9329737878 6 תובנות שהגעתי אליהן מפיתוח אפליקציית VR [אורח] | גיקטיים

סוכן חכם
אישי ודיסקרטי

לוח משרות ההיי-טק
והטכנולוגיה של ישראל.

רוצים לדעת על משרות חדשות שמתאימות לכם?
תנו לנו לעבוד בשבילכם.
במקום לחפש משרות, קבלו אותן למייל ראשונים.

תודה רבה,
מעכשיו הסוכן האישי שלנו עובד בשבילך. בהצלחה:)
ההרשמה בוצעה בהצלחה
*הרשמה מאשרת לנו את תנאי השימוש
אני מאשר קבלת חומר פרסומי מגיקטיים וידוע לי כי באפשרותי לבקש הסרה מרשימת התפוצה בכל עת

6 תובנות שהגעתי אליהן מפיתוח אפליקציית VR [אורח]

מדגדג לכם להצטרף לאחד התחומים הכי מבטיחים כרגע בעולם הטכנולוגי? איל אבדור חזר משם עם 6 תובנות מעניינות

oculus rift

מאת איל (דגי) אבדור

לפני כמה חודשים פנה אליי דרק, בחור אמריקאי מסן פרנסיסקו, שחיפש מתכנת אנדרואיד לפרוייקט קצר בתחום ה-VR. בתור בן אדם שהתבגר בניינטיז זכרתי את עמדות המציאות המדומה בדיזינגוף סנטר ואת הסרט "מכסח הדשא" ובעיקר זכרתי שזה עשה כאב ראש והיה נראה על הפנים. יצא לי לשמוע קצת על ההתפחויות בתחום אבל טרם יצא לי לנסות את אחת הקסדות החדשות ואמרתי שנשמע מגניב.

מטרת הפרוייקט היתה לייצר חוויית VR עבור זמרת אמריקאית, אפליקציה שתאפשר הורדה וצפייה בסרטוני 360 מעלות עבור קסדת ה-Samsung Gear VR.

השלב הראשון של הפרוייקט היה לייצר Proof Of Concept, אפליקציה בסיסית שתאפשר צפייה בסרטונים. הקמת הסביבה לא היתה פשוטה בכלל, והחוויה החזירה אותי לימים העליזים במעבדה בטכניון של setup מורכב למערכת עם הוראות שאף פעם לא באמת מדוייקות. אחרי כמה ימים והרבה כוסות קפה שחור הגענו ל-POC והמשכנו הלאה ליצירת אפליקציה מלאה עליה עבדתי מספר חודשים עד להשקתה המוצלחת בסוף אוגוסט. אופן העבודה היה מאוד דור ה-Y, עבודה כפרילנסר עם Hangouts שבועיים, לקוח אמריקאי ומתכנת צד שרת שיושב ברומניה.

תחום ה-VR לוהט היום, לפחות מבחינת הבאזז התקשורתי, וזה באמת מרגש להיות Early Adopter, ויחד עם זאת זה גם מאתגר. להלן כמה תובנות על תחום ה-VR בשלל היבטים:

1. זה עובד טוב

אולי הזיכרון שלי מהניינטיז עשה אותי מעט סקפטי והנמכתי ציפיות לפני שניסיתי את הציוד, אבל השימוש הראשון העיף אותי. זה נראה ממש טוב. כל אדם שנתתי לו לנסות את הציוד התרשם מאוד. עם הרכבת המשקפיים אתה נכנס למאה ה-22. צריך לזכור שהיחידה החישובית היא עדיין טלפון סלולרי, ושמחתי לגלות שמכשירי קצה היום הגיעו למצב בו הם מרדנדרים באופן מושלם סרטים סטריאוסקופיים ברזולוצייה של 3840X1920 ב-50 פריימים לשנייה.

2. יש הרבה אתגרים

לעבוד בלי גוגל – קהילת מפתחי ה-VR היא קטנה ועל כן כמות הידע והתשתיות בתחום הם מוגבלים. בניגוד לפיתוח אפליקציות מובייל שבו כאשר אתה רוצה לעשות משהו אתה מחפש בגוגל, מגיע לאיזה תשובה ב-Stack Overflow, משייף קצת ומקבל את התוצר הרצוי, ב-VR את הרוב המכריע של הכלים אתה צריך לכתוב לבד או לשלם עבורם סכומים גבוהים. הבנה של התשתיות הקיימות החינמיות מגיעה מלקרוא הרבה קוד וניסוי וטעייה. חלק מהתשתיות מכילות באגים סטנדרטיים שכל מתכנת כותב, אבל בדרך כלל מנופים במסגרת חבילות רשמיות. 
העובדה שכל דבר צריך לכתוב לבד גורמת למצב של ביצה ותרנגולת בו אתה מחפש תשובות בפורומים רלוונטיים, לא מוצא, משקיע יומיים בלהבין איך מקמפלים את חבילת XYZ ואחרי שאתה ירקת דם לא תזדרז לכתוב תשובה מפורטת למישהו אחר על איך פותרים את הבעיה כי למי יש כוח עכשיו, ושהם יתאמצו קצת…

Know your shit – אפליקציית VR היא הרבה יותר תוכנת גרפיקה ממוחשבת בתלת מימד מאשר אפליקציית מובייל. אם את/ה לא בקיא/ה ב-Open GL, קוונטריונים ושות' מומלץ מאוד ללמוד את התחום לפני שמתחילים או להצטוות עם מישהו/י שכן בקיא/ה. במסגרת זו ארצה להודות לחברי הטוב אור כספי שישב איתי שעות ארוכות ובמקצועיות אדירה סייע לנווט את ההיבטים האלה של האפליקציה.

3. שימוש ב-Unity

לאור האמור בסעיף הקודם הרוב המכריע של אפליקציות לציוד ה-Gear VR נכתבות על גבי המנוע של Unity המעניק תשתית יחסית נוחה לעבודה וכלים בתשלום. 
השימוש ב-Unity עוד רחוק מלהיות מושלם ועדיין יש באגים רבים. ביליתי לא מעט שעות בלנסות לפענח באג הזוי בפענוח הטקסטורה עד שהחלטתי באקט של ייאוש לנסות לחזור אחורה ל-Unity 4 במקום Unity 5 ופוף, הבאג נעלם. זה היה די מתסכל.

לסיכום, אם את/ה רוצה לכתוב אפליקציה ל-Gear VR כנראה ש-Unity היא הבחירה העדיפה, אבל זה עדיין רחוק מלהיות חלק. בנוסף, הביצועים של Unity טובים, אך עדיין לא משתווים לביצועים של native code שנכתב עם JNI.

4. UI/UX

ב-VR המשתמש נחשף לחוויית 360 מעלות מלאה. יש מלא נדל"ן שצריך למלא אותו באלמנטים גרפיים. אפשר לעשות עם זה דברים מדהימים ולייצר סצנות עוצרות נשימה, אבל בדומה לקידוד, גם היבטי ה-UI/UX דורשים מומחיות וזמן ליצירת חוויה מלאה וחלקה. 
בנוסף, אציין לקח ישן שנלמד מחדש ב-VR: בניית ממשק גרפי עדיף לעשות עם ממשק גרפי ולא רק דרך קוד.

5. פורנו כמקדם טכנולוגיות חדשות

במסגרת הדיונים בפורום המפתחים היו שני סוגים עיקריים של דיונים – דיונים טכניים על Sahders, סוגיות Performance וארכיטקטורה ודיונים, מלא דיונים, על פורנו ב-VR.

ידעתי שתחום הפורנו מקדם את האינטרנט מקדמת דנא, אבל הופתעתי לראות את הפתיחות וכמות הדיונים בתחום. העובדה שתעשיית הפורנו מאמצת את ה-Gear VR היא טיעון משמעותי של חסידי הציוד שמאמינים שהתעשייה והתוכן שהיא מייצרת תביא לשימוש גובר והולך בציוד.

6. יש המון דברים שאפשר לעשות ב-VR שהם לאו דווקא משחקים

טיולים בעולם, בחינת נכסי נדל"ן, סיורים בגוף האדם ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם/ן. עם חבישת הקסדה מתנתקים מהעולם הזה ונכנסים באופן מלא לעולם חדש.

לסיכום, לפתח אפליקצייה ל-VR היתה חוויה מרגשת גם אם מאתגרת. קיים מחסור חמור בתשתיות פיתוח ומחיר הכניסה לפיתוח בתחום הוא גבוה. אני מאמין שבשנים הקרובות חברות הענק יקדמו ויפתחו תשתיות כאלה על מנת להקל את תהליך יצירת התוכן וליצירת קהילת יוצרים ומפתחים.

איל אבדור, ידוע בעיקר כדגי, מפתח אנדרואיד ביום ופריק של טכנולוגיות חדשות בלילה.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

11 Comments on "6 תובנות שהגעתי אליהן מפיתוח אפליקציית VR [אורח]"

avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
תומר
Guest

הבחור בתמונה נראה כמו דאע"ש

אורח
Guest

הוא באמת בדאעש

אבי
Guest

דגי, איך יוצרים איתך קשר?
אני צריך פיתוח ממשק VR בסיסי עם אופצייה למורכב יותר אם מתאפשר.
054-2292989

אבי
Guest

אני מתכנת בעצמי אך לא נייטיב וגם לא יוניטי בינתיים.
אני צריך ממשק VR בסיסי שיאפשר לי להתממשק איתו בהתאם לשיטות שנסכם בינינו, אני ומי שיפתח את צד ה- VR

הערה
Guest

VR צריך לרוץ ב90 פריימים לשניה ולא 50

מריסה מאייר
Guest

דגי תעשה לי ילד

Black Blade
Guest

אם לא יצא לך עדיין
תנסה את הHTC Vive או Rift
עם השלטים
אם חשבת שGear היה טוב התוספת של שלט יעודי עושה מזה דבר אחר לגמרי

אורח משנה
Guest

אור כספי האח!

גריפין
Guest

האם ישנם שינויים משמעותיים בין AR ל VR בצד המפתח? או האם יוניטי הוא עדיין אופציה עדיפה בכל מקרה?

רון
Guest

ממליץ דווקא לפתח בסביבת UNREAL ENGINE 4 יש הרבה יותר תמיכה והרבה יותר משתמשים היות והם שינו את המודול העסקי שלהם – חינם אלא אם כן אתה מוכר מוצר המתבסס על הפלטפורמה שלהם.

אדי
Guest
היי! הפוסט הזה ממש מעניין. אני מסכים איתך לגבי מה שכתבת, למתכנתים יש עוד עקומת למידה בהמרת הכישורים והידע שלהם שיתיאמו לתכנות סביבה שנצרכת באמצעות vr. אני רוצה להציג לך את פלטפורמת ENTiTi של Wakingapp ליצירת חוויה של AR ו-VR. עם ENTiTi אנחנו יכולים לאפשר לאמני 3D (ממדלים,אנימטורים וכו') ולאנשים שעובדים בתוכנות CAD, לקחת את מה שהם יצרו בתוכנות אחרות וליצור חוויות VR בתחומים שלא בהכרח קשורים למשחקים. הפלטפורמה מציעה מענה להרבה תחומים כמו תחומי הנדלן, החינוך, וידאו סטראוסקופי, תיירות וכו. היתרון הכי גדול הוא שיצירת הסביבה הזו לא כרוך בכתיבת קודים בכלל. רק צריך לבצע 4 שלבים פשוטים, דרך… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: