8 טעויות האנליטיקס הנפוצות של יזמים

כלים אנליטיים הם כלים חזקים שיכולים לעזור לנו להשתפר או לאתר תקלות. עם זאת, אם לא מנתחים אותם כמו שצריך הם יכולים באותה מידה להזיק לנו

GettyImages-536907965

קרדיט תמונה: Getty Images Israel

מאת שוקי מן, היזם מאחורי All Things DATA – כנס האנליטיקס הגדול בישראל

אם העשור האחרון היה העשור של המובייל, אנחנו מאמינים שהעשור הקרוב יהיה העשור של עולמות הדאטה. עבודה עם דאטה יכולה להיות אפקטיבית במיוחד אם יודעים איך לייצר ולהשתמש בה, אבל היא גם יכולה להיות חרב פיפיות ולהפוך אתכם למכורים אליה, לגרום לכם לנתח מספרים בלי סוף, ולהסיט את תשומת הלב שלכם מהנקודות החשובות באמת.

אז כדי לעזור לכם להמנע מהטעויות הנפוצות של יזמים בעבודה עם דאטה ואנליטיקס (ולא משנה באיזה כלי אתם משתמשים) – ריכזנו עבורכם מספר טעויות שאנחנו נתקלים בהן בעבודה היומיומית שלנו מול סטארטאפים ובכלל מול לקוחות בתחום האנליטיקס:

מה הקשר בין מתמטיקה לרכס ההרים שבתמונה

יש מושג במתמטיקה שנקרא local maximum, והפירוש שלו הוא הערך הגדול ביותר של הפונקציה ביחס לסביבה הקרובה אליה. זה לא אומר שזה הערך הגדול ביותר באופן אבסולוטי, אלא הגדול ביותר שיש בטווח מסוים.

לצורך ההשוואה דמיינו שאתם עומדים על פסגה של הר ומתחתיכם אגם גדול – האגם הזה הוא לא גובה פני הים וגם לא הנקודה הנמוכה ביותר, אלא פשוט הנקודה הנמוכה ביותר באזור ההררי שמקיף את אותו אגם.

new zealand lake PD

ולמה אני מדבר איתכם על אגמים ומושגים במתמטיקה? כי דאטה ומערכות אנליטיקס מסוגלות בסך הכל לספק לכם מידע שמתחשב בגבולות גזרה מסויימים. המוח שלכם לעומת זאת, יכול (וצריך) להעזר בדאטה כדי למצוא את הפתרון האופטימלי, אבל לא לסמוך עליו בעינים עצומות.

דמיינו שהייתי נותן לכם 3 גלגלים ומבקש מכם ליצור את כלי התחבורה היציב ביותר. אם אתן למערכת ממוחשבת לפתור את הבעיה, היא תנתח את הזויות השונות, את המשקל שיהיה על כל גלגל, ועוד פרמטרים כאלו ואחרים ובסופו של דבר היא תמליץ על הזווית הנכונה ביותר לשים את שלושת הגלגלים אחד ליד השני כדי ליצור את האופניים היציבים ביותר.

הראש שלכם לעומת זאת, יכול להעלות רעיון “גאוני” ולהוסיף גלגל רביעי שיצור כלי תחבורה יציב הרבה יותר מכל תלת אופן כזה או אחר, ולא משנה איזו מערכת ממוחשבת עומדת מאחוריו.

אז עם כל הכבוד לדאטה (ויש לנו הרבה כבוד אליה), כאשר אתם מבצעים אופטימיזציה לסטארטאפ שלכם באמצעות דאטה יבשה מבלי להסתכל על התמונה הכוללת, מבלי להשתמש ב”רגש” ובחוש היזמי שלכם – אתם מאבדים את היכולת למצוא פתרונות טובים הרבה יותר מאשר אם הייתם מסתכלים על הדאטה בשילוב התמונה הכוללת.

בנוסף לכל זה, גודלם הקטן של הסטארטאפים חושף אותם למספר טעויות נוספות בעבודה עם אנליטיקס שלא בהכרח נובעות מחוסר ידע, אלא פשוט מטבע ההתנהלות בחברה קטנה כשאין מחלקה או גורם מקצועי שמטפל בנושא כמו שצריך:

אז הנה 8 הטעויות הנפוצות ביותר שיזמים עושים עם הדאטה של הסטארטאפ שלהם:

1. אמיתות הנתונים

טעות מספר אחת היא להניח שהנתונים שלכם אמינים ומדוייקים מספיק כדי שיהיה אפשר להסיק מהם מסקנות.

דוגמא #1: האם באמת 59% מהגולשים באתר הזה מגיעים מתל אביב?

graph1
התשובה היא כמובן שלילית, אבל מכיוון שאנחנו יודעים איך גוגל אנליטיקס קובע את המיקום של הגולש, אנחנו יודעים להסתכל על זה בצורה נכונה ולא לעשות קמפיין אגרסיבי שיטרגט את היוזרים הלא נכונים.

דוגמא נוספת אפשר לראות בסרטון ההומוריסטי הבא – תינוק מבצע הזמנה מהאייפד של ההורים שלו, ואם נתעלם רגע מכמות ההזמנות הענקית ונחשוב מה הנתונים הדמוגרפים שאנחנו רואים כאשר ילדים מבצעים פעולות במחשב של ההורים שלהם, נבין שמערכות המדידה לא מספרות לנו את הסיפור האמיתי במצבים הללו:

אז לא משנה אם אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס, Mixpanel, BI פנימי או כל מערכת מדידה כזו או אחרת – חשוב שתבינו איך המערכת עובדת כדי שתדעו לזהות את הכשלים שעלולים לעוות את כל המסקנות שלכם.

2. Data puke

זה הכינוי שאבינש קאושיק נותן לדשבורד המפלצתי שאתם יוצרים לעצמכם, הכולל 134 מטריקות שנותנות מידע בזמן אמת על כל חלק בסטארטאפ שלכם. אבל האם אתם יודעים על איזה נתון בדשבורד אתם צריכים להסתכל ואיזה תובנה הוא נותן לכם? כנראה שלא.

במקום זה התמקדו במדדים החשובים ביותר, אלו שבאמת משפיעים על שורת הרווח שלכם ובאמת אכפת לכם כשהם עולים/יורדים.

3. נורמליזציה

דמיינו שאתם Gett ואתם מבצעים מחקר על הערים בהם יש הכי הרבה מוניות. אתם שמים לב שבניו יורק יש פי 10 מוניות מאשר בישראל ועל סמך זה אתם מחליטים להשיק את השירות החדש שלכם דווקא בניו יורק. אם לא תסתכלו על העובדה שגם ככה האוכלוסיה בניו יורק גדולה יותר פי כמה וכמה, המסקנה שלכם תהיה מוטעית לחלוטין.

במקום זה תעשו נורמליזציה לנתונים ותסתכלו עליהם באופן יחסי – הנתון עליו אתם צריכים להסתכל הוא כמות המוניות פר אדם או אחוז המשתמשים במונית ביחס לכלל האוכלוסיה בעיר, אבל בשום אופן לא מספר אבסולוטי.

4. זאב זאב

לא משנה באיזו מערכת התראות אתם משתמשים כדי לקבל אזעקות על קריססים שקורים לכם באתר או באפליקציה, חשוב מאוד לכוון את ההתראות שיהיו על הרגישות הנכונה כדי שלא תמצאו את עצמכם מוצפים בהתראות לא רלוונטיות, מה שיגרום לכם להתעלם ואז לפספס את הקריססים הקריטים באמת.

5. התעלמות מ-outliers

בדרך כלל ימליצו לכם להתעלם מהנתונים הקיצוניים שמעוותים את הממוצע שלכם בצורה קיצונית, אבל אם זיהיתם יוזרים שנכנסים לאתר שלכם 35 פעמים ביום ואתם לא בודקים אם אלו ה-20% בפארטו שלכם או סתם רובוטים – אתם תפספסו מידע יקר ערך. מצד שני, אלו יכולים להיות יוזרים בעלי מאפיינים מסויימים שילמדו אתכם הרבה מאוד לגבי הקהל אותו אתם אמורים לטרגט כדי לקבל engagement גבוה.

6. עונתיות

כמו outliers, גם לנושא העונתיות צריך להתייחס בקפידה. אזרח זר שיכנס לאחד הסופרים בישראל בחודש אפריל יחשוב שהישראלים מכרסמים מצות כל היום, אבל אם הוא יסתכל בגוגל טרנדס הוא יבין שזה טרנד עונתי ולא כדאי לו לפתוח מאפיית מצות במקום העסק המצליח שיש לו בארה”ב.

graph2
7. התעלמות ממובהקות סטטיסטית וגודל המדגם

כאשר אתם משיקים את האפליקציה שלכם ומשכנעים את אבא שלכם להוריד אותה – ה-user base שלכם מזנק ב-200% אבל זה רחוק מלשקף את האמת.

8. לסיום

הנה טיפ שסוגר את המעגל שפתחנו בתחילת הפוסט – אל תכריחו את עצמכם למצוא “דפוסי התנהגות” כאשר הם לא באמת קיימים, אל תסתכלו בשום אופן על הנתונים הגולמיים מבלי להתייחס לתמונה הכוללת ולקונטקסט שבו נאספו הנתונים, ותמיד, אבל תמיד תסתכלו על התמונה הכללית.

סיכום

הדאטה יכול להיות שווה לכם הרבה כסף, גם אנחנו חושבים כך. אבל בדיוק כמו בכריית פחם, עליכם לנקות את הדאטה וללטש אותו היטב כדי שהוא יהפוך ליהלום אמיתי ותוכלו לנצל את הפוטנציאל האמיתי הטמון בו.

הכתבה בחסות All Things DATA

כנס All Things DATA הינו כנס האנליטיקס הגדול בישראל.
הכנס יתקיים בתאריך 28/6 באודיטוריום "סמולארש" בתל אביב, ובו תוכלו לשמוע את טובי המרצים בעולם מדברים על דטא, אנליטיקס ואופטימיזציה.
במסגרת הכנס תתקיים תחרות סטארטאפים ייחודית בשיתוף פירמת רואי החשבון Ernst & Young.
לפרטים והרשמה לחצו כאן!

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: