חמש סיבות טובות לא לעשות האקתון

הם צצים כמו פטריות אחרי הגשם ולפעמים פשוט נעשים בצורה מאוד חובבנית. הנה 5 דברים שלא עובדים טוב בהאקתונים וגם: איך ניתן לשנות אותם

קרדיט צלם\תמונה: Bloomberg, Getty Images Israel

דביר צנוע, מייסד של BLEE HACKATHONS

האקתונים היו טרנד עצום. ב-2015. זו היתה חגיגה בה כולם לקחת חלק – וכל חברה, קהילה וארגון הפיקו לעצמם האקתונים ומייקאתונים בכל מיני תחומים. לפעמים המטרה היתה לפתור בעיה באופן חדשני, לפעמים להפיץ בשורה ולפעמים פשוט לגייס עובדים. לאורך השנים ההתלהבות דעכה והיום האקתונים הם לא מחזה נפוץ כפי שהיו.

למה זה קורה? הנה חמש הסיבות העיקריות:

1. התוצרים לא ממוקדים

מכירים את זה שעשיתם האקתון על AI ומה שיצא זה טינדר למוצרי יד שניה? לעיתים קרובות מדי הצוותים מייצרים פתרונות לא רלוונטיים שלא עונים בכלל על תנאי האתגר, והם חסרי ערך ליזמי האירוע. כן, אחד מעקרונות היסוד של האקתון טוב זה לתת לצוותים להתפרע עם הדמיון והיצירתיות; אבל אם ביקשתם פיתוחים למכוניות אוטונומיות וקיבלתם עוד שכפול של אובר, משהו ממש התפספס בדרך.

איך נמנעים מזה?

ראשית, האתגר והקריטריונים לניצחון צריכים להיות מאופיינים בצורה חדה מאוד – אמנם מספיק כללית כדי להשאיר מקום ליצירתיות, אבל ספציפית מספיק כדי שלצוותים ולשופטים יהיה ברור איזה כיוון מחשבה עונה על הקריטריונים ואיזה מפספס.

ושנית, מנטורינג מנטורינג מנטורינג – לא להציק לצוותים כמובן, אבל לוודא שיש משאבים מקצועיים זמינים גם מהצד הטכנולוגי וגם מהצד העסקי. אם האתגר קשור לחברה או גוף ספציפי – שיהיו האנשים שמתמודדים עם הבעיה, או הלקוחות הפוטנציאליים שלה. עם הכוונה טובה ומדויקת קשה לפספס.

2. אירוע הגמר מייגע

כולם רוצים האקתון ענק, ע-נ-ק, 200 משתתפים, 40 צוותים, חדר מלא בהמולה ובלגן ועשייה, אבל מה קורה כשמגיעים לרגע האמת מול השופטים? פיצ׳ אחרי פיצ׳ אחרי פיצ׳ אחרי פיצ׳, חלק ניכר מהם בינוניים, בין אם בתוכן ובין אם במתודת ההצגה, אבל יודעים מה? גם ל-40 פיצ׳ים ממש מעולים קשה להקשיב. כשעושים כנס קל לדעת מי עולה על הבמה ומה הקהל יקבל. בהאקתון? אין לכם שליטה על התוכן, רבותיי. ורגע השיא של ההאקתון הופך להיות הזמן של הקהל לנמנם או לבדוק מה חדש באינסטגרם.

איך נמנעים מזה?

לא כולם עולים לעשות פיצ׳. סננו, אם באמצעות חצי גמר, אם באמצעות התערבות של המנטורים. שמרו על אירוע הגמר שלכם נקי וממוקד. בחרו את הצוותים הכי טובים, תנו להם את הבמה, והרשימו את האורחים והשותפים שלכם שהגיעו לצפות. כמובן, הצוותים שלא עולים לגמר צריכים לקבל את הרגע שלהם והכבוד שלהם – ויש דרכים לעשות את זה.

אה, וכמובן, שוב – מנטורינג. הביאו מומחים להצגה מול קהל שיתנו לצוותים כלים, יעזרו להם להתכונן, הקדישו זמן לעשות מוקים, ופדבקו מכל כיוון. זה אירוע השיא שלכם, התייחסו אליו בהתאם.

3. לא מגיעים מספיק אנשים

אוקיי אז כפי שאמרנו רציתם 200 משתתפים. אבל הגיעו 50. ומתוכם פרשו 10 עד הערב. נשארתם עם חדר די ריק וסנדוויצ׳ים שאף אחד כבר לא יאכל. נעשה לא פשוט למשוך קהל להאקתונים. אלו שבעניינים, כבר היו בהרבה אירועים כאלו, וקשה לעניין אותם; אלו שלא בעניינים ככל הנראה לא יודעים מה זה האקתון מלכתחילה, ועכשיו לכו תסבירו. ובכלל, אילו מטרות אפשר להשיג עם קבוצה קטנה של אנשים? ואם אין לכם קהילה משלכם, איך תוציאו אנשים מהבית ל-24 שעות?

איך נמנעים מזה?

תמריצים היא מילת המפתח. זהו מי הקהל שלכם, מה מעניין אותו, ותנו לו את זה. אם זה פוטנציאל למציאת מקום עבודה, נטוורקינג איכותי, אתגר מעניין או מטרה חברתית, ומעל לכל – פרסים שווים. שווים הרבה. ביטקוינים, גאדג׳טים, טיסות לחו״ל – ככל שידכם (או יד הספונסר) משגת. אין דרך יותר אפקטיבית להניע אנשים לפעולה.

כמובן, פניה לקהילות תמיד יותר פשוטה מהשלכת המסר שלכם לקהל הרחב. נסו להגיע לבתי ספר לתכנות, קמפוסים, אקסלרטורים, קבוצות מיטאפ. זה יאפשר לכם לבוא עם מסר ממוקד ולגייס קבוצות גדולות בבת אחת.

קרדיט צלם\תמונה: Bloomberg, Getty Images Israel

4. לא קורה עם זה כלום

זו אחת הנקודות הכואבות ביותר בעולם ההאקתונים. גם אם יש פתרונות זהב, בסופו של דבר, ברוב המקרים, פשוט לא קורה עם זה שום דבר. כל כך הרבה כשרון, עבודה וכסף נשפכים, שופטים נרתמים, קהל מזיל דמעה, אבל אז, פוף. כלום. למה זה קורה? כי הרעיון שייך למשתתפים שאינם יזמים באופי ולא יודעים איך להמשיך, או נמנעים מסיכון; או כי זה נמצא בידיים של תאגיד שלא יודע להקצות זמן ומשאבים לחדשנות לטווח הארוך. בעולם הזה של סטארטאפים, הרבה רעיונות טובים הולכים לאיבוד, זה לא חריג. ההבדל הוא שתוצר של האקתון אמור לענות על בעיה ספציפית של לקוח ספציפי, ומאחוריו כבר עומד צוות מחויב. ולאבד את זה, כבר די חבל.

איך נמנעים מזה?

ההבנה שאליה צריך להגיע היא שהאקתון לא מתחיל ומסתיים ב-24 השעות בהן יושבים בחדר. תכנון של פולו אפ מהיר ויעיל אחרי ההאקתון, שמהותו ברורה לשני הצדדים, יכול לעשות הבדל עצום בגישת העבודה מלכתחילה. שימו לאנשים תוכנית עבודה עם תאגיד ענק בעתיד שלהם, והם יעבדו בהתאם. כך גם מצד התאגיד – זה ישפיע על האתגרים שהוא יביא, על הגישה של המנטורים, ועל מערכת השיקולים של השופטים.

5. זה יקר ומסובך

אירועים באופן כללי זה לא דבר זול. והאקתונים? האולם עולה כפול, כי צריך לשלם על יומיים; צריך להאכיל עשרות פיות לילה שלם, שלא לדבר על לבדר ולהשקות. האירוע עתיר תוכן ודורש הרבה הכנה ופעילות שיווקית. כך, גם האקתון של 150 איש הופך לסיפור יקר. לא רק זאת, העובדה שקורים כל כך הרבה דברים במקביל, ומעורבים כל כך הרבה חלקים נעים, הופכת את האירוע למורכב להפליא לניהול. ניהול הזמנים נדרש להיות מדויק וקפדני, וצריך לעקוב אחרי הסטטוס של קבוצות, מנטורים, שופטים, אורחים ועוד שחקנים.

איך נמנעים מזה?

ובכן, מזה לא נמנעים. האקתון זה כלי עבודה בלתי רגיל. החלטתם על האקתון? תהיו מוכנים להשקיע את הזמן, הכסף והמשאבים כדי לקבל תוצר ראוי שישיג את מטרותיכם. ואם כבר השקעתם, תעבדו חכם. הפקה של האקתון היא האקתון בפני עצמו בהרבה מובנים. תבנו צוות ראוי, הכינו תוכנית עבודה וצאו לספרינט. יש פרס בסוף.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 Comments on "חמש סיבות טובות לא לעשות האקתון"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
תפוח
Guest

עוד משהו חשוב – לא לתת לקבוצות בלי מוצר מינימלי עובד להציג..
השתתפתי במספר האקטונים בהם המנצח עבד 3 שעות על מצגת נחמדה בזמן שקבוצות אחרות עבדו כל הלילה על מוצר עובד.

כרובי
Guest

זה בדיוק אחת הסיבות שפחות מגיעים להאקתונים…

דביר צנוע
Guest

הכל בהתאם לאופי של ההאקתון. אם הוא מסתמך באופן מהותי על פיתוח יש מקום לפסול קבוצות ללא דמו. בהאקתונים ״רכים״ יותר, אפשר להגיד שמי שפיתח דמו מקבל אקסטרה 2-3 דקות להצגה וכך הוא מקבל יתרון מול השופטים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: