני
Guest

🤔

אופרה מיני
Guest

אופרה מיני חוסם את הכל בynet וגם כאן…

שלומי
Guest

נראה שהכותב קצת מוטה לטובת הפתרון הקיים בקיגטיים, מן הראוי היה שתציינו שהמשקיעים של גיקטיים השיקעו גם במתחרים ולכן יש לכם אינטרס מובהק.

רוני
Guest

חחח אתה מבין מה כתבת? שהמשקיעים של גיקטיים השקיעו במתחרים – ובכל זאת הוא מוטה לכיוון פתרון אחר… אז דווקא הוצאת אותם בסדר

אחד שיודע
Guest

זה בסדר, מקומך במטבח גם כך,
אף אחד לא יכעס עליך שאת לא מבינה כלום בכלום

elad
Guest

אכן עברתי ל uBlock Origin

רוני
Guest

אין כמו יובלוק אוריג'ין .משתמשת בו כבר חצי שנה והוא טס וחוסם מעולה .

חכצכחכצכח
Guest

רווווווווני, אלללללל תלכי….
😄

יניב
Guest

לקח לי בדיוק חמש שניות לחסום אותם
ממש טכנולוגיה…

שיg
Guest

האתרים התחילו להגזים עם הפרסומות. לא ייתכן שפרסומת מעכבת ולפעמים מונעת טעינה של דף (אגב, למה כל כתבה וכתבה צריכה פרסומת? תנו פעם ב- כמו יוטיוב). לא ייתכן שסרטון של 15 שניות ילווה בפתיח של 2 פרסומות באורך כולל של 45 שניות (אני ישר סוגר ומקסימום עובר ליוטיוב לחפש את זה שם). לא ייתכן שאת התוכן מסתירים כל מיני עיגולי פרסומת שרודפים אחריך בגלילה.

יצחק
Guest
ב"ה שיטת העבודה של uBlock Origin היא בעייתית מצד הפרטיות היות והיא בעצם קורא את כל הדף ועושה Compare על הנתונים ואת השינויים היא מורידה, ככה יוצא דף נקי הרגע בדקתי את המערכת שלהם. האמת שאין פתרון קסם לנושא הזה ובסוף מי שינצח זה יהיה הציבור ולא האתרים האלה, לדעתי צריך כן לאפשר לבנאדם בחירה ולא לכפות עליו כי זה מעורר את הרצון לפעול ההפך. אפשר ללמוד מאלוקים שגם הוא נתן בחירה למרות שהוא ממליץ על דרך שהוא רוצה בנוגע לפרסומות אצליכם, אתם יכולים לראות שמזמן שדיברתם על הנושא הזה, הכן ניטרלתי את חסום הפרסומות, מצד זה שאני באמת מכבד… Read more »
SomeOne
Guest

הפרסומות הקופצות ממש מרגיזות ואפשר לחשוב
שאם יקפצו לנו מול הפנים אז 5% ירכשו!!!
מי בכלל מושפע מהפרסומות שקופצות עד כדי כך שיבצע רכישה????
אה . . . סליחה מטומטמים!!!!

משתמש
Guest

אפשר להשתמש ב-Ublock Origin, עובד יופי. גם במובייל, גם בווב. חוסם WebRTC, ו-WebSocket, ואת ה-Friendly iFrame של Uponit שהם מגישים את התמונה שמאוחסנת על האתר דרך ה-DFP, ואני לעולם לא רואה פרסומות, גם לא במאקו- הבייבי של Uponit. גם בחוסמים הפרימיטיביים יותר וכשמשתמשים בכרום, איפה שההאקים האלה עובדים והם מצליחים להעביר את התמונה/טקסט למקום של הבאנר המיועד, הלינק לא לחיץ- החלונית שתפתח תיסגר מייד (מה שאומר שבעל האתר יצטרך למצוא מפרסם שישלם לו בלי לקבל קליקים).

zzz
Guest

בוואלה יש פרסומות וידאו באורך של 40 שניות ללא אפשרות דילוג. זה נראה לכם הגיוני?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: