יזמי IoT? הנה 4 שאלות שחשוב שתשאלו את עצמכם

תחום ה׳אינטרנט של הדברים׳ צפוי לשנות את אורח החיים שלנו מקצה לקצה במהלך השנים הקרובות ולא מעט יזמים כבר לוקחים בזה חלק. מה יזם שנכנס לתחום צריך לשאול את עצמו ולהכיר בשלב הזה?

iot getty images

קרדיט תמונה: Getty Images Israel

מאת סיגל אדמוני רביד, מנהלת שיווק לאומיטק

ממכונות ענק עד שבבים זעירים המדברים ביניהם ועמנו, אוספים מידע, מציעים פתרון מזהים את הבעיות עוד טרם נוצרו ומונעים אותם – עולם האינטרנט של הדברים (IoT) גדל בקצב מסחרר. בעתיד הנראה לעין ניתן יהיה לתפעל מרחוק, לאסוף מהם מידע ולנתח בזמן אמת כל דומם וחי במטרת על אחת – ייעול ולצידו כמובן נוחות וחיסכון. חברות המחקר השונות מעריכות כי עד 2020 יהיה מדובר בתעשייה שתגלגל 7 טריליון דולר בשנה ותכלול כ-50 מיליארד מוצרים בכל העולם. על פי דוח שהוציאה חברת אינטל עד 2020 יהיו בעולם יותר מ-200 מיליארד "חפצים חכמים" שישנו את הדרך שבה אנשים נהגו לעבוד, לתקשר, להתנייד, להתעמל, לטפל בילדיהם, לצרוך מוצרים, לחיות… חברות ישראליות רבות מציעות פתרונות IoT לאורך כל שרשרת הערך: קישוריות, אבטחה, אחסון נתונים, אינטגרציה של מערכות, חומרה, ופיתוח יישומים.

לצד המגמה הזו עולות שאלות רבות חלקן פרקטיות על מודלים נכונים ואבטחה – לדוגמא: כיצד מתמודדים עם האקרים שיפרצו למכוניות אוטונומיות? ורבות מהם גם סביב מוסר ואתיקה.

הנה כמה שאלות חשובות המעסיקות כל חברת IoT בדרך לתהילה:

1. B2B או B2C

בחברות IoT רבות עולה השאלה אם להיות חברת B2B או C2B. בשנים הקרובות דומה שאופציה א׳ היא הבטוחה והפשוטה מבין השתיים.

לוטן לבקוביץ, Grove Ventures: היזמים בתחום מתקשים להראות מודל ברור, הם הולכים לתחום ה-consumer שם יותר קשה להוכיח ערך ללא חדירה משמעותית לשוק. המלצתי ליזמים להתמקד בפתרונות end-to-end המכוונים לשוק העסקי (b2b), ואף יותר במדוייק לשוק התעשייתי והרפואי בו יותר קל להוכיח ערך ו-ROI בעתיד הנראה לעין מבלי לדרוש השקעת כספים גדולה ותפיסת נתח שוק משמעותי. שוק זה נמצא בפיגור טכנולוגי וסובל מחוסר יעילות מובנת – פתרון נכון יכול להביא ערך גדול ללקוחותיו ללא שנים ארוכות של פיתוח.

2. מידע הוא כוח

נושא המידע הנאסף על הצרכנים משולב במודל העסקי של חברות IoT רבות. ידע הוא כוח ובמקרה זה פוטנציאל המידע אינסופי ומסייע לטרגט לקוחות, לתמרץ אותם, להבין מגמות המתהוות בשוק, בקרב המשתמשים במוצר שלך ובקרב המשתמשים במוצרים המתחרים. בצורות רבות ושונות.

דוגמאות: Kwik – פיתחה כפתור וממשק קצה לקצה, המאפשרים הזמנה חוזרת של מוצרים ושירותים בלחיצה. ההזמנה החוזרת (re order) מתבצעת בלחיצת כפתור ומגיעה לבית הלקוח. הקונספט דומה ל-Dash של אמזון, אך בניגוד אליו – המערכת של Kwik והדאטה שאוספת פתוחה למותג או היצרן ומאפשרת לו להגיע לבית המשתמש הסופי ובכך ליצור עימו ממשק ישיר. המותג קונה את הכפתור ומספקו למשתמש הסופי בחינם. החברה מספקת למותג data analytics, פלטפורמה ליצירת קשר עם הלקוח הסופי ועוד שירותים נלוים.

לחיצה אחת והחיתולים או הפיצה בדרך אליכם. מקור: Kwik

לחיצה אחת והחיתולים או הפיצה בדרך אליכם. מקור: Kwik

Cloud of Things מציעה פתרון ניהול IoT ל-Industrial & Home appliances המספק להם פתרון קצה לקצה. זהו פיתרון firmware הניתן להתקנה על כל חומרה ופלטפורמת ניהול נלווית ההופכת כל מכשיר ל"מקושר" ומוכן לפעולה בתוך שעות. הפלטפורמה כוללת ממשק אוטומטי ל-IoT Clouds ומערכות Data Analytics מובילות כגון Microsoft Azure-IoT, IBM Watson, Amazon-IoT ואחרים. גם במקרה זה פוטנציאל המידע שניתן לאסוף עבור הלקוח על השימושים במוצר ובמוצרים הנלווים גדול מאוד.

WATER.IO היא חברה המפתחת פתרונות של IoT Smart Packaging – טכנולוגיות וסנסורים להטמעה בפקקים ומכסים, ההופכים מוצרים כגון בקבוקי תרופות, קוסמטיקה, חומרי ניקוי ובקבוקי מים חד פעמיים לבקבוקים ואריזות חכמים. הסנסורים יזכירו למשתמש לשתות מים ,לקחת את התרופה בזמן, או יתריעו כשבקבוק נוזל הכביסה אוזל. מוצרי החברה מתקשרים עם טלפונים חכמים ומספקים ליצרנים מידע ואנליטיקות המבוססים על המידע הנאסף. הפתרון רלוונטי לאריזות מסוגים שונים ויכול להתריע כשנעשה שימוש לא נכון במוצר או כשהוא מזוייף.

בכל אחד מהמקרים ישנה חשיבות לאיסוף מידע כולל ומורכב ככל שניתן. נושא התנהגות הצרכנים, ה-user behavior מאוד מעניין ושם טמון הכוח של המוצרים הללו.

ג'ימי מסאצ'י, דויטשה טלקום ישראל: בין כל השאלות בעניין המידע שנאסף, חשוב שהחברה תתן את הדעת גם לנושא הרגולציה ושמירת הפרטיות. הכללים משתנים בין מדינות ובין יבשות ויש לכך חשיבות רבה כאשר יוצאים עם מוצרים האוספים מידע על הצרכנים, בו רוצים לעשות שימוש. למשל כשמעוניינים לשלב מודל של cross selling.

3. פוקוס

בכל פלטפורמה ובכל חברה חשוב להגדיר מה אתם – מה החברה עושה ומה היא לא עושה. צריך שיהיה מודל ROI ברור, בייחוד כששרשרת הערך אינה תלויה בשחקן.

אלון ווינברג, כרמל ונצ'רס – IoT הוא גורם לחדשנות בתחומים שונים. אך עם זאת סטארטאפים צריכים להבין שהם פועלים בתחום מסויים (כגון קמעונאות, פרסום, ביטוח, תשתיות, וכו'), ועיקר המיזם צריך להביא ערך משמעותי ביחס לפתרונות הקיימים (עם או בלי קשר לטכנולוגיה שמתויגת כ-IoT). זה נכון שיש גם פתרונות IoT גנריים (כגון תשתיות פיתוח, אנליטיקס, תקשורת, וכו'), אך גם כאן ללא הבנה של הסביבה התחרותית ולאילו תחומים וסוגי לקוחות הפתרון רלוונטי יהיה קשה לסטארטאפ להעריך את המכשולים והפוטנציאל. לכן, יש להיכנס לעובי הקורה ולהסביר את היתרונות מול התחרות הקיימת ולחדד את הפוטנציאל. זה יעזור גם לסטארטאפ מבחינת התאמת התוכנית האסטרטגית וגם למשקיע שבדר"כ יעריך צוות יזמים שמתמודד עם השוק בצורה מעמיקה ורלוונטית.

4. מוניטיזציה

חשוב לתת את הדעת לאופן המונטייזינג של המידע עליו מחליטה החברה.

מסאצ'י: כשהשוק הוא כה גדול והפוטנציאל הוא פעמים רבות להיכנס לכל בית במדינה צריך להזהר לא להתקדם מהר מדי ורחב מדי. כדאי להתמקד בשימושים ספציפיים לפני שמתרחבים. למצוא שותפים מרכזיים ולעבוד איתם כדי לחקור ולזהות את כל ההזדמנויות שמציג המוצר והמודלים העסקיים – פיננסיים המתאימים. שותפויות חזקות באמת יכולות ללכת דרך ארוכה ככל שהתאגידים ירגישו מחויבים יותר ונכונים לשתף את הסיכונים / הטבות עם חברות הסטארטאפ. יש דוגמאות רבות בהן התחלנו פעילות עם סטארט-אפ בשוק / מדינה אחת ומהר מאוד נוצר אפקט דומינו והסטארטאפ הצליח לחדור לשווקים האחרים שלנו".

לסיכום, כיום רואים יותר ויותר יזמים הפונים לתחום ה-IoT ומתגברים על החשש משילובי חומרה ותוכנה. הטיימינג עכשיו מתאים מאי פעם להקמת חברות בתחום הזה, ומבחינת הכשרון והרקע יש הטוענים שעם קצת הכוונה, החברות הישראליות יכולות להוביל את העשייה העולמית בתחום.

הכתבה בחסות Leumi Tech

הדיון נערך במסגרת פאנל המומחים של לאומיטק המתכנס מדי חודש ב-SOSA ומארח 3 חברות בתחום נבחר במטרה לסייע להן.
לאומיטק מבית לאומי, מספקת ליווי פיננסי מלא לחברות ההיי-טק בכל שלבי החיים שלהם. לאומיטק מציעה אפשרויות מגוונות למימון בנקאי וחוץ בנקאי, מפתחת מוצרים בנקאיים ייחודיים ופלטפורמה לניהול השקעות, מייצרת שיתופי פעולה עם קרנות, חברות וגורמים נוספים בתעשייה בארץ ובחו"ל, והכל באמצעות סניפי היי-טק מתמחים וייעודיים הפרוסים בארץ ובמרכזי הייטק גלובליים: לונדון, ניו יורק ועמק הסיליקון. עם ניסיון של יותר מ–15 שנה בתחום הבנקאות המתמחה בהייטק - אנחנו כאן כדי לעזור לכם להצליח.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: