8 עקרונות להרצה אפקטיבית של סטארטאפ הפונה לצרכנים

כדי שתמנעו מכמה שיותר טעויות לאורך הדרך

מאת אלון חורי וניסים טפירו

חשבתם על רעיון נהדר, גייסתם צוות ויש לכם מספיק כסף להתחיל לרוץ. נהדר! עדיין, הסיכויים נגדכם, ורוב החברות לא יגיעו לבשלות. ריכזנו 8 עקרונות שיעזרו לכם לרוץ מהר יותר ולעשות פחות טעויות לאורך הדרך.

1. MVP

להגיע לשוק כמה שיותר מהר – נשמע טריוואלי אבל ממש לא. בניית (MVP (Minimum viable product אמיתי היא משימה טריקית הדורשת איזון עדין בין שלמות המוצר לבין המינימליות שלו. המוצר צריך להיות כמה שיותר רזה מבחינת תכונות, כדי לאפשר שיווק מהיר, אך לא רזה מדי בצורה שתפגע בנכונות הבדיקה שנעשית. פעם אחרי פעם תראו איך הוצאה של מוצר או תכונה לשוק תערער את הנחות היסוד שלכם ותשנה את סדרי העדיפויות. תכונה שנראתה חשובה בשלב התכנון הופכת למשנית או לא רלוונטית אחרי התנסות של משתמשים אמיתיים.

2. Business Model

לא להתחמק מהמודל העסקי – כן, יש חברות שהגיעו להצלחה מדהימה בלי להכניס אגורה. לבנות חברה כזו זה הימור אדיר לכם כיזמים וגם למשקיעים פוטנציאליים שרובם יתפסו מרחק. מצד שני התנסות, בדיקה ואישור של המודל העיסקי זה כח אדיר שיאפשר לכם לצמוח, לגייס הון ולהגדיל בסיס המשתמשים בצורה אמתית. אין הכוונה כאן לשאיפה לרווחיות – חברת הזנק אמורה למנף הון סיכון כדי לצמוח ולכבוש שוק. מספיק להגיע בשלבים הראשונים למודלים שיראו נתיב ברור לכלכליות המוצר שלכם עם הוכחות מבסיס המשתמשים הראשוני שלכם.

3. זהירות עם שיתופי פעולה

שיתופי פעולה הם דרך נהדרת לצמיחה. יש חברות שנבנו על שיתופי פעולה (מספיק להזכיר שגוגל הייתה המנוע מאחורי החיפוש ביאהו עד 2002). לחברה צעירה יהיה קשה למשוך עניין משחקניות גדולות ולכן לעתים פונים לשיתופי פעולה עם שחקנים קטנים. זו בדרך כלל טעות. אם שיתופי פעולה – אז רק עם שחקנים בעלי בסיס משתמשים רלוונטי וגדול לפני שיתוף הפעולה. זיכרו – משני חתולים קשה מאד ליצור נמר.

4. ניתוח נתונים מהרגע הראשון

עולם הצרכנים הוא לא צפוי. לרוץ בו בלי לקבל מידע מדויק, אמין ומיידי שקול לניווט בעיניים עצומות. אם יש לכם אפשרות, הביאו איש BI פחות או יותר מהיום הראשון. ניתוח נתונים מוטעה יכול לקחת חברה שלמה לכיוון לא נכון לכן יש להיות פרנואידיים לגבי הנתונים ולתקוף אותם מזוויות שונות כדי להגיע לשכנוע עמוק שהנתונים נכונים. רק אז אפשר לעבור להסקת מסקנות, ביצוע שינויים ומדידות חוזרות.

5. Its all about the right people

תשתית HR מהרגע הראשון – העובדים הם הנכס העיקרי של החברה. זו לא מליצה. זו עובדה פשוטה. להגיע למועמדים הנכונים, לגייס אותם ולדאוג לרווחתם זה בסיסי. עבודת צוות היא מפתח להצלחה והיא לא תיבנה בלי אנשים נכונים. כמו בנושא ה-BI, הסיכוי של חברה להצליח משתפר דרמטית עם העובדים הנכונים וגם כאן עדיף לא לחסוך ולהביא פונקציית HR מהרגע הראשון. בתוך הארגון יש לשמור על שקיפות מלאה ולשתף את כל העובדים במה שקורה בחברה, לחגוג הצלחות ולשתף בכישלונות. דוגמה אחת לכך הוא ה-kitchen monitor – זהו מסך שנמצא בחלל מרכזי כמו המטבח ומתעדכן אוטומטית במטריקות העסקיות של החברה. מהר מאד התכנים המוצגים הופכים לשיחת היום ומאפשרים הזדהות וכיוונון של כל העובדים אל מול יעדי החברה.

6. בלי jerks

קשה להגדיר אבל קל לזהות. אלו גורמים בארגון עם הרבה אגו, שצרכי וטובת הארגון לא עולים בקנה אחד עם שאיפותיהם והם מכניסים חוסר שקט תמידי. אם מדובר במנהלים, זה מטרד אמיתי – הרבה ויכוחי סרק ומאבקי כח. הגדירו שלא משנה כמה אנשים יכולים להיות מוכשרים, חכמים ומקצוענים – אם לא נעים וטוב לעבוד איתם בצוות, אין להם מקום ביניכם. בנושא זה אין מקום לחריגות – מספיק jerk אחד כדי להכניס ארגון שלם למצב מגננה ולכן אין להם מקום נקודה.

7. Technology – כמה זוויות טכנולוגיות:

  • כדאי לרוץ על תשתית ענן מבוססת מהרגע הראשון. לדוגמא Google cloud או Amazon AWS. זול יחסית ומאפשר גמישות מלאה. כדאי שיהיה מישהו בארגון שנושא התשתיות קרוב ללבו.
  • המפתחים אחראיים לאיכות הקוד. יש להטמיע בדיקות אוטומטיות מהרגע הראשון ועדיף לעבוד בתצורת ( CI/CD (continuous integration and delivery כדי שכולם יתרגלו לשמור בצורה רציפה על איכות הקוד.
  • קוד פתוח ומעורבות בקהילה הטכנולוגית ישמרו אתכם חדים ומעודכנים. עדיין, יש להיזהר מאופנות חולפות ולא להיות הראשונים שמאמצים את השפה החדשה שנראה כי תפתור כל הבעיות מעצמה. זכרו, אתם לוקחים מספיק סיכון גם בלי זה.

8. אין חכם כבעל ניסיון

כיזמים, למרות כל מה שתלמדו תאורטית, אין זה דומה לעבודה פרקטית לאורך שנים עם יזמים מנוסים. אל תחתרו לעצמאות מהירה מדי שתגרור שנים של ניסוי, טעייה וכישלונות. קחו את הזמן ותתבגרו כמה שנים בחברה צעירה וצומחת.

ריצה מהירה והגעה להישגים יעזרו לכם לצבור מומנטום, לבנות שם בקרב הלקוחות, משקיעים ומועמדים. עם לקוחות, כסף ועובדים מצוינים, תוכלו להאיץ שוב וחוזר חלילה. או כמו שאמרו חכמנו, להתחיל בשיא המהירות ואז להאיץ.

הכותבים הינם יזמי חברת Check ו-Next Insurance

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "8 עקרונות להרצה אפקטיבית של סטארטאפ הפונה לצרכנים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
המתמיד
Guest

אני מאשר את הכתבה הבאה ומוסיף את התכונה שמהווה 98% מסיכויי ההצלחה של המיזם… ׳התמדה׳ !!! . בהצלחה

ארליך( סיליקון ואלי )
Guest
ארליך( סיליקון ואלי )

הערה בקשר ל2 :אם אין מודל עיסקי ויש הרבה לקוחות אז יש פתח לספקולציות שיכולות לנפח את שווי החברה אבל אם יש הרבה לקוחות ומודל עיסקי שעובד בקושי- אפילו אם יראה קצת רווחיות החברה "שרופה" מבחינת שווי שוק
בקיצור לפעמים עדיף "הייפ" על מודל עסקי…
דוגמאות לחברות שהתחילו ללא מודל עיסקי עובד ומבלי להרוויח סנט והצליחו להגיע לשווי שוק גדול לא חסר…פייסבוק,טוויטר וייז גוגל ועוד…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: