חמש עצות ליזם ה-EdTech המתחיל

בשנים האחרונות צובר תחום החינוך תאוצה בעולם ההייטק ויותר ויותר חברות מציגות פיתוחים שזוכים לקהל רב. אז מה צריך לדעת לפני שמתחילים?

getty images students

קרדיט תמונה\צלם: Hero Images, Getty Images Israel

מאת אבי ורשבסקי, מנהל MindCET

תחום החינוך הוא אחד התחומים האחרונים בעולם הסובב אותנו, שהתרבות הטכנולוגית לא שינתה באופן מהותי. תחום הטכנולוגיה החינוכית (EdTech) – קיים כבר למעלה מחמישה עשורים, אולם עד כה ההשפעה שלו על המערכת הייתה שולית, והתחום כולו מותג לאורך השנים כפחות מעניין מבחינה עסקית. מאז 2009 אפשר להצביע על מפנה בתחום ה-EdTech – סצנת הסטארטאפים בתחום הטכנולוגיה בשירות החינוך, תופס תאוצה. גרף ההשקעות בארצות הברית בסטארטאפים בתחום מצוי בעליה מתמדת, ואיתו יש פריחה חסרת תקדים של סטארטאפים בתחום.

שנת 2015 הסתיימה בהשקעות של 1.85 מיליארד דולר בסטארטאפים בתחום החינוך בארצות הברית. 2016 שהגיעה רק למחציתה מאיימת לשבור את השיא הזה, עם שילוב של השקעות ורכישות בתחום החינוך.

הגידול בהשקעות בשילוב נכונות של המערכות להכיל שינויים, והבשלה של התשתיות יוצרות תנאים טובים להיווצרות של סטארטאפים שישנו את פני עולם החינוך. הדרך של כל יזם בכל תחום מאתגרת ומלאת מהמורות, אולם נראה כי למרות תנאי הפתיחה המשתפרים – המסלול של יזמים בתחום ה-EdTech מאתגר יותר – מדובר בתעשייה בהיווצרות, עתירת רגולציה, תלוית תרבות ועתירת פוליטיקה.

מתוך הניסיון שצברנו עד כה נשמח להציג חמש עצות מועילות:

EdTech .1 לא נעצר בשערי בית הספר

בשונה מהטכנולוגיה החינוכית המסורתית, תחום ה- EdTech גולש הרבה מעבר למוסדות החינוך. כל מה שקשור ללמידה משתייך למשפחה הגדלה הזו, ובכלל זה פלטפורמות לקורסים מקצועיים כמו linda.com; סביבות לקורסים מרובי משתתפים (MOOCs) כמו Udemy; ואפליקציות משחקיות המכוונות ללמידה כמו Duolingo המסייעת ללמוד שפות. בצד תחומים של הכשרה מקצועית ולמידה מחוץ למוסדות, תחת המטריה הרחבה של תחום ה-EdTech נמצא חברות כמו Kaltura (הישראלית במקור) העוסקת בתחום הווידאו באופן כללי, וחברות בתחום ארגון והנגשת מידע. הנטייה של השוק לראות בכל החברות האלה חלק מתחום ה-EdTech אינה רק שאלה של מיון. מאחורי ההגדרה הרחבה הזו מסתתרת ההנחה שהשיבוש (Disruption) של תחום החינוך המסורתי יגיע ככל הנראה מאזורים קרובים היכולים להוות אלטרנטיבה. הכניסה דרך אזורים כאלה בהם הרגולטורים והמונופולים הגדולים לא נוכחים, יכולה להיות אסטרטגיה מוצלחת גם עבור סטארטאפ שקהל היעד האמיתי שלו נמצא עמוק בתוך מערכות החינוך.

2. זהו רק קצה הקרחון

גודל שוק המוצרים הטכנולוגיים בתחום החינוך עומד על כ-4% מכלל השוק, אחוז נמוך בהשוואה לתעשיות אחרות – בתעשיית הפרסום למשל מדובר בקרוב ל-30%. בשוק של למעלה מ-4 טריליון דולר בשנה מדובר בפוטנציאל צמיחה עצום. עד כה רוב הצמיחה של סטארטאפים והשקעות בתחום זה בעולם התרחש בארצות הברית. ארצות הברית לבדה מהווה זירה ל-75% מההשקעות, נתון מעניין בהתחשב בכך שהיא מכילה כ-25% משוק החינוך העולמי. הפער הזה מלמד שיש פוטנציאל צמיחה לא ממומש מחוץ לגבולות ארצות הברית. פוטנציאל זה בא לידי ביטוי גם בתחרות הסטארטאפים הגלובלית GESA שנערכת השנה בפעם השניה על ידי קבוצת אקסלרטורים מכל העולם. אחת התופעות המעניינות בתוצאות התחרות בשנה שעברה היו המיזמים הרבים שהגישו מועמדות מחוץ לגבולות ארצות הברית. גם כשצוללים להשקעות EdTech ב-2015 מגלים ש-80% מההשקעות היו במיזמים בשלבים מוקדמים (Seed), שאת התוצאות שלהם נוכל לראות רק בשנים הקרובות.

3. לזכור מי המשתמשים

בשוק החינוך המשתמשים המרכזיים הם תלמידים ומורים, ואילו מי שמקבל את ההחלטה לרכישה ובמקרים רבים גם משלם הם מקבלי החלטות בבית הספר, באוניברסיטה ברשות מקומית או במדינה. הפיצול הזה הביא לכך שרבות מהטכנולוגיות החינוכיות המסורתיות פותחו כשלנגד העיניים שלהם היה מי שמשלם ולא מי שעתיד להשתמש בפלטפורמה. כך למשל נוצרו מערכות ניהול למידה שלנגד עיני המפתחים שלהם היו אנשי IT של האוניברסיטאות ולא התלמידים והמורים, וכתוצאה מכך נוצרו סביבות שמצטיינות בהסתעפות של רמות ההרשאות שהן מתירות, בדו״חות מתוחכמים ובמערך תיקיות מפואר, אך סיפקו חווית משתמש של מדף בבית מרקחת בעיצוב של ספר תקציב משנות החמישים. אחד המאפיינים של סטארטאפים מדור ה-EdTech היא ההבנה שהערך התחרותי העיקרי שלהם טמון בחוויית משתמש מדויקת, ובהבנה טובה של המשתמשים, הצרכים וההרגלים שלהם. בתחום הזה של הבנת המשתמשים אי אפשר להסתמך על עדות מכלי שני, חייבים לנהל מעגל עקבי וסיזיפי של בדיקות והתנסויות עם משתמשים אמיתיים על המוצר עצמו, לקבל מהם פידבק מתמשך וכנה (גם אם כזה שפחות נעים לשמוע) ולעשות בהתאמה שינויים במוצר, כל הזמן.

4. לדבר עם זרים

קל לנו לקבל משוב מהמעגל הקרוב אלינו הכולל בדרך כלל אנשים הדומים לנו. מהמעגל הזה נקבל לרוב משובים נלהבים ומפרגנים. כדי לקבל משוב ממשי היכול לגרום לנו לשנות את המוצר באמת עלינו לפגוש אנשים שאינם דומים לנו, ועדיף גם כאלה שאינם מכירים אותנו. זה נשמע טריוויאלי אך דורש מאתנו מאמץ מיוחד לצאת מאזור הנוחות, ומהמעגל הקרוב ולנהל שיח עם "זרים". כשמדובר במיזם EdTech אפשר לשרטט את האתגר הזה בגוונים הרבה יותר ספציפיים. קל לנו לזלזל בערך שייתן לנו שיח עם מורה. למידה היא פרקטיקה אנושית בסיסית, כמו נשימה או הליכה. כל בן אנוש לומד. הבסיסיות של הפרקטיקה הזו גורמת לנו לפעמים להתעלם מכך שגם במקצועות הלמידה יש מומחיות, יש גוף ידע מקצועי רלוונטי לתחום החינוך, ויש מקצוענים שהתמחו בכל מה שקשור ללמידה והוראה.

5. להצטרף לאקסלרטור

המעמד של אקסלרטורים במחזור החיים של סטארטאפ השתנה בשנים האחרונות. מנקודת מבט רווחת לפיה "אקסלרטורים זה לחלשים", הולכת ומתבססת הכרה ביכולת של אקסלרטור לתת דחיפה למיזמים בתחילת דרכם. אקסלרטור מציע קהילה של יזמים המצויים פחות או יותר באותו שלב בפיתוח, מערכת ענפה של חיבורים למשקיעים ולמשאבים וכלים לכניסה נכונה לשוק. הדברים האלה נכונים עוד יותר כשמדובר בשוק החינוך. לשוק החינוך מאפיינים ייחודיים, גם עסקיים וגם מקצועיים שחשוב להכיר לפני שנכנסים אליו. מדובר בשוק בהתהוות, עם מודלים עסקיים ייחודיים ועם קהילת משקיעים ייעודית.

אקסלרטור המתמחה ב-EdTech, מהווה גשר טבעי לשוק הזה. ב-2011 קם האקסלרטור הראשון בעולם שמתמחה בשוק החינוך, Imagine K12, היושב בפאלו אלטו בלב סצנת הסטארטאפים של החוף המערבי בארצות הברית ומאז ועד היום קמו ברחבי העולם, כולל בישראל, כ-30 אקסלרטורים המתמחים בתחום, היוצרים רשת של תמיכה ושיתופי פעולה, ועוזרים ליזמים להיכנס לשווקים השונים.

למרות שהשיח סביב עולם ה-EdTech עסקי לחלוטין ולמרות שיש סטארטאפים שהגיעו להשקעות ענק בתחום, חשוב לזכור שבנוסף לכך מדובר בתחום מתגמל מאוד גם במישור הערכי. מאחורי כל סטארטאפ בתחום החינוך מסתתר סיפור, לפעמים מדובר בסיפור של יזמת שנושאת איתה צלקות מהחוויה שלה כתלמידה, לפעמים מדובר בסיפור של יזם שרוצה ליצור תשתית טובה יותר לילדיו, ולפעמים מדובר בסיפור של מורה שרוצה לראות שינוי במערכת. תמיד או כמעט תמיד, מדובר במתקן עולם.

הכתבה בחסות MindCET

האקסלרטור של MindCET מגייס את מחזור הסטרטאפים החמישי שלו- הגשות מתקבלות עד לסוף חודש אוגוסט.
MindCET, הוא מרכז לחדשנות ולפיתוח טכנולוגיות בחינוך,מיסודו של מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). המרכז מתמקד במיזמים המשלבים טכנולוגיה ולמידה. המרכז פועל במקביל בירוחם ובתל אביב ומאז הקמתו ב2013 צמחו בו כ-70 מיזמים פורצי דרך, בשלושה מסלולים שונים – לסטארטאפים, למורים-יזמים, וליוזמות R&D. בשיתוף חברות טכנולוגית מובילות ואוניברסיטאות.
הפרויקטים המתקבלים ל-MindCET, משלבים טכנולוגיות חדשניות בסביבות חינוך ולמידה שונות. כמו שימוש במשקפי VR ללימוד פיזיקה, לימוד שפת קוד ותכנות לילדים, פיתוח פלטפורמות מקוונות לשיתוף ידע ועוד. היזמים נהנים מליווי וייעוץ עסקי, מוצרי ופדגוגי על ידי מנטורים ומומחים בתחומים שונים, פיילוטים עם משתמשים, וחיבור לשותפים ומשקיעים בעולם ה-EdTech.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 Comments on "חמש עצות ליזם ה-EdTech המתחיל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
דורון
Guest

איך מצטרפים? האם אתם עובדים במחזורים? שנתי?

MindCET
Guest

מצורף הלינק להרשמה:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZgy_TjsMdyzgglttFG7ePbpVtNeRSw25s53MXXYL3y30O8A/viewform
אנחנו עובדים במחזורים, אחד בכל שנה.

שמרית
Guest

שומעת דברים מעולים על האקסלרטור- יש מקום שמרכז את כל הסטרטאפים שלכם?

MindCET
Guest
אלכס
Guest

לא בטוח שזה קצה הקרחון בהתייחס לשוק הישראלי, לא ברור שיש לזה שוק בארץ

נעמה
Guest

מסכימה לגמרי, ישראל היא לא שוק, גם רוב הסטרטאפים של מינדסט פועלים בשוק הגלובלי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: